طراحی و تبیین مدل عوامل موثر بر تصویر ذهنی استفاده‌کنندگان خدمات توریسم درمانی در توسعه پایدار اقتصادی استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین‌المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین‌المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه شهیدچمران،اهواز،ایران

10.22055/qjsd.2024.47843.2991

چکیده

تصویر ذهنی استفاده‌کنندگان خدمات توریسم درمانی بر توسعه آن بسیار تاثیرگذار می‌باشد. این صنعت، تأثیرات چشمگیری بر توسعه شهرها، نواحی و کشورها دارد به همین دلیل درآمد و توسعه پایدار اقتصادی حاصل از توریسم درمانی بسیار حائز اهمیت است. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل و تبیین نقش عوامل موثر بر تصویر ذهنی استفاده‌کنندگان خدمات توریسم درمانی در توسعه پایدار اقتصادی استان خوزستان انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی خبرگان توریسم درمانی بودند که با 10 نفر به اشباع نظری رسیدیم و در بخش کمی گردشگران توریسم درمانی و کارکنان کادر درمان در استان خوزستان بودند که تعداد 384 نفر به روش تصادفی تعیین شدند. ابزارجمع‌آوری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از روایی سازه و پایایی آن به کمک آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و از نرم افزار  Maxqdaو در بخش کمی معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS انجام گردید. نتایج تحلیل داده‌های کیفی در کدگذاری که 91 مقوله فرعی در قالب 22 مقوله اصلی یا کد محوری دسته‌بندی شدند و در بخش کمی عوامل علی، مداخله‌گر و شرایط زمینه‌ای بر تصویر ذهنی استفاده‌کنندگان خدمات توریسم درمانی تأثیر معنی‌داری دارد؛ همچنین راهبردهای حوزه گردشگری تأثیر معنی‌داری بر پیامدهای توریسم درمانی دارد. در نهایت نتایج بیانگر آن است که پیامدهای توریسم درمانی تاثیر معنی‌داری بر توسعه پایدار اقتصادی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining The Model of Factors Affecting the Image of Users of Therapeutic Tourism Services in The Sustainable Economic Development of Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • adibeh jorfi 1
  • leila andervazh 2
  • edris mahmoudi 3
1 phd student., Department of Business Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
3 Assistant Professor, Department of Business Administration, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The image of the users of tourism services is very influential on its development. This industry has significant effects on the development of cities, regions and countries, that's why the income and sustainable economic development resulting from medical tourism is very important. Therefore, this research was conducted with the aim of presenting a model and explaining the role of factors affecting the image of users of medical tourism services in the sustainable economic development of Khuzestan. This research is practical in terms of purpose. The statistical population of the research in the qualitative part was therapeutic tourism experts, who reached theoretical saturation with 10 people, and in the quantitative part, there were therapeutic tourism tourists and medical staff in Khuzestan, whose number was 384 randomly determined. The collection tool was an interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part, the validity of which was checked and confirmed by using the construct validity and its reliability with the help of Cronbach's alpha test. The results of qualitative data analysis in coding that 91 sub-categories were categorized in the form of 22 main categories or central codes and in the quantitative part causal factors, intervening factors and background conditions have a significant effect on the mental image of users of therapeutic tourism services. Also, strategies in the field of tourism have a significant impact on the consequences of therapeutic tourism. Finally, the results show that the consequences of therapeutic tourism have a significant impact on sustainable economic development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Image
  • Therapeutic Tourism
  • National Factors
  • Intervening Factors