تبیین الگوی رفتار تشخیص فرصت جهت آمادگی برای کارآفرینی اجتماعی ( مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

چکیده

کارآفرینی اجتماعی فرایندی است که در جریان آن افراد، گروه‌‌ها و بخش‌های اجتماعی به طور داوطلبانه فعالیت می‌کنند تا از دارایی‌های اجتماعی که بدون استفاده مانده ارزش‌آفرینی کنند و فرصت‌های ناشی از دارایی‌های اجتماعی را تشخیص داده و از طریق همکاری و همیاری دوجانبه مسائل اجتماعی را حل کنند. براین‌اساس هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی رفتار تشخیص فرصت جهت کارآفرینی اجتماعی است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است که در مجموع ۴۰۶ نفر به‌عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. داده‌های لازم بر اساس پرسش‌نامه، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزار Smart PLS نسخه ۳.۳.۳ استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی، همدلی اجتماعی، آموزش کارآفرینی بر ابعاد رفتار تشخیص فرصت (هوشیار بودن و فعال‌بودن) تأثیر مثبت و معنادار دارند. محیط نهادی - نظارتی بر بعد هوشیار بودن تأثیر منفی و معناداری دارد؛ ولی بر بعد فعال ‌بودن تأثیر معناداری ندارد. از سوی دیگر، محیط نهادی - هنجاری بر ابعاد رفتار تشخیص فرصت (هوشیار بودن و فعال‌بودن) تأثیر معناداری نشان نداد و در نهایت، ابعاد رفتار تشخیص فرصت (فعال‌بودن و هوشیار بودن) بر آمادگی برای کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the behavioral pattern of recognizing the opportunity to prepare for social entepreneurship (Case Study: students of Shahid Chamran University of Ahvaz)

نویسندگان [English]

  • FARAJALLAH RAHIMI 1
  • mahdi nadaf 2
  • Zeynab shams dehkordi 3
1 Associate Professor, Human Resource Management, Faculty of Economic & Social Sciences, Shahid Chanran University of Ahvaz, Iran
2 Associate Professor, Human Resource Management, Faculty of Economic & Social Sciences, Shahid Chanran University of Ahvaz, Iran.
3 Master of Business Management, Faculty of Economic & Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

Social entrepreneurship is a process in which individuals, groups and social sectors work voluntarily to create value from social assets that remain unused and to recognize the opportunities arising from social assets and to solve social issues through mutual cooperation and cooperation. Based on this, the aim of the current research is to explain the behavioral pattern of recognizing opportunities for social entrepreneurship. This research is based on the practical purpose and based on the way of collecting data from the type of research it is descriptive-correlative. The statistical population of this research is the students of Shahid Chamran University of Ahvaz, a total of 406 people were considered as the sample size. The necessary data were collected based on the questionnaire by simple random sampling method. For data analysis, structural equation modeling by partial least squares method was used in PLS software. The findings of the research showed that social capital, social empathy and entrepreneurship education have a positive and significant effect on the dimensions of opportunity recognition behavior (being alert and active). The institutional-regulatory environment has a negative and significant effect on the dimension of alertness, but it does not have a significant effect on the dimension of being active. On the other hand, the institutional-normative environment did not have a significant effect on the dimensions of opportunity recognition behavior (being alert and active) and finally, the dimensions of opportunity recognition behavior (being alert and active) have a positive and significant effect on the readiness for social entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social entrepreneurship
  • opportunity recognition behavior
  • entrepreneurship education
  • capital and social empathy
  • institutional environment