بررسی کارکرد نظریه مسئولیت اجتماعی و رسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

4 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

نظریه­ی مسئولیت اجتماعی شکل‌گیری خود را مرهون یک اقدام، کمیسیون آزادی مطبوعات آمریکا می­داند. این نظریه، مفهومی فراتر از قانون است و به نقشی مربوط می­شود که سازمان­ها در بهتر شدن جامعه انجام   می­دهند. رسانه­ها امروز تا حدی به تار و پود جامعه مبدل شده و تعاملات دیگر نهادها را هماهنگ می­کنند و بعنوان یک نهاد مسئولیت­پذیر و تا حدی مسئولیت­ساز در رشد اجتماعی مؤثر می­باشند. علاوه بر این رسانه­ها با نظارت­های غیر مستقیم، مدل پاسخگویی را در سازمان­ها، نهادینه نموده و این مدل زمینه­ی مطالبه را فراهم می­سازد. در این مقاله نظریه­های مختلف مسئولیت اجتماعی مورد کنکاش قرار گرفته است و نگاه منتقدین و موافقین آن مورد در بستر نقد و بررسی قرار داده است. این نظریه؛ معتقد است رسانه­ها در قبال جامعه بایستی بعنوان منبری برای تبادل تفسیر و نقد را ترسیم نماید و تصویری از گروه­های مختلف جامعه ارائه دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media and the Function Social Responsibility Theory (SRT)

نویسندگان [English]

  • gholamhossein biabani 1
  • mohammad soltanifar 2
  • afsaneh mozafari 3
  • shahnaz hashemi 4
چکیده [English]

The SRT has been constituted out of the efforts of the American Commission on Media Liberty. The theory has a meta-legal concept and focuses on the role of organizations in building a better society. Nowadays, the media are essential elements of the society. They harmonize the interactions between other institutions and, as a responsible and partly making responsible institution, improve the social growth. Besides, media by means of indirect controls institutionalize an accountability model. This model opens the door for making demands from social institutions. This article examines the various theories on the social responsibility especially pro & cons in this regard. The theory argues that the media have to be a pulpit for interpretation and critique and represent an image of variety of social groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Responsibility
  • Media
  • Control
  • Theory