فراترکیب مدل‌های گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 گروه حسابداری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

10.22055/qjsd.2025.48024.2990

چکیده

هدف: مسئولیت اجتماعی شرکتی به تعهدات شرکتی برای فراتر رفتن از وظایف قانونی و اقتصادی خود و در نظر گرفتن رفاه ذینفعان مختلف، از جمله جامعه، محیط زیست و کارکنان اشاره دارد. روش: استراتژی به کارگرفته شده در این پژوهش، فراترکیب است، جامعه مورد مطالعه، پژوهش‌ها و مطالعات صورت گرفته در دو بخش داخلی و خارجی است. تمامی مدل‌های موجود مسئولیت اجتماعی شرکتی در این دو گروه؛ پژوهش‌های خارجی در محدوده سال 2012 میلادی الی 2023 میلادی (12 ساله) شامل 868 مقاله و پژوهش‌های داخلی شامل 7،067 مقاله علمی پژوهشی و 203 مقاله علمی تخصصی است. نتایج به‌کمک نرم‌افزار مکس کیودا تحلیل شد. به‌منظور اعتباردهی نتایج به‌دست آمده و افزایش روایی آنها از روش بررسی همتایی استفاده شد. یافته ها: ضمن شناسایی الگوهای مرسوم داخلی و خارجی از موضوع مسئولیت اجتماعی، مقایسه مدل‌های داخلی و خارجی مسئولیت اجتماعی شرکتی نشان‌می‌دهد که تمرکز مطالعاتی پژوهشگران خارجی عمدتاً بر شناسایی فلسفی وظایف اجتماعی شرکت‌ها معطوف بوده ولی پژوهشگران داخلی به‌دنبال شناسایی اثرات به‌کارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی در سازمان‌ها به‌صورت تجربی می‌باشد. نتیجه: الگوی مسئولیت اجتماعی مرسوم در ایران شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی است و هدف اصلی پژوهشگران داخلی بررسی اثرات جنبه‌های متعدد ایفای مسئولیت اجتماعی بر عملکردهای اقتصادی و سایر جنبه‌های تجاری شرکت‌هاست در حالیکه الگوی مسئولیت اجتماعی مرسوم در جوامع غربی، علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی، ابعاد مسئولیت پذیری اخلاقی و قانونی را نیز شامل می‌شود که این امر مبین کوشش پژوهشگران خارجی بر لزوم استاندارد سازی و ایجاد قوانین الزام‌آور ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta Synthesis of reporting models of corporate social responsibility

نویسندگان [English]

  • reza shamsi 1
  • mojgan safa 1
  • reza gholami jamkarani 1
  • mahmood ghayoom zadeh 2
1 Department of Accounting, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 Department of Accounting, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
چکیده [English]

Purpose: Corporate social responsibility refers to a company's obligations to go beyond its legal and economic duties and consider the welfare of various stakeholders, including society, the environment, and employees. Method: The strategy used in this research is meta-combination, the studied population is researches and studies conducted in two internal and external sectors. All existing models of corporate social responsibility in these two groups; Foreign research in the range of 2012 to 2023 (12 years) includes 868 articles and domestic research includes 7,067 scientific research articles and 203 specialized scientific articles. The results were analyzed using Max Kyuda software. In order to validate the obtained results and increase their validity, the peer review method was used. Findings: While identifying the traditional internal and external models of social responsibility, the comparison of internal and external models of corporate social responsibility shows that the study focus of foreign researchers is mainly on the philosophical identification of the social duties of companies, but domestic researchers seek to identify the effects of applying corporate social responsibility in organizations. It is experimental. Result: the traditional social responsibility model in Iran includes economic, social and environmental dimensions, and the main goal of domestic researchers is to investigate the effects of multiple aspects of social responsibility on the economic performance and other business aspects of companies, while the traditional social responsibility model in Western societies, in addition to social dimensions And economic, it also includes the dimensions of moral and legal responsibility,

کلیدواژه‌ها [English]

  • ''Social Responsibility''
  • ''Social Responsibility Patterns''
  • ''Qualitative Research Method''
  • ''Committed''