بازنمایی تجارب معلمان مدرسه از پدیده‌ی سایش اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری دانشگاه کردستان

2 استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، ایران، کردستان، سنندج

10.22055/qjsd.2025.44564.2859

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بازنمایی تجارب معلمان مدرسه از پدیده‌ی سایش اجتماعی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، راهبرد کیفی نظریه‌ی بنیادی(اشتراوس و کوربین) است. مشارکت کنندگان در پژوهش 15 نفر از معلمان ابتدایی مدارس شهر سنندج بودند. ابزار جمع آوری پژوهش شامل پروتکلی 6 سؤالی در برگیرنده‌ی اهداف اصلی پژوهش بوده است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از فرآیند سه مرحله‌ای کدگذاری داده‌ها یعنی کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مفهوم سایش اجتماعی و ویژگی‌های معلمان درگیر سایش بر اساس درک معلمان به صورت مشکلات فردی و چالش‌های سازمانی تعریف شده است. بنا به دیدگاه آنان کاهش روابط و تعاملات بین فردی ، پایین آمدن کارایی لازم و کناره گیری از انجام هرگونه فعالیت در سازمان با شخص مورد سایش مرتبط است. همچنین عوامل و زمینه های مختلفی نظیر تأثیرات منفی محیطی، بی توجهی سازمانی و مشکلات روحی و روانی می‌توانند شخص را به سوی سایش اجتماعی در سازمان سوق دهند. که در این میان بی عدالتی‌های سازمانی و تنش های بین فردی افراد بیشتر زمینه ساز این مسئله هستند. بر اساس نتایج پیامدهای سایش اجتماعی، به طور کلی دو دسته بیان می‌شود که یکی از آن‌ها افت کارایی و اثربخشی سازمان و دیگری بی تفاوتی اعضا است . علاوه بر این راهکارها و اقداماتی که منجر به برون رفت سایش اجتماعی در معلمان و سازمان خواهد شد می‌توان به افزایش تعاملات بین فردی و پویایی و انعطاف پذیری سازمان ها اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of school teachers' experiences of the phenomenon of social wear

نویسندگان [English]

  • Zhina Sharifi 1
  • jamal barkhoda 2
1
2 Assistant Professor, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Kurdistan, Iran
چکیده [English]

The purpose this research is to represent the experiences of school teachers from the phenomenon of social wear. The method used in this research is the qualitative strategy of the fundamental theory (Strauss and Corbin). Participants in research were 15 elementary teachers. The research collection tool included a 6-question protocol including the main objectives of the research. To analyze the obtained information, a three-step process of data coding, i.e. open, axial and selective coding, was used. results of the research showed that the concept of social attrition and the characteristics of teachers involved in attrition are defined based on teachers' understanding of individual problems and organizational challenges. According to their point of view, the decrease in interpersonal relationships and interactions, decrease in necessary efficiency and the withdrawal from any activity in the organization are related to person affected by wear and tear. Also, various factors and contexts such as negative environmental effects, , and psychological problems can lead a person to social wear in the organization. In meantime, organizational injustices and interpersonal tensions are the main cause of this issue. Based on results of consequences of social attrition, two categories are generally expressed, one of which is the decrease in the efficiency and effectiveness of the organization and the other is the indifference of the members. In addition to these solutions and actions that will lead to social wear and tear in teachers and organizations, we can mention the increase of interpersonal interactions and the dynamics and flexibility of organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social wear
  • interpersonal communication
  • efficiency and effectiveness
  • foundational data method