تبیین جامعه شناختی رابطه سبک های هویت با راهبرد‌های حل مسئله اجتماعی در دختران و پسران آماده ازدواج مورد مطالعه: افراد مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بهارنکو در شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استاد بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22055/qjsd.2025.38220.2486

چکیده

هدف مطالعه حاضر تبیین جامعه شناختی عوامل اجتماعی-روانی مرتبط با راهبرد‌های حل مسئله اجتماعی در دختران و پسران آماده ازدواج مورد مطالعه: افراد مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بهارنکو شیراز بوده است. روش مورد استفاده پیمایش و حجم نمونه 912 نفر است. برای تبیین حل مسئله اجتماعی از نظریه دزریلا و بوردیو به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از این است که که در طبقه‌های پایین اجتماعی بیشتر از راهبرد حل مسئله اجتماعی بی دقت و اجتنابی استفاده می کنند. میزان راهبرد‌ حل مسئله منطقی بر حسب تحصیلات با توجه به میانگین‌ها تفاوت معناداری وجود ندارند. افراد بیسواد در شیراز بیشتر از سایر گروه ها راهبرد های حل مسئله بی دقت و اجتنابی استفاده میکنند. سبک هویت اطلاعاتی با اتخاذ راهبرد حل مسئله منطقی ، سبک هویت هنجاری با اتخاذ راهبرد حل مسئله منطقی و بی دقت و سبک هویت آشفته با اتخاذ راهبرد حل مسئله بی دقت و اجتنابی دارای رابطه معنا دار است. نتایج رگرسیون گام به گام بیان‌گر آن است که سبک هویت آشفته، طبقه و جنسیت بیشتر قدرت تبیین کنندگی را حل مسئله بی دقت را دارند و سبک هویت آشفته، طبقه و تحصیلات نیز دارای قدرت تبیین کنندگی متغییر حل مسئله اجتنابی هستند. نتایج رگرسیون گام به گام بیان‌گر آن است کسانی که سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری در آنها قوی‌تر است، بیشتر راهبرد حل مسئله منطقی اتخاذ می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological explanation of the relationship between identity styles and social problem solving strategies in girls and boys ready for marriage Case study: People referring to Baharenko Counseling Center in Shiraz

نویسندگان [English]

  • maryam momeni 1
  • bejan khajenoori 2
  • HALIME ENAYAT 3
1 shirazu
2 sh
3 shirazu
چکیده [English]

The aim of this study was to explain the sociological-socio-psychological factors related to social problem-solving strategies in girls and boys ready for marriage. The method used is survey and the sample size is 912 people. Desrilla and Bourdieu's theory was used as a theoretical framework to explain the solution of the social problem. The results indicate that the lower social classes are more likely to use careless and avoidant social problem-solving strategies. There is no significant difference in the level of logical problem solving strategy in terms of education according to the means. Illiterate people in Shiraz use more careless and avoidant problem solving strategies than other groups. Information identity style has a significant relationship with adopting a logical problem-solving strategy, normative identity style has a significant relationship with adopting a logical and careless problem-solving strategy, and chaotic identity style has a significant relationship with adopting a careless and avoidance problem-solving strategy. The results of stepwise regression indicate that chaotic identity style, class and gender have more explanatory power to solve the problem carelessly and chaotic identity style, class and education have the explanatory power of variable avoidance problem solving. The results of stepwise regression indicate that those with a stronger informational and normative identity style are more likely to adopt a logical problem-solving strategy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social problem solving
  • identity styles
  • navigation
  • Baharnko