عوامل اجتماعی مرتبط با ارزش زمان در بین شهروندان شهر یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد

2 کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه یزد

چکیده

زمان، منبع کمیابی است که تنها مدت کوتاهی در اختیار انسان است و می‌تواند فرصت موفقیت و اثرگذاری را فراهم کند. با وجود این، برای همه‌ی افراد ارزش یکسانی ندارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با ارزش زمان در بین شهروندان یزد انجام شد. جامعه‌ی آماری تحقیق، شامل کلیه‌ی شهروندان بالای 15 سال شهر یزد بوده که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که از روایی و پایایی آن با شیوه‌ی صوری و سازه‌ای مورد تأیید قرار گرفت. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شده است. نتایج نشان داد بین تحصیلات، خاستگاه اجتماعی، شغل، انگیزه‌ی پیشرفت، جهان‌گرایی، جامعه‌پذیری، دینداری و سرمایه‌ی اجتماعی با میزان ارزش زمان رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد. متغیرهای جامعه‌پذیری، انگیزه‌ی پیشرفت و تحصیلات، در مدل رگرسیون گام به گام وارد شد و توانست 28 درصد از تغییرات میزان ارزش زمان را در نمونه‌ی مورد مطالعه تبیین کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social Factors Related to Value of Time among Citizens of Yazd City

نویسندگان [English]

  • Hossein Afrasiabi 1
  • eskandar ghaedi 2
1 Yazd University
چکیده [English]

Time is one of thekey factors in achieving success and happiness thatdoesn’t have same value for all people; some people waste it as they will be alive for alive; and others who treasure time, compare it with gold and money. This scarce resource, which each second of that can provide opportunities to live, to be bright and influential, is only available for a short time. The present study aimed to assess factors associated with value of time among the citizens of Yazd. The samples consist of citizens of Yazd who were over 15 years old. 384 people were selected as samples through Cochran formula. The data collection instrument was a questionnaire that its validity and reliability evaluated by Construct validitymethod. Multi-stage cluster random sampling method used for sampling. Results showed that there was a significant relationship between genders, education, social origin, Occupation, need for achievement, universality, socialization, religiosity, social capital with the value of time. However, the relationship between age, family income and modernism withvalue of time was not significant. Socialization, achievement and education entered in stepwise regression model as Independent variables and explained 28 percent of value of time variance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value of Time
  • Need for Achievement
  • Socialization
  • Order
  • social capital
اسلاوین، رابرت ای (1385). روانشناسی تربیتی؛ نظریه و کاربست، ترجمه‌ی یحیی سید محمدی، تهران: روان.##
افراسیابی، حسین و خرم­پور، یاسین (1394). "فرانوگرایی فرهنگی و رابطه‌ی آن با جهان‌گرایی در بین جوانان شهر یزد"، فصلنامه‌ی تحقیقات فرهنگی، سال 8، شماره‌ی 2. ##
اکبری، امین (1383). نقش سرمایه‌ی اجتماعی در مشارکت: بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر مشارکت سیاسی ـ اجتماعی (مطالعه‌ی موردی: روستای فارسنج از توبع سقز)، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. ##
بلند، حسن (1391). "معنویت گرایی، مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی: زمان­ورزی معنوی"، پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، شماره‌ی 4(1). ##
جنکینز، ریچارد (1384). پیر بوردیو، ترجمه‌ی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی. ##
حاجلو، نادر؛ صبحی قرامکی، ناصر و نوری، سعیده (1390). "پیش­بینی‌های روان‌شناختی مدیریت زمان: رابطه‌ی وظیفه­شناسی، سرسختی و ترجیح سازماندهی با مدیریت زمان"، پژوهش‌های روان­شناسی اجتماعی، دوره‌ی 1، شماره‌ی 4. ##

حبیب‌پور، کریم و صفری، رضا (1388). راهنمای جامع کاربردSPSS  در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمی)، تهران: متفکران. ##

ریتزر، جورج (1385) .نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمـه­ی محسـن ثلاثـی، تهران: انتشارات اطلاعات. ##
سلیمی، علی و داوری، محمد (1385). جامعه‌شناسی کجروی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم. ##
سو، آلوین (1392). تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمه‌ی محمود حبیبی مظاهری، تهران: پژوهشکده‌ی مطالعات راهبردی. ##
فاین، بن (1385). سرمایه‌ی اجتماعی و نظریه‌ی اجتماعی، ترجمه‌ی محمد کمال سروریان، تهران: پژوهشکده‌ی مطالعات راهبردی. ##
فرنر جک، دی (1381). مدیریت موفق زمان، ترجمه‌ی جوادی­زاده، تهران: پژوهش. ##
قائدمحمدی، محمدجواد و ناظم، فتاح (1390). "رابطه‌ی بین کارآفرینی و مدیریت زمان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (واحدهای منطقه‌ی 12)"، فصلنامه‌ی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره‌ی چهارم. ##
کرایب، یان (1389). نظریه‌ی اجتماعی کلاسیک، مقدمه‌ای بر اندیشه‌ی مارکس وبر، دورکیم، زیمل، ترجمه‌ی شهناز مسمی‌پرست، تهران: آگه. ##
لوئیس، دیوید (1385). مدیریت زمان، ترجمه‌ی کامران روح شهباز، تهران: ققنوس، چاپ چهارم. ##
ملاحسنی، حسین (1381). "بررسی رابطه‌ی بین میزان سرمایه‌ی اجتماعی و نوع دینداری در بین دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان در استان گلستان (علی‌آباد ـ گنبد) پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، تربیت مدرس. ##
ملک­آرا، بهمن جمشید (1388). "بررسی رابطه‌ی مدیریت زمان با فرسودگی شغلی کارکنان اداره‌ی کل امور مالیاتی آذربایجان غربى در سال مالی 1386"، فصلنامه‌ی تخصصی مالیات، دوره‌ی جدید، شماره‌ی چهارم (مسلسل 52). ##
نش، کیت (1380). جامعه­شناسی سیاسی معاصر، ترجمه‌ی محمدتقی دلفروز، تهران: کویر، چاپ اول. ##
واترز، مالکوم (1379). جهانی­شدن، ترجمه‌ی اسماعیل مردانی گیوی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی. ##
هاوکینگ، استیون (1384). تاریخچه‌ی زمان، ترجمه‌ی محمدرضا محجوب، تهران: سهامی، چاپ نهم. ##
هیندل، تیم (1383). مدیریت زمان، ترجمه‌ی شفیع الهی، تهران: سارگل. ##
یساولی، مهدی (۱394). ایران وقت ندارد، روزنامه‌ی شهروند، شماره‌ی 757. ##
 
Erade, V. (2003). “Pcrxtinatior at work and time management Training”, Psychology. 137 (5): 421-34. ##
Elias, N. (1992). An Essay on Time, Oxford: Basil Blackwell.
Llorente M. G. Castro A. J. Quintas-Soriano C. Lopez.I .Castro H.Montes C. &Martín-Lopez B. (2016). “The value of time in biological conservati on and supplied ecosystem services: A willingness to give up time exercise”, Journal of AridEnvironments, 124: 13-21. ##
Tabboni, S. (2001). “The dea of social time in Norbert Elias”, Journal of Time and Society, 10(1): 5-27. ##
Worrell, F. C & Mello, Z. (2009). “Convergent and Discriminant Validity of Time AttitudeScores on the Adolescent Time Perspective Inventory”, Diskurs Kindheits- und Jungend for schung, 4(2): 185-196. ##