Studying of the Relationship between Social Capital and Awareness of Citizenship Rights with Awareness of Concept and Social Component of Sustainable Development With (Case Study: Citizens of Meshgin-Shahr)

Document Type : Research Paper

Authors

1 independent reasercher

2 assistant profosor of sociology in Kharazmi university

Abstract

This paper studies the relationship between awareness of concept and social component of sustainable development with social capital and awareness of citizenship rights between citizens of the Meshgin-Shahr. Measuring awareness of the concept of sustainable development and its social component has been done under the framework of UNESCO. Marshall Theory about citizenship rights and the theory of for Putnam, Coleman and Bourdieu on social capital have been applied for measuring awareness of citizenship rights and social capital. The research method was survey. Information was collected by researcher-made questionnaire. The population under study was citizens over 18 years of age who live in Meshgin-Shahr. 382 person samples were selected with using random cluster sample. The results showed the mean of Awareness of the concept of sustainable development and its social component is above average. Awareness of citizenship rights at the intermediate level upward is a statistically significant relationship with the dependent variable. Social capital at the intermediate level is a statistically significant relationship with the dependent variable.

Keywords


آریان­پور، لیلا (1387). " تبیین نقش سازمان­های غیر دولتی جوانان به­عنوان حاملان اصلی سرمایه‌ی اجتماعی در توسعه‌ی اجتماعی"، پژوهش­نامه‌ی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره‌ی سوم، پاییز.##
ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (1388). جامعه­شناسی توسعه، تهران، نشر کیهان. ##
پورافکاری، نصرالله (1391). "نگرشی جامعه­شناختی بر سرمایه‌ی اجتماعی و توسعه‌ی پایدار در شوشتر"، فصلنامه‌ی تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، سال ششم، شماره‌ی 17، تابستان. ##
جعفری، مهرنوش و رضویان، فاطمه (1395). "ارزیابی شاخص­های توسعه‌ی پایدار (شاخص­های اجتماعی) مطالعه‌ی موردی: شهر صنعتی پرند"، مجله‌ی پژوهش‌های جامعه‌شناختی، سال دهم، شماره‌ی 2. ##
زاهدی، شمس­السادات (1388). توسعه‌ی پایدار، تهران، سمت. ##
ساتن، فیلیپ (1392). درآمدی بر جامعه­شناسی محیط زیست، ترجمه‌ی صادق صالحی، تهران، سمت. ##
شارع­پور، محمد (1389). جامعه­شناسی آموزش و پرورش، تهران، سمت. ##
شفیعا، محمدعلی و شفیعا، سعید (1391). "بررسی رابطه‌ی توسعه‌ی پایدار اجتماعی و سرمایه‌ی اجتماعی؛ نمونه: محله‌ی غیر رسمی ‌شمیران نو"، جامعه­شناسی کاربردی، شماره‌ی پیاپی 46، شماره‌ی دوم، تابستان. ##
صالحی امیری، سید رضا؛ قدمی، محسن ‌و بیگ­زاده، یوسف (1391). "طراحی و ارائه‌ی الگو جهت سنجش تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر ابعاد توسعه‌ی پایدار"، فراسوی مدیریت، سال ششم، شماره‌ی 23، زمستان. ##
صیدایی، سید اسکندر؛ احمدی شاپورآبادی، محمدعلی و معین­آبادی، حسین (1388). "دیباچه­ای بر سرمایه‌ی اجتماعی و رابطه‌ی آن با مؤلفه‌های توسعه‌ی اجتماعی در ایران"، راهبرد، شماره‌ی 19، پاییز. ##
فیلد، جان (1388). سرمایه‌ی اجتماعی، ترجمه­ی غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، تهران، انتشارات کویر. ##
کنفرانس سازمان ملل متحد درباره توسعه‌ی پایدار (1391). آینده­ای که می‌خواهیم، دستاورد کنفرانس سازمان ملل متحد پیرامون توسعه‌ی پایدار، (سند ریو+20)، ترجمه‌ی مجید شفیع­پور و نرگس صفار، سازمان حفاظت محیط زیست. ##
گیدنز، آنتونی (1384). پیامدهای مدرنیته، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز. ##
نش، کیت (1392). جامعه­شناسی سیاسی معاصر؛ جهانی­شدن، سیاست، قدرت­ ترجمه‌ی محمدتقی دلفروز، تهران، نشر کویر. ##
وظیفه امندی، مجید؛ عباس­زاده، محمد؛ علیزاده اقدم، محمدباقر و بدری، رحیم (1391). مطالعه­ی جامعه­شناختی میزان ارتباط و پیوستگی با طبیعت دریاچه‌ی ارومیه و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: شهروندان شهر ارومیه)، پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. ##
یونسکو (1388). به سوی جوامع دانایی محور، گزارش جهانی یونسکو، ترجمه‌ی علی حسینی قاسمی ‌و سیروس آزادی، تهران، سمت. ##
 
Adams, W. M. (2009). Green Development, Environment and Sustainability in Third world,Third edition. Routledge, London. ##
Banuri, T., A. Najam and N. Odeh (2002). Civic Entrepreneurship; a Civil Society Perspective on Sustainable Development, Volume 1, Gloabal Synthesis, Gandhara Academy Press, Islamabad. ##
Bapat, J. (2005). Development Projects and Critical Theory of Environment, Sage Publications, New Delhi. ##
Choi, I. H. (2006). Awareness of Sustainable Development; Why Did the Saemangeum Tideland Reclamantion Project Lead to the First National Controversy Over Sustainable Development In South Korea?, Thesis for Master of Art in Anthropology, Texas A&M University, Faculty of Anthropology, [On-Line]. Available:http://hdl.handle.net/1969.1/ET. D-TAMU-1722. ##
Daly, Herman E. (1990). “Sustainable Development: from Concept and Theory to Operational Principles”, Population and Development Review, Vol. 16, Supplement: Resources, Environment and Population: Present Knowledge, Future Options, pp. 25-43. ##
Eade, D., W. Suzanne (1995). The Oxfam Handbook of development and Relief, London: Oxfam Publication. ##
Haigh, M. (2009). “Greening the University Curriculum: Appraising an International Movement”, In: Chalkey, Brian; Martin Haigh and David Higgitt (2009). Education for Sustainable Development, Papers in Honour of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014), Routledge, London and Newyork pp 25-42. ##
Higgitt, D. (2009). “Finding Space for Education for Sustainable Development in the Enterprise Economy”, In: Chalkey, Brian; Martin Haigh and David Higgitt (2009). Education for Sustainable Development, Papers in Honour of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014), Routledge, London and Newyork pp 99-110. ##
Kates, R. W., Thomas M. Parris and Anthony A. Leiserowitz (2005). “What Is Sustainable Development?”, Science and Policy for Sustainable Development, Volume 47, Number 3, pages 8–21. ##
Kim, J. (2018). “Social dimension of sustainability: From community to social capital”, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 28: 2, 175-181. ##
Lozano R., K., Ceulemans, M. Alonso Almeida and D. Huisingh (2014). “A review of commitment and implementation of sustainable development in higher education: results from a worldwide survey,” Journal of Cleaner Production 108 (2015) 1-18. ##
Michalos, A. C, Greech, H. Mcdonald, C. & Kahlke, M. H. (2009). Measuring Knowledge, Attitudes and Behaviors Towards Sustainable Development: Two Exploratory Studies“. [On-Line]. Availble: http:// www. iisd.org/ library/ measuring-knowledge-attitudes-and-behaviours-towards-sustainable-development-two-explratory. ##
Milton, K. (2002). Environmentalism and Cultural Theory; Exploring Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge. New York. ##
N.S, Kasimov, S. M. Malkhazova & E. P. Romanova (2009). Environmental Education for Sustainable Development. In Russia in: Chalkey, Brian; Martin Haigh and David Higgitt (2009). Education for Sustainable Development, Papers in Honour of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014), Routledge, London and Newyork pp 43-53. ##
Nasibulina, A. (2015). “Education for Sustainable Development and Environmental Ethics”, Worldwide Trends in the Development of Education and Academic Research, 15-18 June 2015, 214, 1077–1082. [On-Line]. Availble: http:// creativecommons.org/ licenses/by-nc-nd/4.0/.##
O’Boyle, E. (2011). “The Acting Person: Social Capital and Sustainable Development”, Forum for Social Economics, 40:1, 79-98, DOI: 10.1007/s12143-010-9067-4. ##
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2006). “Framework for the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (UNDESD 2005-2014)”, International Implemention Scheme. [On-Line]. http://unesdoc.unesco.org/images/ 0013/001399/ 139937e. pdf&ved=0 ahUKEwiKkfX71rr UAhWJal AKHTE 7DUEQF gguMAE&usg= AFQjCNG8opaPT3cAk_ Je8sVWLJn9 T1BfRA&sig2= iN5XpAuPlHpDRKd1g5qYg. ##