The Study of Sociological Effective Factors on Social Trust (A Case Study: Female Students in Abdanan Payam-Noor University)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Creating trust and trust increase are considered inevitable and significant in the field of training human resources us well as human heritage in our country. This ciological research has dealt with female university students’ social trust- the study data were obtained with a descriptive method through a sample of 253 subjects from among 748 female students in Payame Noor University of Abdanan city. The sampling has been in a random selection way. The results of the study revealed that there is relationship between social-economic basis of family, life enjoyment and satisfaction, altruism, social security feeling, religious beliefs, social acceptability and social trust the independent variables have experimented 52 percent of the social trust changes. Totally, the results show that the amount of Payame Noor University of Abdanan female students’ social trust is average and lower than average.

Keywords


ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (1392). توسعه­ی روستایی با تأکید بر جامعه­ی روستایی ایران، تهران: نشر نی. #
امیرکافی، مهدی (1375). اعتماد اجتماعی، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی، دانشکده­ی شهید بهشتی. #
اینگلهارت، رونالد (1373). تحول فرهنگی در جامعه­ی پیشرفته­ی صنعتی، ترجمه­ی مریم وتر، تهران: انتشارات کویر. #
چلبی، مسعود و امیرکافی، مهدی (1383). "تحلیل چند سطحی انزوای اجتماعی"،   مجله­ی جامعه­شناسی ایران، دوره­ی پنجم، شماره­ی 2، تابستان. #
ذوالفقاری، ابوا لفضل؛ سپهوند، حجت؛ دریکوند، خدانظر و امام جمعه، فرهاد (1392). "عوامل مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی دبیران متوسطه­ی شهر خرم­آباد"، فصلنامه­ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره­ی 60، بهار. #
زتومکا، پیوتر (1384). اعتماد یک نظریه­ی جامعه­شناختی، ترجمه­ی فاطمه گلابی، تبریز: نشر ستوده. #
شارع­پور، محمود (1383). ابعاد وکارکردهای سرمایه­ی اجتماعی و پیامدهای حاصل از فرسایش آن، مجموعه مقالات بررسی مسائل و آسیب­های اجتماعی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه پیام­نور. #
فوکویاما، فرانسیس (1384). سرمایه­ی اجتماعی و جامعه­ی مدنی، مجموعه مقالات سرمایه­ی اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، ترجمه­ی افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، نشر شیرازه. #
فیروزآبادی، سید احمد؛ حسینی، سید رسول و قاسمی، روح­الله (1389). "مطالعه­ی شاخص­ها و رتبه­ی توسعه­ی اجتماعی در استان­های کشور و رابطه­ی آن با سرمایه­ی اجتماعی"، فصلنامه­ی رفاه اجتماعی، شماره­ی 37، تابستان. #
قدیمی، مهدی (1386). "بررسی میزان اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه­های زنجان"، پژوهشنامه­ی علوم انسانی، شماره­ی 53، بهار. #
کتابی، محمود؛ ادیبی­سده، مهدی، قاسمی، وحید و صادقی ده­چشمه، ستار (1389). "سنجش اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در مراکز شهرستان­های چهار محال و بختیاری"، مجله­ی جامعه­شناسی کاربردی، شماره­ی پیاپی (40)، شماره­ی چهارم، زمستان. #
گیدنز، آنتونی (1387). پیامدهای مدرنیت، ترجمه­ی محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز. #
محسنی تبریزی، علیرضا و شیرعلی، اسماعیل (1388). "عوامل مؤثر بر اعتماد دانشجویان ایرانی خارج از کشور (مورد پژوهی: دانشگاه­های کشور آلمان)"، فصلنامه­ی پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره­ی 52، تابستان. #
معیدفر، سعید و جهانگیری، پرویز (1388). "اعتماد اجتماعی تعمیم­یافته و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه­ی موردی: شهر ارومیه)، دانشنامه­ی علوم اجتماعی، شماره­ی 1، مهر. #
میزتال، باربارا (1380). "اعتماد در جوامع مدرن، کنکاشی در اصول نظم اجتماعی"، ترجمه­ی ناصرالدین غراب، نمایه­ی پژوهش، شماره­ی 18، تابستان. #
وثوقی، منصور و آرام، هاشم (1388). "بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شهر خلخال"، پژوهش­نامه­ی علوم اجتماعی، شماره­ی سوم، پاییز. #
 
Flexon, J. L, Lurigio A. J. (2009). “Exploring the dimensions of trust in the police among Chicago juveniles”, Jornal of Criminal Justice, Volume 37, Issue 2, pp. 180-189. #
Johasson, S. & et al (2009). Trust and Religion: Experimental Evidence from Rural Bangladesh, Economica, 76. #
Kursunoglu, A. (2009). An investigation of organizational trust level of teachers according to some variables, Procedia Social and behvioral science, pp 915-920, www.science direct.com. #
Putnam, R. (1993). Making democracy work civic traditional in modern Italy, princton: princton University press. #