ارزیابی کیفی عملکرد دفاتر تسهیلگری (مورد مطالعه:دفاتر تسهیلگری شهر خرم آباد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران،گروه علوم اجتماعی،دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا،همدان، ایران

2 استاد جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفی عملکرد دفاتر تسهیلگری شهر خرم آباد انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی است و از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. روش نمونه گیری هدفمند و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که بعد از مصاحبه با 25 نفر ازمطلعین کلیدی از جمله اعضای دفاتر تسهیلگری شهر خرم آباد و فعالان اجتماعی و محلی محلات حاشیه نشین شهر خرم آباد، اشباع نظری حاصل شد.
یافته ها نشان می دهد که دستیابی به بانک اطلاعاتی دقیق در حوزه های مختلف، استفاده از ظرفیت ساکنان برای حل مسائل و مشکلات، تقویت مشارکت مردمی، ترغیب نهادها به فعالیت در سطح محلات، تقویت روحیه امید در بین ساکنین محلی و افزایش حس تعلق ساکنین محلی از جمله مهم ترین نقاط قوت دفاتر تسهیلگری؛ عدم آشنایی برخی از دستگاه های اداری از اهداف و شرح خدمات تسهیلگری، رویکرد خیریه ای و کاسب گرایانه برخی از موسسات، نامشخص بودن نتایج و اثربخشی عملکرد دفاتر، غلبه رویکرد کالبدی بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی، کیفیت پایین نیروی انسانی در برخی دفاتر، ضعف در نظارت و پایش عملکرد این دفاتر و ضعف هماهنگی بین امور اجتماعی استانداری و شرکت مشاور از جمله مهم ترین نقاط ضعف دفاتر تسهیلگری شهر خرم آباد می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative evaluation of the performance of facilitation offices (Case of study: Facilitation offices of Khorram Abad city)

نویسندگان [English]

  • Amin roshanpour 1
  • Asdalah Naghdi 2
1 Phd student of Iran social problems, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of qualitatively evaluating the performance of facilitation offices in Khorramabad. This research is qualitative and the content analysis technique was used. The purposive sampling method and data collection tool were semi-structured interviews, which were theoretically saturated after interviews with 25 key informants.
The findings show that achieving an accurate database in various fields, using the capacity of residents to solve problems and issues, strengthening public participation, encouraging institutions to work at the neighborhood level, strengthening the spirit of hope among local residents, and increasing the sense of belonging of local residents are among the most important strengths of facilitation offices; the lack of familiarity of some administrative bodies with the goals and descriptions of facilitation services, the charitable and business-oriented approach of some institutions, the uncertainty of the results and effectiveness of the offices' performance, the dominance of the physical approach over the social and cultural approach, the low quality of human resources in some offices, the weakness in supervising and monitoring the performance of these offices, and the weakness of coordination between the governor's office's social affairs and the consulting company are among the most important weaknesses of facilitation offices in Khorramabad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Facilitation offices
  • local development
  • marginalization
  • local participation