چگونگی تجربه زیسته دانشگاهیان از تفکر انتقادی دردانشگاه های ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم وتربیت، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران

2 گروه برنامه ریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران

3 استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، واحد اراک، آدانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

هدف این تحقیق سنجش تجربه زیسته دانشگاهیان در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تفکر انتقادی بود روش تحقیق در این تحقیق کیفی از نوع پدیدار شناسی بود وابزارجمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بر مبنای نمونه هدفمند و با استفاده از شیوه تکمیلی گلوله برفی بود که با 28 نفر از دو جامعه دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مصاحبه به عمل آمد از مصاحبه ششم به بعد مسیر اکتشاف رو به بسط و تعمیق گذاشت وبا مصاحبه 28 به اشباع رسید سپس 634 گزاره با نرم افزار مکس کیودا 22 از مصاحبه ها استخراج شد. وکد گذاری شروع شد با این تعداد تحلیل مضمون اصلی و فرعی و هم خانواده سازی گزینه های برای رسیدن به مقولات به صورت دستی انجام شد. مقوله بندی و کد گذاری انجام شد و مدل مفهومی از تم های اصلی وفرعی تدوین شد. نتایج به دست آمده بیانگر این است که تفکر انتقادی:زیست شرافتمدانه ومسئولانه(معنی واقعی وقدیمی فرد دانشگاهی) ، تفکر انتقادی ابعاد شناختی و عاطفی و ارتباطی را معرفی می نماید و ارتباط تفکر انتقادی با ابعاد مختلف زیست اجتماعی و معنوی و شخصی را برجسته می نماید انسان را به اندیشیدن به فرا دست ها و انسانی اندیشیدن راهنمایی می کند برخی هم به خاطر تجربه های نا خوش آیند از تفکر انتقادی در دوران تحصیلی هنگام رسیدن به درجه استادی در سرکلاس دانشجویان را آزاد می گذارند تا انتقادی بار بیایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

How academics experience critical thinking in Iranian universities

نویسندگان [English]

  • esmaeil kashef 1
  • Maghsoud Farasatkhah 2
  • Vahid Ghasemi 3
  • Mojgan Mohammadi Naeini 4
1 PhD student in Philosophy of Education, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Higher Education Planning Department, Institute for Higher Education Research and Planning, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Social Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 Assistant Professor of Philosophy of Education, Department of Philosophy of Education, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to measure the lived experience of academics at the two universities of Isfahan and Isfahan University of Medical Sciences in critical thinking. The research method in this study was qualitative, phenomenological, and the data collection tool was a semi-structured interview based on a purposive sample and using the snowball method. Interviews were conducted with 28 people from the two communities of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences, including faculty members and graduate students. From the sixth interview onwards, the exploration path expanded and deepened, and saturation was reached with the 29th interview. Then, 634 statements were extracted from the interviews using Max Quda 22 software. Coding began. With this number, main and subtheme analysis and the familying of options to reach categories were performed manually. Categorisation and coding were carried out, and a conceptual model of main and subthemes was developed. The results obtained indicate that critical thinking: honorable and responsible life (the true and ancient meaning of an academic individual), critical thinking introduces cognitive, emotional, and communicative dimensions, and highlights the connection of critical thinking with various dimensions of social, spiritual, and personal life, guiding humans to think beyond the reach of their abilities and think humanly. Some, due to unpleasant experiences with critical thinking during their academic years, leave students free to be critical when they reach the rank of professor in the classroom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical thinking
  • lived experience
  • phenomenology
  • academics