بررسی مقایسه‌ای چگونگی بازتاب رویدادهای مهم زیست‌محیطی خوزستان در دو خبرگزاری ایسنا و ایرنا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست‌های رسانه‌ای در قبال مسایل زیست‌محیطی خوزستان در دو خبرگزاری ایرنا و ایسنا در بازه زمانی سال 1396 و تعیین میزان سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای در انتشار اخبار محیط زیست، به‌ویژه در خوزستان صورت گرفته است. در این پژوهش، نظریه برجسته‌سازی را به‌عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته‌ایم تا با رجوع به جامعه آماری و بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، استانداردها و معیارهای سیاست‌گذاری تخصصی رسانه‌ای در حوزه محیط زیست را بر اساس روش تحقیق تمییز دهیم. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که توجه زیاد این دو خبرگزاری به خبررسانی موجب شده است تا تحلیل، تفسیر و ارائه گزارش درباره مسائل زیست‌محیطی خوزستان کمتر مورد توجه قرار گیرد. این مهم در پرداخت به عوامل و ریشه‌های مخاطرات زیست‌محیطی و پدیده ریزگردها نیز تأثیر منفی گذاشته است. از مجموع 1034 مطلب خبرگزاری‌ها تنها 116 مورد برابر با 11.2 درصد به علل ریشه‌ای مشکلات زیست‌محیطی و مواجهه با پدیده گرد و غبار پرداخته‌اند. روشن است که گام برداشتن در جهت توسعه و تسریع روند آن یکی از وظایف رسانه‌های کشورهای در حال توسعه است. در این راستا ارائه اطلاعات فرایندمدار و گام به گام مؤثر و کارگشاست. در این ارتباط می‌توان گفت بیشتر اخبار منتشر شده از این دو خبرگزاری (92 درصد) از نوع رویدادمدار و تنها 8 درصد نیز از نوع فرایندمدار بوده است. از مجموع 1034 مطلب دو خبرگزاری «ایرنا» و «ایسنا»، تنها 108 مورد برابر با 10.4 درصد آموزش رفتار زیست‌محیطی و مواجهه با پدیده گرد و غبار داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Reflection of Important Environmental Events in Khuzestan Province at Two News Agencies “ISNA” and “IRNA”

نویسنده [English]

  • Neda Shafiei
Iranian Research Organization for Science and Technology, Department of Technology Development Studies (DTDS)
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate media policy on environmental issues in Khuzestan's two news agencies, IRNA and ISNA, in the timeframe of 2017 and to determine the extent of media policy in environmental news dissemination, especially in Khuzestan. In this research, we highlight the theory of highlighting as a theoretical framework to distinguish between the statistical community and the use of content analysis methodologies, standards and criteria for specialized media environmental policy based on the research methodology. The findings of the study indicate that the increased attention of the two news agencies to the analysis, interpretation and reporting of environmental issues in Khuzestan has received less attention. This has also had a negative impact on addressing the causes and origins of environmental hazards and the phenomenon of microbes. Of the 1,034 news agencies, only 116 (11.2%) have addressed the root causes of environmental problems and exposure to dust. It is clear that taking steps to develop and accelerate its process is one of the tasks of the media in developing countries. In this regard, it is effective and step-by-step to provide process-oriented and step-by-step information. In this regard, it can be said that most of the news from these two news agencies (92%) were event-oriented and only 8% were process-oriented. Of the 1,034 news reports by IRNA and ISNA, only 108 had 10.4 percent environmental education and exposure to dust.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental Events
  • ISNA News Agency
  • IRNA News Agency
  • Agenda-setting
  • Sustainable Development
Dabiri, F.; Vahednavdan, A. (2011). “Media and the Development of Environmental Law” Journal of Media Studies. Vol. 6. Issue 13. (Persian).
Funkhouser, G.R. (1973). “the Issues of the 60’s: an Explanatory Study in the Dynamics of Public Opinion”, Public Opinion Quarterly, No.37,Pp. 62-73.
Ghadimi, A. (2016). “The Role of Media in the Publicization of Science”, Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, No. 42 (Persian).
Gharibzadeh, Z. (2011). “The Role of Television in Promoting People's Environmental Culture: A Study of the Views of Communication and Environmental Experts”, Master's Thesis in Communication Sciences, Allameh Tabatabaei University (RA), Faculty of Communication and Social Sciences. (Persian).
Hansen, A. (2011). “Communication, Media and Environment: towards Reconnecting Research on the Production, Content and Social Implications of Environmental Communication”, the International Communication Gazette, Vol. 73, No. 1-2, Pp. 7-25.
Hansen, A. (2011). “Communication, Media and Environment: towards Reconnecting Research on the Production, Content and Social Implications of Environmental Communication”, the International Communication Gazette, Vol. 73, No. 1-2, Pp. 7-25.
Hartmann, F. (2008). “What is Media Philosophy?”, Translated by Mohammad Akhgari), Journal of Information, Wisdom and Knowledge, Year 2, No. 4. (Persian).
Holsti, L. R. (2001). Content Analysis in the Social and Human Sciences. Translated by Nader Salarzadeh Amiri, Tehran, Allameh Tabatabaei University Press. (Persian).
Raif, D.; Lisi, A., Fiko; F. J. (2009). Analysis of Media Messages. Translated by Mahdakht Borujerdi Alavi, Tehran: Soroush. (Persian).
Ramezani Ghavamabadi, M. H. (2012). “Strategic Review of Environmental Protection Education in Iran: Necessities and Constraints”, Strategy Journal, Year 21, Issue 65. (Persian).
Rezvani, N. (2005). “Investigating the Relationship between Environmental Knowledge and Attitudes with Environmental Protection Behaviors”, Master's Thesis in Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (Persian).
Sampei, Y.; Aoyagi-Usui, M. (2009). “Mass-media Coverage, its Influence on Public Awareness of Climate-change Issues, and Implications for Japan’s National Campaign to Reduce Greenhouse Gas Emissions”, Global Environmental Change, Vol. 19, Pp.203-212.
Takahashi, B. (2011). “Framing and Sources: a Study of Mass Media Coverage of Climate Change in Peru during the V ALCUE”, Public Understanding of Science, Vol. 20, No. 4, Pp. 543-557.