توسعه اجتماعی پایدار در نظام معنایی دبیران علوم اجتماعی شهر شیراز: به سوی یک نظریه زمینه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه شیراز

2 استادیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز

3 دانشیار جامعه شناسی، دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه شیراز

4 استادیار دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه شیراز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی نظام معنایی دبیران علوم اجتماعی شهر شیراز ازتوسعه اجتماعی پایدار انجام شده است. در این تحقیق از نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. داده‌ها به کمک مصاحبه به‌دست مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 15 نفر از دبیران علوم اجتماعی در شهر شیراز بودند. مصاحبه‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتیجه کدگذاری داده‌ها، دست‌یابی به پانزده مقوله محوری و یک مقوله هسته بوده است. هم‌چنین نتایج پژوهش نشان داد که نیروها و شرایطی همچون آگاه‌سازی و بسترسازی رسانه‌ای، طراحی سامانه هوشمند و نهادینه‌سازی آن در جامعه، ضرورت وافر تعامل و تجارت جهانی در دهکده جهانی و تعامل با مراکز بین‌المللی آموزشی و فرهنگی از جمله شرایط علی در فرآیند نیل به توسعه اجتماعی پایدار می‌باشند. مشارکت‌کنندگان به شرایطی همچون تغییر الگوی مصرف و تطبیق با شکوفایی فردی و جمعی، تغییر الگوی مصرف منابع، نهادینه شدن مصرف مطلوب منابع و کاهش بحران‌های زیست‌محیطی و بسترسازی آموزشی مطلوب در جامعه به‌عنوان شرایط مداخله‌گر اشاره کرده‌اند. از نظر مشارکت‌کنندگان شرایط زمینه‌ای، شرایطی همچون توزیع عادلانه امکانات و منابع بین مناطق، توجه به ارزش‌های فرهنگ محلی به‌مثابه یک الزام مهم توسعه اجتماعی پایدار می‌باشند. مشارکت‌کنندگان به پیامدهایی همانند ارتقای سطح و کیفیت زندگی فرد و توجه به حقوق و ارزش‌های انسانی، استفاده از قدرت دولت در تخصیص منابع، بسیج اجتماعی، مشارکت در فرآیند توسعه، برقراری نظم اجتماعی، استفاده و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های محلی برای توسعه، تحولات ساختارهای در راستای افزایش رفاه مردم به‌عنوان پیامدهای اصلی توسعه اجتماعی پایدار اشاره کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sustainable Social Development in the Meaning System of Social Sciences Teachers in Shiraz City: Towards a Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Adel Moradi 1
  • Mahrokh Rajabi 2
  • Bijan Khajenoori 3
  • esfandiyar ghafarinasab 4
1 PhD student in sociology, Shiraz University
2 Assistant professor of sociology at Shiraz university
3 Associate Professor of Sociology, Faculty of Social Sciences, Shiraz University
4 Associate Professor, Faculty of Social Sciences, Shiraz University
چکیده [English]

The purpose of this research is to analyze the semantic system of social science teachers in Shiraz city about sustainable social development. Grounded theory has been used. The data was obtained by interviewing , who were 15 social science teachers in Shiraz. the results showed that forces and conditions such as media awareness and foundation, intelligent system design and its institutionalization in the society, the abundant necessity of interaction and global trade in the global village and interaction with international educational and cultural centers are among the causal conditions in the process of achieving sustainable social development. The participants have pointed to conditions such as changing the pattern of consumption and adapting to individual and collective prosperity, changing the pattern of resource consumption, institutionalizing the optimal consumption of resources and reducing environmental crises and creating a favorable educational platform in the society as intervening conditions. According to the participants, contextual conditions, conditions such as the fair distribution of facilities and resources between regions, paying attention to the values of local culture, are an important requirement of sustainable social development. The participants have pointed out consequences such as improving the level and quality of life of the individual and paying attention to human rights and values, using the government's power in allocating resources, social mobilization, participation in the development process, establishing social order, using and benefiting from local capabilities and potentials for development, changes in structures in order to increase people's well-being as the main consequences of sustainable social development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable social development
  • social science teachers
  • Shiraz
  • semantic system
  • contextual theory