توسعه اجتماعی پایدار در نظام معنایی دبیران علوم اجتماعی شهر شیراز: به‌ سوی یک نظریه زمینه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشیار بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

یکی از شاخص‌های توسعه که در حال حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد، شاخص توسعه اجتماعی پایدار می‌باشد. پژوهش حاضر در همین راستا و با هدف واکاوی نظام معنایی دبیران علوم اجتماعی شهر شیراز از این شاخص انجام شده است. در این تحقیق از نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. داده‌ها به کمک مصاحبه به‌دست آمد و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری در خصوص مقوله‌های مختلف مورد مصاحبه، ادامه پیدا کردند. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 15 نفر از دبیران علوم اجتماعی در شهر شیراز بودند که به‌صورت‌ هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتیجه کدگذاری داده‌ها، دست‌یابی به پانزده مقوله محوری و یک مقوله هسته بوده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که نیروها و شرایطی همچون آگاه‌سازی و بسترسازی رسانه‌ای، طراحی سامانه هوشمند و نهادینه‌سازی آن در جامعه، ضرورت وافر تعامل و تجارت جهانی در دهکده جهانی و تعامل با مراکز بین‌المللی آموزشی و فرهنگی از جمله شرایط علی در فرآیند نیل به توسعه اجتماعی پایدار می‌باشند. مشارکت‌کنندگان به شرایطی همچون تغییر الگوی مصرف و تطبیق با شکوفایی فردی و جمعی، تغییر الگوی مصرف منابع، نهادینه شدن مصرف مطلوب منابع و کاهش بحران‌های زیست‌محیطی و بسترسازی آموزشی مطلوب در جامعه به‌عنوان شرایط مداخله‌گر اشاره کرده‌اند. از نظر مشارکت‌کنندگان شرایط زمینه‌ای، شرایطی همچون توزیع عادلانه امکانات و منابع بین مناطق، توجه به ارزش‌های فرهنگ محلی به‌مثابه یک الزام مهم توسعه اجتماعی پایدار می‌باشند. مشارکت‌کنندگان به پیامدهایی همانند ارتقای سطح و کیفیت زندگی فرد و توجه به حقوق و ارزش‌های انسانی، استفاده از قدرت دولت در تخصیص منابع، بسیج اجتماعی، مشارکت در فرآیند توسعه، برقراری نظم اجتماعی، استفاده و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های محلی برای توسعه، تحولات ساختارهای در راستای افزایش رفاه مردم به‌عنوان پیامدهای اصلی توسعه اجتماعی پایدار اشاره کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sustainable Social Development in the Meaning System of Social Sciences Teachers in Shiraz City: Towards A Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Adel Moradi 1
  • Mahrokh Rajabi 2
  • Bijan Khajenoori 3
  • esfandiyar ghafarinasab 2
1 PhD Student in Sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Assistant Professor of Sociology Department, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Associate Professor, Department of Sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to analyze the semantic system of social science teachers in Shiraz city about sustainable social development. Grounded theory has been used. The data was obtained by interviewing, who were 15 social science teachers in Shiraz. The results showed that forces and conditions such as media awareness and foundation, intelligent system design and its institutionalization in the society, the abundant necessity of interaction and global trade in the global village and interaction with international educational and cultural centers are among the causal conditions in the process of achieving sustainable social development. The participants have pointed to conditions such as changing the pattern of consumption and adapting to individual and collective prosperity, changing the pattern of resource consumption, institutionalizing the optimal consumption of resources and reducing environmental crises and creating a favorable educational platform in the society as intervening conditions. According to the participants, contextual conditions, conditions such as the fair distribution of facilities and resources between regions, paying attention to the values of local culture, are an important requirement of sustainable social development. The participants have pointed out consequences such as improving the level and quality of life of the individual and paying attention to human rights and values, using the government's power in allocating resources, social mobilization, participation in the development process, establishing social order, using and benefiting from local capabilities and potentials for development, changes in structures in order to increase people's well-being as the main consequences of sustainable social development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Social Development
  • Social Science Teachers
  • Shiraz
  • Semantic System
  • Contextual Theory
Abbaszadeh, M.; Miarganj, Kh.; Amin Mozafari, F.; Alipour, J. (2022). “Comparative study of the political culture of selected countries of the world based on the level of social development in 2020”, Iranian Political Sociology Monthly, 5 (11):4175-4158. (Persian).
Alsakarneh, A. A. A., & Hong, S. C. (2015). “Talent management in twenty-first century: theory and practically”, International Journal of Applied Research, 1(11), 1036-1043.
Azad Aramaki, T.; Mubaraki, M.; Shahbazi, Z. (2012). “Investigating and identifying the practical indicators of social development”, Quarterly Journal of Socio-Cultural Development Studies, 1(1): 7-30. (Persian).
Azekia, M. (2014). Sociology of Rural Development and Underdevelopment in Iran, Tehran: Information Publications. (Persian).
Daneshmehr, H.; Kadirzadeh, O.; Sharifi, F. (2018). “Investigating the relationship of mass communication media on social development (case study: youth of Islamabad city)”, Economic Sociology and Development, 7 (1): 57-96. (Persian).
Dolatkhah Ajirlu, Q.; Mirsardo, T.; Adhami, A. R. (2022). Explaining the obstacles of underdevelopment with an emphasis on socio-cultural development with the GT approach (case study: Beile Sawar city), Sociological researches, online publication. (Persian).
Eriksson, M., Santosa, A., Zetterberg, L., Kawachi, I., & Ng, N. (2021). “Social Capital and Sustainable Social Development-how Are Changes in Neighbourhood Social Capital Associated with Neighbourhood Sociodemographic and Socioeconomic characteristics?”, Sustainability, 13 (23), 13161.
Fazli, M.; Fatahi, S.; Zanjan Rafiei, S. N. (2013). “Social development, indicators and Iran's position in the world”, Socio-Cultural Development Studies, 2 (1): 59-182.
Golshani, A.; Jadidi, A.; Eskandari, S. (2012). “The role of media in political and social development with an emphasis on Iran's meaningful society”, Islamic World Political Research Quarterly, 2 (1): 5-28. (Persian).
Hadi, N. U., Mumtaz, S., & Raza, M. A. (2021). “Practicing Social Innovation in the Social Entrepreneurial Initiatives: Triggering Transition towards Sustainable Social Development: Sustainable Social Development via Social Innovation”, City University Research Journal, 11 (4), 571-590.
Jacobs, G.; Cleveland, H. (2008). Dimensions of social development theory, a group of translators, Tehran: Research Center for Cultural and Social Studies. (Persian).
Ketschau, T. J. (2017). “Social sustainable development or sustainable social development-two sides of the same coin? the structure of social justice as a normative basis for the social dimension of sustainability”, International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, 12 (3), 338-347.
Luna-Nemecio, J., Tobon, S., & Juarez-Hernandez, L. G. (2020). Sustainability-based on socioformation and complex thought or sustainable social development. Resources, Environment and Sustainability, 2, 100007.
Midgley, J. O. (2014). Social development: theory & peractice. SAGE. poblication pub.
Mijali, J. (2019). Social development; Theory and Action, translated by Seyed Ahmad Firouzabadi and Hamida Dabaghi, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (Persian).
Perkiö, M. (2009). Perspectives to global social development. Tampere University Press.‏
Prathap, T. S., & Kamraju, M. (2019). “An overview of social development in Telangana State”, Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 8 (4), 9-21.
Sajjadi, Z.; Vahedi Yeganeh, F. (2017). The role of local communities' participation in sustainable social development of cities (case study: Sartpoule neighborhood-Sanandaj city), Regional Planning, 7 (28): 151-166. (Persian).
Terziev, V. (2018). Importance of human resources to social development. Available at SSRN 3310508.‌
Vaezzadeh, S.; Ayaseh, A. (2020). “The status of social development in Iran's development programs with emphasis on the social indicators of sustainable urban development”, Urban Sociological Studies (Urban Studies), 10(36), 1-22. (Persian).
Vogelgesang, J. (2016). Is the Influence on Government Size on Social Welfare Different among Lesser Developed, Developing and More Developed Nations? An Economic Panel Analysis", at: www.antolindavies.com/theses/vogelgesang.docx.
Watani, Y.; Nasiri, M.; Saeedi, P. (2021). “Presenting a sustainable social development model based on skill learning and entrepreneurship”, Skills Training, 11(41): 7-30. (Persian).
Welzel, C. (2013). Freedom rising: Human empowerment and the quest for emancipation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Yousefi, M.; Mirzaei, Kh. (2021). “Non-governmental organizations and social-cultural empowerment of Tehran youth in sustainable social development”, Cultural Sociology, 12(4): 143-178. (Persian).