واکاوی تجربه ی زیسته شاغلین مشاغل خصوصی از فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی در فضای کسب و کار (مورد مطالعه استان خوزستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی موسسه آموزش عالی علوم و معارف وابسته به حامعه المصطفی العالمیه قم، ایران

2 دکتری جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

3 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف واکاوی تجربه ی زیسته شاغلین مشاغل خصوصی از فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی در فضای کسب و کار (مورد مطالعه استان خوزستان) انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه افراد شاغل درمشاغل خصوصی استان خوزستان بودند که تعداد 26 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی می باشد. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرف‌نگر گردآوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از روش هفت مرحله ایی کلایزی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که دو مضمون اصلی شامل 1-فرصت های شبکه های اجتماعی با 11 زیر مضون فرعی و 2- مضمون آسیب های شبکه های اجتماعی با 6 زیرمضمون فرعی بدست آمدند. همچنین در رابطه با فرصت های شبکه های اجتماعی مضمون های فرعی تبلیغات ، تعامل با مشتری ، جذب مشتری،کاهش هزینه، افزایش وفاداری مشتری، افزایش درآمد، افزایش آگاهی، شناخت نیازها، گسترش، شناخت رقبا و کسب اعتبار بدست آمدند. و زیرمضمون های فیلترینگ فضای مجازی، اختلال در اینترنت،تخلفات اقتصادی،کاهش امنیت اقتصادی،مهاجرت نخبگان و خروج سرمایه آسیب شبکه های اجتماعی در محیط اقتصادی را شامل می شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the lived experience of private business workers about the opportunities and threats of social networks in the business environment (case study of Khuzestan province)

نویسندگان [English]

  • Seyed Karim Mousavi 1
  • ahmad ghanavati 2
  • Bahram Nik Bakhsh 3
1 Doctoral student of criminal law and criminology, Institute of Higher Education of Sciences and Education affiliated to Hameah Al-Mustafa Al-Alamieh, Qom, Iran
2 PhD in Sociology, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Sociology, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of analyzing the lived experience of private business workers about the opportunities and threats of social networks in the business environment (Khuzestan province case study). The statistical population in this research included all the people working in private jobs in Khuzestan province, 26 people were selected using the purposeful sampling method. The research method is qualitative and descriptive phenomenological. Data were collected through in-depth interviews. In order to analyze the data in this research, the seven-step Claysey method was used. The findings of the research showed that two main themes including 1- the opportunities of social networks with 11 sub-themes and 2- the theme of harms of social networks with 6 sub-themes were obtained. Also, in relation to the opportunities of social networks, the sub-themes of advertising, interacting with customers, attracting customers, reducing costs, increasing customer loyalty, increasing income, increasing awareness, recognizing needs, expanding, knowing competitors and gaining credit were obtained. And the sub-topics of virtual space filtering, internet disruption, economic violations, reduction of economic security, elite migration and capital outflow include the damage of social networks in the economic environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Threat
  • opportunity
  • social networks
  • economic environment
  • Khuzestan province