Investigating the Effect of Organizational Leadership on Organizational Agility with the Mediating Role of Organizational Learning (Case Study: In the Municipality of Khuzestan Province)

Document Type : Research Paper

Authors

1 imam hossein university

2 islamic azad university of ahvaz

Abstract

In today's increasingly competitive world, with everything undergoing change, in order to face new changes that are taking place in today's competitive world, organizations need to think fit for change and seek out potential opportunities. The main purpose of this research is to investigating the effect of organizational leadership on organizational agility with the mediating role of organizational learning in the municipality of khuzestan province. The statistical population of this study was 2800 employees of the municipality of Khuzestan province; using a simple random sampling method using Kerjci and Morgan tables, 338 of them were selected as samples. The method of the present study, based on the purpose is application and according to the method of data collection, is a descriptive research type, and in relation to the relationship between the research variables is causal and specifically based on the modeling of structural equations. In order to measure the variables of the research, a questionnaire and statistical analysis methods were used with spss and lisrel softwares. The results of the analysis of the questionnaire indicated that the research hypotheses were confirmed.

Keywords


آذر، عادل؛ علی تیزرو؛ مقبل باعرض، عباس و علی­اصغر، انواری رستمی (1387). "طراحی مدل چابکی زنجیره‌ی تأمین، رویکرد مدل­سازی تفسیری ـ ساختاری"، نشریه‌ی مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، دروه‌ی 2.##
جعفرنژاد، احمد و احمدی، احمد (1390). تولید ناب و سنجش نابی در سازمان‌ها، تهران: مؤسسه‌ی کتاب مهربان نشر، چاپ اول. ##
جعفرنژاد، احمد و شهائی، بهنام (1389). مقدمه‌­ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک، تهران: مؤسسه‌‌ی کتاب مهربان نشر، چاپ دوم. ##
خورشید، صدیقه و پاشازاده، عاطفه (1391). "تأثیر هوش سازمانی بر قابلیت‌های عاطفی و یادگیری سازمانی"، فصلنامه‌ی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و دوم، شماره‌ی 69. ##
رهنورد، فرج­اله (1378). "یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده"، مدیریت دولتی، شماره‌ی 33. ##
سهرابی، روح­اله (1388). مدلی عملیاتی برای ارزیابی و سنجش چابکی در زنجیره‌ی تأمین شرکت ملی نفت: مورد مطالعه شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، پایان­نامه‌ی دکتری تخصصی رشته‌ی مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی. ##
شریفی، اصغر و اسلامیه، فاطمه (1387). "بررسی رابطه­ی میان یادگیری سازمانی و بکارگیری فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد گرمسار در سال تحصیلی 87-86"، فصلنامه‌ی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره‌ی دوم. ##
شهائی، بهنام (1385). "بعد انسانی چابکی سازمان"، مجله‌ی تدبیر، شماره‌ی 175. ##
عباسی، محمدرضا و سعادت، سارنگ (1389). "ارتباط بین مؤلفه‌های یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار"، نشریه‌ی مدیریت فردا، سال نهم، شماره‌ی 25. ##
علامه، سید مسن و مقدمی، مهدی (1389). "بررسی رابطه‌ی میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی؛ مطالعه‌ی موردی: واحد نیرو محرکه­ی شرکت ایران خودرو"، پژوهش‌نامه‌ی مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره­ی 1. ##
قربانی­زاده، وجه­اله (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش، تهران، انتشارات بازتاب. ##
ملاحسینی، علی؛ فرقانی، محمدعلی و مرادخانی، بریار (1389). "بررسی تأثیر قابلیت‌های یادگیری سازمانی بر عملکرد SME‌های شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP"، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره‌ی سوم. ##
مورهد، گرگوری و گریفین، ریکی (1392). رفتار سازمانی، ترجمه­ی سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: مروارید، چاپ بیستم. ##
 
Almahamid, S & Awward, A. & Mcadams, A. (2010). “Effects of organizational agility and knowledge sharing on competitive advantage: an empirical study in jordan”, international journal of management, Vol. 27, No. 3, Part 1, PP: 387- 579 ##
Arteta, B. M & Giachetti. R. E. (2004). “A Measure of Agility as the Complexity of the Enterprise System”, Robotics and computer-integrated manufacturing, 20, PP: 495–503. ##
Bayraktaroglu , S. , Kutaniz, R. O. (2003). “Transforming hotels into Learning organization: a new strategy for going global”, tourism management ;No. 24, July, pp. 149-154. ##
Battor, M. and Battour, M. (2013). “Can organizational learning foster customer relationships? Implications for performance”, the learning organization, Vol. 20 No. 4/5, pp. 279-290. ##
Calantone, R., Cavusgil, S. T. and Zhao, Y. (2002). “Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 31 No. 6, pp. 515-524. ##
Crocitto, M & Youssef, M. (2003). “The Human Side of Organizational Agility”, Industrial & Management Data Systems, Vol.103, No. 6, PP: 388- 397. ##
Iacocca Institute (1991). "21 Century Manufacturing Enterprise Strategy; an Industry Led View", Bethlehem, Pa: Lehigh University ##
Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating traditional and non-traditional (academic quality improvement project) accreditation processes. ##
Sharifi, H. & Zhang, Z. (1999). “A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: an introduction”, International Journal of Production Economics, Vol. 62. PP: 7-22. ##
Sharifi, H. and Zhang, D. Z. (2001). “Agility manufacturing in practice: application of mtthodology”, international journal of operations and production management, Vol. 21, No. 5–6, pp.772–794. ##
Tempelton, Cary F., Lewis Brucer R. & Snuder Charles A. (2002). “Development of a organization learning construst”, journal of management information systems, 19:2, 175. ##
Tseng, Y. H & Lin, C. T. (2011). “Enhancing Enterprise Agility By Deploying Agile Drivers, Capabilities And Providers”, Information Sciences, 181, 3693–3708. ##
Yaghoubi, N. & Rahat Dahmardeh, M. (2011). “Knowledge Management Critical Success Factor in Organizational Agility”, American Journal of Social and Management Sciences, Vo1. 2, No. 3, PP: 272-277. ##
Zain, M., Rose, R. Ch., Abdullah, I & Masrom, M. (2005). “The Relationship between Information Technology Acceptance and Organizational Agility in Malaysia”, Information & Management, 42, (829-839). ##