بررسی رابطه بین پایگاه‌ اقتصادی ـ اجتماعی کارکنان و رفتارهای نوع‌دوستانه (مورد مطالعه: شرکت نفت کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌آباد غرب

چکیده

یکی از موضوعات مورد مطالعه‌ی جامعه‌شناسان، مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. این پژوهش سعی دارد به بررسی رابطه‌ی بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی کارکنان و رفتارهای نوع‌دوستانه با تأکید بر کارکنان شرکت نفت کرمانشاه بپردازد. برای این کار از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه ‌استفاده گردید. جامعه‌ی آماری کارکنان شرکت نفت کرمانشاه ‌است که تعداد کل آنها برابر 1265 نفر در سال 1391 می‌باشد. برای سنجش متغیر نوع‌دوستی از 12 گویه‌ استفاده گردید. نتایج حاصل با استفاده ‌از نرم‌افزار SPSS و با استفاده‌از آزمون‌های t و تحلیل واریانس انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان می‌دهد که پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی پاسخگویان (وضعیت شغلی، میزان درآمد، طبقه‌ی اجتماعی، میزان تحصیلات، میزان برخورداری از امکانات رفاهی و وضعیت استخدامی) بر روی میزان رفتارهای نوع‌دوستانه کارکنان تأثیر معناداری دارد. می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت میانگین میزان رفتارهای نوع‌دوستانه برای کارکنان با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی مختلف ناشی از شانس نبوده و تأثیرگذاری آن بر روی رفتارهای نوع‌دوستانه بر اساس آماره‌ی مجذور اتا، می‌توان انتظار داشت 601/0 از واریانس رفتارهای نوع‌دوستانه‌ی افراد ناشی از پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی آنها بوده ‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Survey of Relationship between Staffs Economic-Social Position and Altruism Behaviors (Case Study: Kermanshah Oil Corporation

نویسنده [English]

  • Ali moradi
Department of Social Science, Eslam Abad Branch, Islamic Azad University, Eslam Abad-e-gharb. Iran.
چکیده [English]

Social responsibility is one of case study topics for sociologists. This research is trying to study the relationship between, staff’s economic-social position and humanism behaviors by stress on Kermanshah oil corporation staffs. We have used scaling method and questionnaire tool. Statistical society is Kermanshah oil corporation staff that total number of them in 1391 was 1265. For humanism variable evaluation 12 species were used. The result was gathered by using of SPSS software and T tests and variance analysis. The result of variance analysis test shows that economic-social position of responders (profession situation, income balance, social class, education level, welfare facilities, and employment situation), has meaningful impact on humanism behaviors of staffs. We can conclude that average difference of humanism behavior of staffs in different economic-social position was not by chance and with its impact on humanism behaviors according to square 1 statistic , we will except that ./601 of humanism behavior is the result of their economic-social position.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Altruism Behaviors
  • Economic-Social Position
  • Staffs
  • Oil Corporation
پاشا، ابراهیم (1388). "نقدی بر تحول تاریخی اندیشه‌ی رفتار سازمانی"، فصلنامه‌ی برنامه­ریزی رفاه و توسعه‌ی اجتماعی، سال اول، شماره‌ اول.##
پناهی، محمدحسن و امیدی، مهدی (1391). "رابطه‌ی پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی با سرمایه‌ی فرهنگی: نمونه‌ی موردی شهر تهران"، فصلنامه‌ی علوم اجتماعی دانشگاه‌ آزاد اسلامی ‌واحد شوشتر، سال ششم، شماره‌ی 17. ##
ترنر، جاناتان اچ. (1370). ساخت نظریه‌ی جامعه‌شناختی، ترجمه‌ی دکتر عبدالعلی لهسائی­زاده، شیراز: انتشارات نوید شیراز. ##
تریگ، راجر (1384). فهم علم اجتماعی، ترجمه‌ی شهناز مسمی‌پرست، تهران، نشر نی. ##
جلائی­پور، حمیدرضا و محمدی، جمال (1387). نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی، تهران، نشر نی. ##
جمالی، حسین (1382). بررسی مفهوم ازخودبیگانگی از دیدگاه کارل مارکس، فصلنامه‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد آشتیان، شماره‌ی 14 و 15. ##
جوادیان، سید رضا؛ راهب، غنچه؛ قاسمی، وحید ‌و رهگذر، مهدی (1392). "سنجش رفتارهای اجتماعی مطلوب جوانان شهر اصفهان و عوامل شخصیتی مؤثر بر آن"، مجله‌ی پژوهش برنامه­ریزی شهری، سال چهارم، شماره‌ی چهاردهم. ##
رویایی، رمضانعلی و مهردوست، حسین (1388). "بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی"، پژوهشنامه‌ی علوم اجتماعی، سال سوم، شماره‌ی سوم. ##
ریتزر، جورج (1374). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران انتشارات علمی. ##
سفیری، خدیجه و چشمه، اکرم (1390). "مسئولیت‌پذیری جوانان و رابطه‌ی آن با شیوه‌های جامعه­پذیری در خانواده"، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، شماره‌ی 1. ##
طالبی، ابوتراب و خوشبین، یوسف (1391). "مسئولیت‌پذیری اجتماعی جوانان"، فصلنامه‌ی علوم اجتماعی، شماره‌ی 59. ##
عظیمی‌ هاشمی، لیلا (1380). "بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی زنان مطالعه‌ی موردی: زنان شهر شیراز"، پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی. ##
عظیمی ‌هاشمی، مژگان (1377). ارزش‌های اجتماعی و اولویت ارزشی در ایران، تهران، مرکز پژوهش‌های بنیادی. ##
فریزربی، دیوید (1386). گئورک زیمل، ترجمه‌ی جواد گنجی، تهران، انتشارات گام نو. ##
قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون؛ ربانی، رسول و ذاکری، زهرا (1389). "شناخت تأثیر طبقه‌ی اجتماعی بر نگرش نسبت به جریان نوگرایی در شهر اصفهان"، مجله‌ی جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره‌ی پیاپی 37، شماره‌ی ‌اول. ##
کاظمی‌پور، شهلا (1378). "الگویی در تعیین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی افراد و سنجش تحرک اجتماعی با تکیه بر مطالعه‌ی موردی در شهر تهران"، نامه‌ی علوم اجتماعی، شماره‌ی 14. ##
کریمی، یوسف (1385). روانشناسی اجتماعی، تهران، انتشارات ارسباران. ##
کوئن، بروس (1370). درآمدی بر جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر. ##
کوزر، لوئیس (1373). زندگی و اندیشه‌ی بزرگان جامعه‌شناسی،‌ ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران:‌ انتشارات علمی. ##
مرادی، گلمراد (1391). بررسی عوامل اقتصادی ـ اجتماعی مرتبط با مسئولیت اجتماعی: مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه، رساله‌ی دکترای تخصصی، دانشگاه ‌آزاد اسلامی ‌واحد دهاقان، گروه جامعه‌شناسی. ##
ممتاز، فریده (1383). "معرفی طبقه ‌از دیدگاه بوردیو"، پژوهشنامه‌ی علوم انسانی، شماره‌ی 41 و 42، بهار و تابستان. ##
مورهد، گریفین (1379). رفتار سازمانی، ترجمه‌ی سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید. ##
میرکمالی، سید محمد (1383). "اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی"، مجله‌ی روانشناسی و علوم تربیتی، سال 33، شماره‌ی 1. ##
میلر، دلبرت (1380). راهنمای سنجش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه‌ی هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی. ##
هس مر، ال تی (1382). اخلاق در مدیریت، ترجمه‌ی سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی. ##
 
Carroll, A. (1999). “Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct”, Academy of Management Review, Vol. 4, pp. 268–296. ##
Coupland, C. (2006). “Corporate social and environmental responsibility in web-based reports: Currency in the banking sector?”, Critical Perspectives on Accounting, Vol. 17, pp. 865–881. ##
Cruz, J. M. (2007). “Dynamics of supply chain networks with corporate social responsibility through integrated environmental decision-making”, European Journal of Operational Research. ##
Durkheim, E. (1897). Le Suicide: Etude de Sociology. Paris: PUF. ##
Ford, M. E. (1985). “Social Cognition and Social Competence in Adolesence”, Developmental Psychology.Vol. 18, pp. 323-340. ##
Francisco J. G.; Rodr, G. and Yaiza Del M. A. C. (2007). “Relation between social-environmental responsibility and performance in hotel firms”, Hospitality Management, Vol. 26, pp. 824-839. ##
Preble, J. F. and A. Reichel (1988). “Attitudes Towards Business Ethics of Future Managers in the U.S. and Israel”, Journal of Business Ethics, Vol. 7, pp. 941–949. ##
Randolph, S. W. (2008). “The Role of Altruistic Behavior, Empathetic and social Responsibility Motivation in Blood Donation Behavior”, Transfusion. Vol 48, pp. 43- 54. ##
Rushton, P. (2004). Genetic and environmental contributions to pro-social attitudes: a twin study of social responsibility, Department of Psychology, University of Western Ontario, London, Ontario N6A 5C2, Canada (rushton@uwo.ca). The Royal Society. ##
Saiful, J. (2006). Defining Corporate Social Responsibility. Journal of Public Affairs, Vol. 6, pp. 176-184. ##
Schuyt, T.; Smit, J.; Bekkers, B. (2000). “Constructing a Philanthropy-scale: Social Responsibility and Philanthropy”, Vrije Universities, Department of Philanthropy, Faculty of Social Sciences, Amsterdam, the Netherlands. ##
Starrett, R. H. (1996). “Assessment of global social responsibility”, Psychological Reports, 78 (2): 535–554. ##
Tsai, K & Wang, J. (2004). “The R & D Performance in Taiwan's Electronic Industry”, R & D Management, Vol. 34, No. 2, pp. 179 – 189. ##
Zeghal, D & Ahmed, S. A. (1990). “Comparison of Social Responsibility Information Disclosure Media used by Canadian Firms”, Accounting, Auditing and Accountability Journal. Vol. 3, pp. 245-260. ##