میزان امیدواری دانشجویان رشته کتابداری به کاریابی بعد از فراغت از تحصیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان امیدواری دانشجویان رشته‏ی علم اطلاعات و دانش‏شناسی (کتابداری) به اشتغال است. روش پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه‏ی پژوهش دانشجویان دانشگاه‏های دولتی است. از 700 پرسشنامه‏ی توزیع شده 610 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میزان امیدواری دانشجویان به اشتغال به‏طور کلی در حد متوسط است. امیدواری دانشجویان به یافتن شغل "مرتبط" یا "نیمه‏مرتبط" با رشته‏ی تحصیلی آنان به‏طور معنی‏داری از حد متوسط کمتر و اما برای یافتن "هر شغلی" از حد متوسط بیشتر است. دانشجویان توانمندی و مهارت خود را در حد متوسط ارزیابی کردند. از نظر پاسخگویان سه عامل "ظرفیت پذیرش دانشگاه‏ها"، "امکانات گروه‏های آموزشی" و "سیاست‏ها و برنامه‏های وزارتخانه‏های متبوع" مهم‏ترین عوامل تأثیرگذار بر اشتغال است؛ همچنین، میزان امیدواری دانشجویان برای یافت شغل "مرتبط" کمتر از یافتن شغل "نیمه ­مرتبط" یا "هر شغلی" بلافاصله پس از فراغت از تحصیل یا در فاصله‏ی یک سال است. دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به یافتن شغل در فاصله‏ی زمانی کوتاه و به ویژه شغل "مرتبط" با رشته‏ی تحصیلی خود و ورود به بازار کار ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Job Expectancy of LIS Students after Graduation

نویسندگان [English]

  • ZAHED BIGDELI 1
  • seyede sedigheh taherzadeh mousavian 2
  • shabnam shahini 3
1 FACULTY MEMBER & THE UNIVERSITY LIBRARIAN. SHAHID CHAMRAN UNIVERSITY, AHVAZ
2
3
چکیده [English]

This research attempted to investigate job expectancy of LIS students. The survey is of a descriptive-analytical type. The population consisted of LIS students in government universities. 700 questionnaires were distributed and 640 were returned; however, 610 were used in analyzing the data. Four faculty members confirmed the validity of the questionnaire and its reliability was measured through Cronbach’s Alpha, 0.89. He results showed that, in general, job expectancy of students is at a “moderate” level. Students’ hope to find jobs relevant or semi-relevant to their field of study is significantly lower than “average”; however, their hope to get “any” job is higher than “average”. Respondents believe that university enrolment, departmental facilities, and the Ministry’s policies influence job opportunities. It was also found that the chance to get a “relevant’ job in one year time span after graduation, is less than getting a job” irrelevant” to their field of study or “any” job. Students did not have a positive view to find a job in a short time, especially a job relevant to their field of study. This belief might be a reason for students not to be motivated to be serious in their studies. It is essential for those responsible to think and plan to change the present job opportunities in the country; otherwise, the country unfortunately will suffer more and more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • employment
  • students
  • Information and Knowledge Management
  • LIS
  • Job Expectancy
اجتهادی، مصطفی و بهروزی، محمد (1385). "توانایی‏ها و قابلیت‏های دانش­آموختگان در پاسخ به نیاز بازار کار به منظور ارائه­ی چارچوب ادراکی مناسب"، دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره­ی 10 و 11.##
اخترپور، محسن (1374). بررسی اشتغال دانش­آموختگان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه‏های دولتی مستقر در تهران از سال 1368 تا 1372، پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی، دانشکده­ی مدیریت اطلاع­رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. ##
اصفهانی کلاتی، اعظم (1386). بررسی وضعیت توانمندی شغلی فارغ­التحصیلان کارشناسی ارشد رشته­ی آموزش بزرگسالان در ایران بین سال‏های 83-73، پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده­ی علوم تربیتی و روانشناسی. ##
تامارایسلوی، جی (1391). تغییر وظایف و چشم­انداز پیش روی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی در محیط آموزش الکترونیک: موضوع‏ها و چالش‏ها، ترجمه­ی نرگس محمدعلی‏پور، فریبرز درودی، فرخ نوروزی، ماهنامه‏ی کتاب ماه کلیات: اطلاعت، ارتباطات و دانش­شناسی، 15(5). ##
خادمیه، رضوان (1375). اتظارات مدیران کتابخانه‏های دانشکده­ای تحت پوشش وزارت فرهنگ و آموزش عالی از کتابداران و اطلاع­رسانان، پایان­نامه‏ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده‏ی علوم تربیتی و روانشناسی. ##
سعیدی رضوانی، محمود؛ محمدحسین‏زاده، معصومه و باغگلی، حسین (1389). سرنوشت شغلی فارغ­التحصیلان دانشکده‏ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(2). ##
شفیع­آبادی، عبدالله (1391). راهنمایی و مشاوره‏ی شغلی و نظریه‏های انتخاب شغل، تهران، رشد. ##
صالحی عمرانی، ابراهیم (1385). وضعیت اشغال دانش­آموختگان زن: مطالعه‏ی موردی: پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 12(2). ##
عبدلی، جواد (1391). مقایسه­ی توانمندی‏های شغلی کتابداران دانشگاهی شهر شیراز با انتظارات مدیران کتابخانه‏ها از آن‏ها، پایان­نامه‏ی کارشناسی ارشد، دانشکده‏ی علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ##
فاضلی، عصمت (1382). "رابطه‏ی شغلی ـ تحصیلی و بهره‏وری دانش‏آموختگان روان‏شناسی در ایران"، فصلنامه‏ی پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 1 (27 و 28). ##
کربلایی آقاکامران، معصومه (1387). "بررسی اشتغال زنان مقطع کارشناسی رشته‏ی کتابداری و اطلاع­رسانی در سال‏های رکود جذب دانش­آموختگان زن دانشگاه‏ها در بازار کار (مطالعه‏ی موردی: دانشگاه الزهرا (س))"، فصلنامه‏ی کتاب، 19(4). ##
معرف­زاده، عبدالحمید و صانعی دهکردی، پرستو (1385). "بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه‏های دانشگاهی استان خوزستان"، کتابداری و اطلاع­رسانی، 9(3). ##
منصوریان، یزدان؛ علی­پور، امید و قربانی بوساری، رقیه (1392). "نگرش دانشجویان و دانش‏آموختگان دکتری کتابداری و اطلاع­رسانی درباره‏ی چشم­انداز فرصت‏های شغلی این رشته"، فصلنامه‏ی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات 2(1). ##
مهدی­نژاد قوشچی، رحمان؛ پناه­علی، امیر؛ عبدلی سلطان احمدی، جواد؛ محمودی، هیوا و اسدپور، اسماعیل (1392). "بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های جستجوی شغلی به روش "کلوپ شغلی" بر اضطراب و درماندگی شغلی دانشجویان دانشکده‏ی علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران"، فصلنامه‏ی مشاوره‏ی شغلی و سازمانی، 5 (14). ##
ناخدا، مریم (1384). "بررسی عوامل فردی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه‏های دانشگاه تهران"، مجله‏ی روانشناسی و علوم تربیتی، 35(1). ##
نیکنام، مهرداد؛ غفاری، سعید و نظری، زهره (1390). "ارزیابی نیروی انسانی کتابخانه‏ی ملی ایران در سال 1388"، فصلنامه‏ی کتاب، شماره‏ی 85. ##
 
Colin, L. (2000). “The capabilities approach as a framework for labor market information on young people. In: Larsen C., W., Kipper, J., and Schmid, A. (eds)”, Regional Monitoring approaches for the Reduction and the Prevention of Youth Unemployment in Europe (rainer hamp Verlag, Munchen), 152-159. ##
Combes, B. et al. (2011). Are you really ready? What the new graduates reveal about their first year in workplace. ALIA 5th New Librarians Symposium 2011. Perth, Australia, 16-18 September, 2011. ##
Ghante, P. B. (2011). “Skills for librarians in the age of knowledge”, Indian Streams Research Journal, 1(1): 187-190. ##
Lutwama, E.; Kigongo-Bukenya, M.N. (2004). “A tracer study of the East African School F. Library and Information Science graduates 1995-1999 working in Uganda”, South African Journal of libraries and Information science, 70(2): 99-109. ##
Mc Grath, Hannah, and Goulding Anne (1996). “Part of the job: violence in public libraries”, New Library World. 97(1127): 4-13. ##
King, Donald W. (2010). “The future of academic librarians: A ten-year forecast of librarian supply and demand”, Library Assessment Conference. Baltimore, Md. October 25-27. ##
Riley-Huff, D.A.; Rholes, J.M. (2011). “Librarians and technology skill acquisition: issues and perspectives”, Information Tevhnology and Libraries, 30(3): 129-140. ##
Shongwe, M.; Ocholla, d. (2011). “A tracer study of LIS graduates at the University of Zululand, 2000-2009”, Mousaion, 29(2); 227-245. ##
Van House, Nancy A., Roderer, Nancy K., and Cooper, Michael D. (1983). “Librarians: A study of supply and demand: pioneering survey predicts market for the profession through 1990”, American Libraries, June, 361-370. ##