احمدی، حبیب (1387). جامعهشناسی انحرافات، تهران: انتشارات سمت.##
احمدی، یعقوب (1388). "وضعیت دینداری و نگرش به آیندهی دین در میان نسلها (مطالعهی موردی: شهر سنندج)"، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شمارهی اول. ##
اسفندیاری، محمدعلی (1385). بررسی تطبیقی انواع هنجارشکنیهای دانشآموزان در مدارس، پایاننامهی دورهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. ##
آقاپور، علی (1387). هنجارشکنی در رسانههای جمعی، نشر دفتر عقل. ##
بَبی، ارل (1388). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمهی رضا فاضل، جلد اول، تهران: انتشارات سمت. ##
بخارایی، احمد (1389). جامعهشناسی انحرافات اجتماعی، تهران: پیام نور. ##
پارسینه (۱۳۹۰). مشکلات اقتصادی علت ارتباطات نامشروع دانشآموزان نیست، بازیابی شده در ۱۷ مرداد ۱۳۹۰، http://www.parsine.com/fa/news/44322. ##
پورصالح، ابراهیم (1378). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر هنجارشکنی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر رشت، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ##
توحیدلو، احسان (1390). وبلاگ کلاسی درس روش تحقیق /news/23231.www.nasimonline.ir. ##
حمید، علیرضا (۱۳۸٢). هنجارشکنی در مدارس، http://rendha.persianblog.ir/post/34. ##
خبرگزاری ایسنا (1393). هشدار در پی معلمکشی در مدرسه، بازیابی شده در ۳ آذر ۱۳۹۳، .http://www.isna.ir/fa/news/93090301856##
خیرآبادی، معصومه (1390). راه میانبر اما ... ، مقالهی رشد، آموزش راهنمایی تحصیلی، دورهی 16، شمارهی 8، بازیابی شده در 2 اردیبهشت 1390، www.roshdmag.ir/Roshdmag-content/media/article /2383T. ##
رحیمی موقر، آفرین؛ سهیمی ایزدیان، الهه و یونسیان، مسعود (1385). "مطالعهی مروری وضعیت مصرف مواد در دانشجویان کشور"، مجلهی پایش، سال پنجم، شمارهی 5. ##
ستوده، هدایتالله (1392). جامعهشناسی انحرافات، تهران، انتشارات آوای نور، چاپ بیست و دوم. ##
شاطریان بیدگل محسن؛ اسمی جوشقانی، زهرا و نوریان آرانی فهیمه (1392). "بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان"، مجلهی مطالعات توسعهی اجتماعی ایران، سال پنجم، شمارهی سوم. ##
شیخاوندی، داور (1350). آسیبشناسی اجتماعی، تهران: آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی. ##
صدیق سروستانی، رحمتالله (1388). آسیبشناسی اجتماعی، تهران: انتشارات آن. ##
کوزر، لوئیس (1370). زندگی و اندیشهی بزرگان جامعهشناسی، ترجمهی محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. ##
کوئن، بروس (1373). درآمدی به جامعهشناسی، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران: توتیا. ##
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم، تهران: انتشارات آن. ##
ممتاز، فریده (1385). انحرافات اجتماعی، نظریهها و دیدگاهها، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم. ##
مهرگان، آمنه (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نابهنجاریهای رفتاری دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانهی رشت واحد پرند، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور. ##
نسیم آنلاین (1393). جامعه، آسیبها، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر از اعتیاد دانشآموزان، بازیابی شده در 1 اردیبهشت 1393،
www.nasimonline.ir. ##
هژبریان، لاله (1390). بررسی برخی عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر بزهکاری دانشآموزان شهر اهواز، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. ##
وبسایت خبری دانا (1392). افزایش بیاخلاقی و بدرفتاری در مدارس کشور، بازیابی شده در 26 آذر 1392، http://www.dana.ir/News/39057.html. ##
وکیلی، خلیل (1388). رواج تقلب در بین دانشآموزان، سایت وبگذر،
www.webgozar.com. ##
Dijkstra, J. K., Lindenberg, S., Verhulst, F., Ormel, J. Veenstra, R. (2009). “The Relation between Popularity and Aggressive, Destructive, and Norm-Breaking Behaviors: Moderating Effects of Athletic Abilities, Physical Attractiveness, and Prosocialit”, Journal of research on adolescence: 19(3), 401–413##
Glock, Ch. & Stark, R. (1965). Religion and society in Tension, Chicago: Rand.McNally. ##
Medori, J. (2011). "Parents and Peers: Understanding Direct and Indirect Effects on Adolescent Marijuana Use". A thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies and Research in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science. In Family Ecology and Practice Human Ecology. Edmonton, Alberta##
Nye, L. (1958). Family relationships and delinquent behavior. New York: Wiley. ##
Rasmussen, M., Damsgaard, T. M., Holstein, E. Bjørn. Poulsen, H. Lis, Due, P. (2005). “School connectedness and daily smoking among boys and girls: the influence of parental smoking norms”, European Journal of Public Health, Vol. 15, No. 6, 607–612##
Thornberry, P. Terence. Lizotte, J. Alan. Krohn, D. Marvin. Farnworth, M. (1991). “Testing Interactional Theory: an examination of reciprocal causal relationships among family, school and delinquency”, Journal of Criminal Law and Criminology, Volume. 82, No. 1, 2-35##
Whitney, J. A. (2013). "Factors Mediating After-School Participation and Delinquency", Theses and Dissertations. Brigham young university##