سرمایه اجتماعی در شبکه‏های اجتماعی واقعی و مجازی (مورد مطالعه: دختران دانشجوی دانشگاه‏های شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی

چکیده

مقاله ­ی حاضر با هدف سنجش تطبیقی سرمایه­ ی اجتماعی دختران دانشجو در فضای واقعی و مجازی تدوین شده است. روش تحقیق این بررسی پیمایشی و ابزار تحقیق پرسشنامه­ ی"ISCS" دیمیتری ویلیامز می­باشد. جامعه‏ ی نمونه شامل 819 نفر از دختران دانشجو است که با استفاده از روش کوکران تعیین و با بهره­گیری از نمونه­ گیری چند مرحله ­ای انتخاب شده­اند. نتایج نشان می­دهد که میانگین تمامی مؤلفه ­های سرمایه ­ی اجتماعی به نفع سرمایه ­ی اجتماعی جامعه ­ی واقعی می­باشد؛ همچنین سرمایه ­ی اجتماعی پل‏زننده در جامعه ‏ی واقعی با میانگین 4/38 بالاترین سطح سرمایه­ ی اجتماعی را در میان دختران دانشجو و سرمایه­ ی اجتماعی پیوندی در جامعه­ ی مجازی با میانگین 8/26 کمترین میزان سرمایه­ ی اجتماعی را در میان آنها دارا است. شایان ذکر است که میانگین حمایت عاطفی در شبکه‏ های اجتماعی واقعی (03/12) بیش از شبکه ­های مجازی (3/8) می‏باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social Capital in the Online and Offline Social Networks (The Case Study: Female University Students in Tehran)

نویسنده [English]

  • tahmineh shaverdi
چکیده [English]

 
This paper aims is the comparative of social capital’s female students in online and offline space. Methodology is survey and questionnaire tool is "ISCS" that has designed by Dmitri Williams. The sample size includes 819 female students who were selected  by multi-stage sampling The results shows the average social capital for the benefit of all components of social capital are genuine. Also social capital in the offline nasty with an average of 38/4 the highest level of social capital and social capital linked among female students in a virtual community with an average of 26/8 lowest amount of social capital have been among them. As well as, the average of emotional support in online social networks (12/03) is over offline networks (8/3).
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • women
  • Offline Social Network
  • Online Social Network
  • social capital
ایسنا (10/10/94). عضویت نیمی از ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بیش از 20 میلیون نفر در تلگرام، کد خبر 9410100514345، زمان مراجعه: 2/2/95.##
خانیکی، هادی و بابایی، محمود (1390). "فضای سایبر و شبکه‏های اجتماعی"، فصلنامه­ی انجمن ایرانی مطالعات جامعه­ی اطلاعاتی، دوره­ی اول، شماره­ی 1، پاییز و زمستان. ##
شاوردی، تهمینه؛ محمدی، آتوسا و بیاتی، پروانه (1384). سبک زندگی و تلفن همراه هوشمند، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی. ##
شریفیان­ثانی، مریم (1380). "سرمایه­ی اجتماعی: مفاهیم اصلی و چارچوب نظری"، فصلنامه­ی رفاه اجتماعی، دوره­ی 1، شماره­ی 2. ##
عدلی­پور، صمد؛ میرمحمدتبار، سید احمد؛ افشار، سیمین و سهرابی، مریم (1394). "تأثیر شبکه­ی اجتماعی کلوب بر سرمایه­ی اجتماعی دختران و زنان شهر تبریز"، مطالعات جامعه‏شناختی جوانان، سال ششم، شماره­ی 19. ##
کلمن، جمیز (1377). بنیادهای نظری اجتماعی، ترجمه­ی منوچهر صبوری، تهران، نشر نی. ##
موسوی، سید کمال‌الدین و حدادی، فریده (1390). "تحلیل مقایسه‌ای سرمایه­ی اجتماعی در جهان واقعی و جهان مجازی، با تأکید بر جوانان 25-15 ساله­ی مراجعه‌کننده به کافی‌نت‌های شهر اصفهان"، مجله­ی جهانی رسانه، (2)6. ##
نوغانی، محسن؛ چرخ زرین، مرتضی و صادقی، عطیه (۱۳۹۱). تأثیر فیسبوک بر کاهش سرمایه­ی اجتماعی پیوندی در خانواده، نخستین کنگره­ی ملی فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی نوپدید، تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. ##
 
Alexa, http://www.alexa.com/siteinfo/telegram.org (Revised 2016/03/11). ##
Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). “The Benefits of Facebook “Friends”: Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites”, Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 1143–1168. ##
Ellison, Nicole B., Steinfield, Ch., Lampe, C. (2007 ) “The Benefits of Facebook “Friends:” Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites”, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 12, Issue 4,  pages 1143–1168, July 2007. ##
Feiled, J. (2003). Social Capital, Routledge, London. ##
Fox, J., and Gershman, J. (2000). “The World Bank and social capital: Lessons from ten rural development projects in the Philippines and Mexico”, Policy Sciences 33: 399-419. ##
Glaeser, E., L. (2001). The formation of social capital, 381-93, in J.F. Helliwell (ed)’ the Contribution of Human and Social Capital to Sustained Economic Growth and Well-Being. Human Resources Development Canada/Organization for Economic Co-operation and Growth, Ottawa/Paris. ##
Inglehart, Ronald F., and Norris P. (2003). Rising Tide: Gender Equality and Cultural Change Around the World. New York: Cambridge University Press. ##
Kilby, P. (2002). “Social capital and civil society”, Canberra: National Centre for Development Studies at ANU, Pp. 1-15. ##
Lenhart, A. and Madden, M. (2007). Social Networking Websites and Teens: An Overview, http:// www.pewinternet.org (Revised 2016/03/11). ##
Lima, Sh. and others (2011). “A study on Singaporean women's acceptance of using mobile phones to seek health information”, International Journal of Medical Informatics, Vol. 80, Issue 12, December 2011, Pages e189-e202, Designing for Healthy Living. ##
Moore G. (1990). “Structural Determinants of Men’s and Women’s Personal Network”, American Sociological Review, N. 55. ##
Nood, D. & Attema, J. (2006). Second life: The second life of virtual reality. (S. V. Everdingen, Trans.) EPN-Electronic Highway Platformfrom, http://www.ecp.nl/sites/default/files/EPN_report_, (Retrieved 1 December 2006). ##
Norris, P., and Inglehart, R. (2005). “Gendering Social Capital: Bowling in the Women's Leagues?”, Gender and Social Capital. Ed. Brenda O'Neill. Routledge, Ch. 4, 73-98. ##
Pew Research Center (2016). http://www.pewglobal.org/ (Revised 2016/02/20). ##
Putnam, R., D. (2000). Bowling alone: the collapse and revival of American Community. New York: Simon & Schuster. ##
Renzulli, L.A., Aldrich, H., Moody, J., (2000). “Family matters: gender, networks, and entrepreneurial outcomes”, Social Forces 79, 523–546. ##
Resnick, P., R. Zeckhauser, et al. (2000). “Reputation Systems: Facilitating Trust in Internet Interactions”, Communications of the ACM 43(12). ##
Robins, M. B. (2002). “Are African women online just ICT consumers?”, Gazette (Leiden, Netherlands), 64(3), 235-249. ##
Valenzuela, S., Park, N., Kee, Kerk F. (2009). “Is There Social Capital in a Social Network Site?: Facebook Use and College Students’ Life Satisfaction, Trust, and Participation”, Journal of Computer-Mediated Communication. ##
Valenzuela, Sebasti ´an; Park, Namsu; Kee, Kerk F. (2009). “Is There Social Capital in a Social Network Site?: Facebook Use and College Students’ Life Satisfaction, Trust, and Participation”, Journal of Computer-Mediated Communication, Journal of Computer-Mediated Communication 14 875–901. ##
Venkatanathan, J., Evangelos, K. (2012). “Network, Personality and social capital”, Proceedings of the 4th Annual ACM Web Science Conference, Pages 326-329. ##
Williams, D. (2006). “On and off the 'Net: Scales for social capital in an online era”, Journal of Computer Mediated Communication, 11, 593‐628. ##
Wookock, M. (1998). Social Capital and Economic Development: Toward A Theoretical Synthesis and Policy Framework, Theory and Society, 27(2): 151-208. ##
World Bank (2011). Social Capital and Gender, http://go.worldbank.org/5N0O2Z1TC0 (Revised 2016/03/11). ##