اتکینسون، ریتال؛ اتکینسون، ریچارد و هیلگارد، ارنست (۱۳۸۳). زمینهی روانشناسی، ترجمهی محمدنقی براهنی و دیگران، جلد دوم، تهران: انتشارات رشد، چاپ دوازدهم.##
اسلامینسب، علی (۱۳۷۳). روانشناسی سازگاری، تهران: چاپ و نشر بنیاد. ##
پروین، لارنسای (1374). روانشناسی شخصیت، ترجمهی محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: رسا. ##
حجاری، سارا (۱۳۸۴). بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلال دوقطبی شهرستان اصفها، پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهان. ##
رضویانشاد، مرتضی (۱۳۸۴). رابطهی هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز. ##
روشنایی، مهرناز (1389). "تأثیر عوامل فردی و خانوادگی بر سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه"، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دورهی 16، شمارهی 19. ##
سیاروچی، ژوزف؛ فورگاس، ژوزف و مایر، جان (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمهی اصغر نوری امامزادهای و حبیب ا... نصیری، اصفهان: انتشارات نوشته. ##
شولتس، دوان (1364). روانشناسی کمال، ترجمهی گیتی خوشدل، تهران: نشر نو. ##
صدیقی، کلثوم (۱۳۸۰). بررسی رابطهی بخشی آموزش شناختی ـ رفتاری عزت نفس بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر پایهی سوم دبیرستانهای نیشابور، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. ##
صفوی، محبوبه؛ موسوی لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1388). "بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی ـ اجتماعی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران"، مجلهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال چهاردهم، شمارهی 5. ##
عابدینی، یاسمین (1381). بررسی رابطهی مهارتهای حل مسائل اجتماعی با پذیرش همسالان در دانشآموزان دختر پایههای دوم و پنجم ابتدایی شهر تهران، پایاننامهی کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی. ##
میکائیلی منیع، فرزانه (1387). "رابطهی سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه"، فصلنامهی مطالعات روانشناختی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دورهی 6، شمارهی 2. ##
ـــــــــــــــــــــ (۱۳۸۸). "بررسی رابطهی سازگاری با دانشگاه و هوش هیجانی ـ اجتماعی در دانشجویان سال اول دانشگاه ارومیه: نقش سختروی"، مجلهی
پژوهشهای مشاوره، دورهی 3، شمارهی 35. ##
والیپور، ایرج (1380). روانشناسی سازگاری، تهران: انتشارات وحید. ##
یارمحمدیان، احمد و شریفیراد، حیدر (1390). "تحلیل رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان"، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شمارهی پیاپی (44)، شمارهی چهارم. ##
یمنیدوزی سرخابی، محمد (۱۳۷۱). "تحلیلی بر ناسازگاری دانشآموزان دورهی ابتدایی"، فصلنامهی تعلیم و تربیت، شمارهی 4. ##
Abraham, A. Verghese, A. (1986). “Eysenck Personality Inventory and Bell's Adjustment Inventory”, Indian Journal of Clinical Psychology 13: 125-126. ##
Adcyemo، D. A. (2005). “The buffering effect of emotional intelligence on the adjustment of secondary school students in transition”, Electronic Journal of Research Educational Psychology، 2 (6-3): 79-90. ##
Bar-On, R. (2005). “The Impact of Emotional Interlligence on Subjective Well-being”, Perspectives in Education, 23 (2): 41-61.
Bar-On, R. (1997). “The Emotional Quotient Inventor (EQ-I) ; A Measure of emotional intelligence”, Toronto, Conada: Multi- Health systems: 118-130. ##
Baron, R. A. and Markman, G. D. (2000). “Beyond social capital: how social skills can enhance entrepreneurs”, The Academy of Management Executive. 14: 106-116. ##
Biederman، J.، Faraone، S.، Barth، R. P.، Chen، W. J. (1993). “Social adjustment inventory for childern and adolescents”, Journal of American Academic Child and Adolescence Psychiatry, 32 (5): 1059-1065. ##
Ciarrochi, J., & Scott, G. (2006). “The Link between Emotional Competence and Well–being: A Longitudinal Study”, British Journal of Guidance & Counselling. 34: 231-243. ##
Dhingra, R., Manhas, S., & Thakur, N. (2005). “Estabilishing Connectivity of Emotional Quotient (E.Q), Spiritual Quotient with Social Adjustment: A Study of Kashmiri Migrant Woman”, J. Hum. Ecol. 18 (94): 313-317. ##
Marquze، P. G-O. Martin، R. P. & Brackett، M. C )2006). “Relating emotional intelligence to social competence and academic achivment in high school students”, Psicothema، 18: 118-123. ##
Petrides, K.V. & Hurnham , A. )2001). “Trait Emotional Intelligence: Psychometric Investigtion with Reference to Established Trait Taxonomies”, European Journal of Personality. 15: 425-448. ##
Salovey, P.، & Mayer، J. D (1990). “Emotional Intelligence. Imagination”, Cognition and Personality 9: 185-211. ##
Seevers, R. & Jones-Blank, M. (2008). “The effects of social skills training on social skill development and on student behavior”, National forum of special educational journal. V. 19. N1. ##
Wintre; M.G, S. K. E. Gates; W. M. Pancer; M. S. Pratt; J. Polivy; S.Birnie-Lefcovitch; G. Adams (2011). “The Student Perception of University Support and Structure Scale: Development andValidation”, Journal of Youth Studies, 12, 25. ##
Wong, S. & Ang، R. P. (2007). “Emotional competencies and maladjustment in Singaporea adolescents”, Peresonal and Individual Differences، 43 (8): 2193-2204. ##