دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Investigating and Analyzing Cultural Dimensions Affecting the Attraction of Iraqi Medical Tourists to Ahvaz Cityبررسی و تحلیل ابعاد فرهنگی مؤثر بر جذب گردشگران پزشکی عراقی شهر اهواز1281532110.22055/qjsd.2020.31313.2062FAمجیدگودرزیدانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0001-7982-8027Journal Article20201005The present study aims to investigate and analyze the cultural dimensions affecting the attraction of these tourists. This research is applied-theoretical in terms of objectives, and descriptive-analytical in terms of research method. The research findings showed that among the influential cultural dimensions, general (ethnic) culture, professional culture and national (Iranian-Islamic) culture had the highest effects on attracting Iraqi medical tourists. The results of SEM also showed that research independent variables account for 35% of the variance of attracting Iraqi medical tourist. In other words, research independent variables have high ability to explain the variance of attracting Iraqi medical tourist variable. Moreover, the effect of independent variables on attracting medical tourists was statistically significant (p≥ 0.05). Therefore, the effect of national cultural variables, political culture, organizational culture, general culture, and professional culture on attracting Iraqi medical tourists was confirmed. Considering the effect size of the independent variables, it can be stated that the effect of general, professional and national culture variables on attracting Iraqi medical tourists is direct and high medium, while the effect of political and organizational culture variables on this variable is direct and low medium. <strong><em>پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل ابعاد فرهنگی مؤثر بر جذب این گردشگران تدوین شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی ـ نظری و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی است. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین ابعاد فرهنگی تأثیرگذار به ترتیب؛ فرهنگ عمومی (قومی)، فرهنگ حرفهای (تخصصی) و فرهنگ ملی (ایرانی ـ اسلامی) بیشترین اثرگذاری را در جذب گردشگران پزشکی عراقی داشتهاند؛ همچنین نتایج رویکرد مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که متغیرهای مستقل پژوهش در مجموع 35 درصد از واریانس متغیر جذب گردشگران پزشکی عراقی را تبیین میکنند؛ بهعبارت دیگر متغیرهای مستقل پژوهش در حد بالایی توان تبیین واریانس متغیر جذب گردشگران پزشکی عراقی را دارند. همچنین اثر متغیرهای مستقل پژوهش بر جذب گردشگران پزشکی به لحاظ آماری معنادار است (05/0 </em></strong><strong><em>≥</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>p</em></strong><strong><em>)؛ بنابراین تأثیر متغیرهای فرهنگی ملی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ سازمانی، فرهنگ عمومی و فرهنگ حرفهای بر جذب گردشگران پزشکی عراقی تأیید میشود. با مدنظر قرار دادن ضرایب تأثیر مربوط به متغیرهای مستقل پژوهش میتوان گفت اثر متغیرهای فرهنگ عمومی، حرفهای و ملی بر متغیر جذب گردشگران پزشکی عراقی، مستقیم و در حد متوسط به بالا و اثر متغیرهای فرهنگ سیاسی و سازمانی بر این متغیر، مستقیم و در حد متوسط به پایین برآورد میشود.</em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Studying the Lived Experiences of a Volunteer Fighter from the Iran-Iraq War, 1980-1988 (The Sample of Study: Viva Teer Comail Written By Mohsen Motlaq)تجربه زیسته رزمنده داوطلب جنگ ایران و عراق(1359-1367) ( نمونه مورد مطالعه: خاطرات و روایات محسن مطلق در کتاب " زنده باد کمیل " )29561552710.22055/qjsd.2020.23006.1464FAفریبانظری پورکیاییدانشجوی دکترای جامعه شناسی گروه های اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایرانعلیرضاقبادیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایرانفرحترکماناستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایرانJournal Article20170815War is a socio-cultural phenomenon when after bullets came and went in the war the various incidents happening should be noted because they are full of the signs and meaning. So finding the meaning of it is very necessary. One way to find out how these events unfold is to look at the lived experiences of war soldiers which are narrated in the form of memoirs of this phenomenon. Literal texts which have been created in this case are one the most important references for showing and interpreting such event. For this purpose we refer to the literal productions in which the lived experience of a volunteer activist participating in the Iran-Iraq war is recorded and documented in a work called “Long lived Kamil” with his written narration. In this study, we used Clifford Girtz's interpretive theory and chose the type of qualitative studies to capture the concepts. Using the method and technique of qualitative content analysis, we classified the information and finalized the interpretation. The results of this study show that war is not just a battle of bullets, but Rather, the lived experiences of the actor on the battlefield is full of emotions and meanings that are created and displayed in accordance with the time and place of his life event which we will become more familiar with in the main text of article.<strong><em>جنگ پدیدهای اجتماعی ـ فرهنگی است که پس از رخداد و آمد و شد گلولهها، پیامدهایی از خود برجای میگذارد که دریافت معانی و نشانههای آن بسیار ضروری مینماید. یکی از راههای دستیابی به چگونگی نمایانسازی این وقایع، مراجعه به تجربیات زیسته سربازان جنگ است که در قالب خاطرات از این پدیده؛ روایت شده است. بدین منظور برای شناخت کنشها و احساسات جنگی در فرآیند دفاع هشتساله به یکی از تولیدات ادبی رجوع کردهایم که در آن تجربه زیسته کنشگر داوطلب شرکت در جنگ ایران و عراق در اثری به نام "زنده باد کمیل" با روایت مکتوب وی، ثبت و مستند شده است. در این مطالعه از نظریه تفسیرگرایی کلیفورد گیرتز بهره جستهایم و برای شکار مفاهیم، نوع مطالعات کیفی را برگزیده و با بهرهگیری از روش و تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به طبقهبندی اطلاعات پرداخته و کار تفسیر را نهایی کردهایم. نتایج این مطالعه نشان میدهد جنگ، فقط نبرد گلولهها با هم نیست بلکه تجربه زیسته کنشگر میدان جنگ؛ سرشار از احساسات و معانی است که متناسب با زمان و مکان رخداد زیست وی، ایجاد و زمینه بروز مییابد که در اصل مقاله با آن بیشتر آشنا میشویم.</em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Examination and Explanation the Concept of Resilience as One of the Indicators of Development in Social Sciences and the Holy Qur'anتبیین و بررسی شاخص تابآوری بهعنوان یکی از شاخصهای توسعه اجتماعی در علوم اجتماعی و قرآن کریم57861688210.22055/QJSD.2021.35107.2302FAجلیلبیت مشعلیدانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، آبادان، ایرانسعیدعباسی نیااستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، آبادان، ایرانعلی حسینحسین زادهگروه الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، آبادان، ایران- استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-6745-1215Journal Article20210325Social Development Indicators based on the recognized definitions for the concept of development and based on different perspectives and organizations and institutions that offer global reports of social development vary widely; but there are certainly many similarities between them and because the scope of the concept and consequently social development indices in the Qur'an are broader. therefore, the Qur’anic verses cover the mentioned indexes, although some are more prominent and more emphasized. The preliminary investigation shows indicators such as: partnership, toleration, public supervision and so on, are more pronounced in Qur'an. One of these outstanding features is resilience. this study seeks the answer to this question, whether the meaning of resilience Index in social sciences, is compatible with Qur'an and the Qur'anic concepts or not? and is the concept of resilience that exists today in social sciences the same as the concept of resilience in the Qur'an or not?<strong><em>شاخصهای توسعه اجتماعی بر اساس تعاریف اقامه شده برای مفهوم توسعه و بر مبنای دیدگاههای مختلف و سازمانها و مؤسساتی که ارائه گزارشهایی جهانی از توسعه اجتماعی را بر عهده دارند، متفاوت است؛ اما قدر متیقن وجوه اشتراک عدیدهای میان آنها قابل شناسایی است و از آنجا که دامنه مفهوم و به تبع آن شاخصهای توسعه اجتماعی در قرآن گستردهتر است لذا رهیافتهای قرآنی شاخصهای مذکور را پوشش داده گر چه برخی را برجستهتر و دارای تأکید بیشتری معرفی مینماید. در بررسیهای اولیه شاخصهایی همچون: مشارکتپذیری، رواداری، نظارت عمومی و ... در قرآن به شکل برجستهتری مورد تأکید است. یکی از این شاخصهای برجسته، «تابآوری» است.</em></strong><strong><em> این پژوهش با این پرسش که مفهوم شاخص تابآوری در علوم اجتماعی، با قرآن و مفاهیم قرآنی چه رابطهای دارد؟ و آیا مفهوم تابآوری که امروزه در علوم اجتماعی وجود دارد همان مفهومی از تابآوری موجود در قرآن است؟ این نتایج را در بر داشت که واژگان و مفاهیمی همچون صبر، ربص، استقامت، ثبات، طاقت</em></strong><strong><em>آوری، عسر و یسر و ... تأمینکننده مفهوم کلی تابآوری در قرآن هستند بلکه تابآوری در مفهوم قرآنی علاوه بر مقاومسازی مادی جامعه در برابر انواع مصائب و ناگواریها، بعد حیات معنوی و نیز اخروی بشر را نیز پوشش میدهد. </em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Sustainable Performance Management at the Ministry of Science, Research and Technology is the Path to Comprehensive Sustainable Developmentمدیریت عملکرد پایدار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهی به سوی توسعه پایدار همهجانبه871061694710.22055/qjsd.2021.16947FAروشنکچهرازیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایرانفوادمکوندیاستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایرانوحیدچناریاستایار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایرانJournal Article20210803This paper aimed to explain the dimensions, components and indicators of performance management model based on sustainable development in higher education and to present an effective model. The research was a mixed study. In the qualitative stage, 15 persons were selected by purposive sampling from the ministry's performance management experts for semi-structured interviews. In the quantitative stage, simple random samples were selected from the staff and managers of the Ministry of Science, Research and Technology (170 people) to complete the researcher-made questionnaire. Data were collected and analyzed using inductive qualitative content analysis based on open, axle and selective coding of interview concepts. In the pivotal coding stage based on thematic similarity of 26 categories and 5 political, social, environmental, economic and cultural categories, the selection and performance management based on sustainable development was identified as the main variable. Quantitative section was performed using structural equation modeling with partial least squares (PLS) method and R<sup>2</sup>, Q<sup>2</sup>, GOF and F<sup>2</sup> criteria were calculated for structural model and measurement models, all of which had permissible and acceptable values and indicated the model's approval.<strong><em>این مقاله با هدف تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی مدیریت عملکرد مبتنی بر توسعه پایدار در آموزش عالی و ارائه الگوی اثربخش و قابل کنترل انجام پذیرفت. این پژوهش مطالعهای آمیخته بود.در مرحله کیفی، 15 نفر از میان خبرگان مدیریت عملکرد و توسعه پایدار وزارت با نمونهگیری هدفمند، جهت انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، انتخاب شد. در مرحله کمی، نمونههای تصادفی ساده از میان کارکنان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تعداد 170 نفر، برای تکمیل پرسشنامه پژوهشگر ساخته انتخاب گردید.</em></strong> <strong><em>بررسی، جمعآوری و تحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی مفاهیم مصاحبهها، انجام شد. در مرحله کدگذاری محوری بر اساس شباهت موضوعی 26 مقوله و 5 بعد سیاسی، اجتماعی، زیستمحیطی، اقتصادی و فرهنگی انتخاب و مدیریت عملکرد مبتنی بر توسعه پایدار بهعنوان متغیر اصلی شناخته شد. بخش کمی با مدل معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (</em></strong><strong><em>Pls</em></strong><strong><em>) انجام گرفت و معیارهای </em></strong><strong><em>R<sup>2</sup></em></strong><strong><em>،</em></strong><strong><em>Q<sup>2</sup></em></strong><strong><em>، </em></strong><strong><em>GOF</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>و </em></strong><strong><em>F<sup>2</sup></em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>برای مدل ساختاری و مدلهای اندازهگیری محاسبه شد که همگی مقادیر مجاز و قابل قبولی داشتند و حاکی از تأیید مدل میباشد.</em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Study of the Lived Experience of Divorced and Divorced Couples in Ahvaz and Development of a Divorce Prevention Education Packageمطالعه تجربه زیسته زوجهای در معرض طلاق و طلاق گرفته شهر اهواز و و تدوین بسته آموزشی پیشگیری از طلاق1071401654110.22055/qjsd.2021.35298.2310FAنسریناردلیدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینی شهر، اصفهان ، ایران.یوسفعلیعطاریاستاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.فاطمهجوادزاده شهشهانیاستادیار گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران.Journal Article20201007Increasing divorce rates and family separation can lead to social harm in communities. High divorce rates have numerous direct and indirect economic, social and cultural consequences. In Iran, the spread of this issue has caused concerns among psychologists and other experts, as the experience of couples at risk of divorce and divorced couples can pave the way for understanding the reasons behind divorce. The present study aims to investigate the lived experience of couples at risk of divorce and divorced couples in Ahvaz and to develop a divorce prevention training package. Thus, samples of the present study, based on a qualitative approach and grounded theory method, were selected via purposive sampling method from all men and women who applied for divorce or were divorced in Ahvaz; sample members reached theoretical saturation with 32 participants (18 women and 14 men). The results obtained from the interviews based on Strauss and Corbin (1998) model were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. The results included 126 free codes which were reduced to 15 concepts after the final analysis; and finally, 5 main categories were extracted. In the axial coding stage, marital dissatisfaction was identified as the central category and a relationship model was drawn among the categories. In the selective coding stage, three general training codes including training for acceptance, training for change, and training for cognition were extracted, based on which the final training package was designed.<em>با عنایت به افزایش آمار گسستهای خانوادگی، تجربه زوجین در معرض طلاق و طلاق گرفته میتواند به شناسایی علل طلاق کمک کند و راهگشایی برای پیشگیری از وقوع طلاق باشد، هدف مطالعه حاضر بررسی تجربه زیسته زوج های در معرض طلاق و طلاق گرفته شهر اهواز و تدوین بسته آموزشی پیشگیری از طلاق بود. لذا مطالعه حاضر بر اساس رویکرد کیفی و با روش گرندد تئوری انجام شد و از بین زنان و مردان زنان و مردان متقاضی طلاق و طلاق گرفته شهر اهواز به روش نمونهگیری هدفمند گزینشی و نمونهگیری داوطلبانه، نمونه مورد مطالعه انتخاب گردید و اعضای نمونه در 32 نفر به حد اشباع نظری رسید (18 زن و 14 مرد). نتایج حاصل از مصاحبهها بر اساس مدل استراوس و کربین (1998) در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده شامل126 کد آزاد بود که پس از تحلیل نهایی به 15 مفهوم کاهش یافت و در نهایت 5 مقوله اصلی استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری، عدم رضایت زناشویی به عنوان مقوله محوری شناسایی شد و مدل ارتباطی بین مقولات رسم شد، و در مرحله کدگذاری انتخابی سه کد آموزشی کلی شامل آموزش برای پذیرش، آموزش برای تغییر و آموزش برای شناخت استخراج شد که بر اساس آن بسته آموزشی نهایی طراحی گردید.</em>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Epidemiology of Drug Use and Sociological Explanation of Factors Affecting Students' Drug Abuse (Case Study: Isfahan University Students)شیوعشناسی مصرف مواد مخدر و تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر سوء مصرف مواد دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان)1411761692210.22055/qjsd.2021.16922FAحمیددهقانیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20210714The purpose of this study was to investigate the prevalence of drug abuse among Isfahan University students and to determine the sociological factors affecting students' abuse. The theoretical framework for the research is based on Hirsch's social control theories, Sutherland's differential link, and Merton's social construction and anomie. The statistical population of the study consisted of all students of Isfahan University in 1398. The sample size using Cochran's formula is 480 people randomly selected.The research method is descriptive-analytical survey and the research tool is a modified questionnaire of prevalence of substance use for data collection. Data analysis was performed using spss25 software. The results of data analysis showed that there is a significant difference between male and female students in substance use. Also, adolescents' experiences of substance abuse (9.822), social bonding (-7.001), social control (5.49), and abusive friends (5.21) had the highest impact on substance abuse among youth, respectively. Subsequently, other factors such as gender (4.46), access to drugs (3.32), and family supervision (-3.01) have an impact on student substance abuse.<strong><em>با توجه به اینکه یکی از مهمترین معضلات فعلی در جامعه ما مصرف مواد مخدر و روانگردانهاست، اهمیت مسأله مصرف و سوء مصرف مواد در جوانان به دلیل حساسیت این دوران دوچندان میشود. این مسأله وقتی از حساسیت فوقالعادهای برخوردار میگردد که به عامل جوانی، عامل دانشجو بودن نیز افزوده شود؛ چرا که دانشجویان از ارکان اصلی نیروی انسانی جوامع محسوب میشوند و نقش بهسزایی در تحول، پیشرفت و تعالی هر کشور دارند؛ پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع مواد مخدر در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر سوء مصرف دانشجویان انجام شده است.</em></strong><strong><em>چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر نظریههای کنترل اجتماعی هیرشی، پیوند افتراقی ساترلند و ساخت اجتماعی و آنومی مرتن بنا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1398 بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 480 نفر است که بصورت تصادفی انتخاب شدهاند. روش پژوهش پیمایش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و ابزار پژوهش پرسشنامه تغییر یافته شیوعشناسی مصرف مواد جهت جمعآوری دادهها میباشد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>SPSS25</em></strong><strong><em> انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ کل، (0.790) به دست آمده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تجربه مصرف در نوجوانی، پیوند اجتماعی، کنترل اجتماعی و دوستان هنجارشکن به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سوء مصرف مواد در بین جوانان دارند. بعد از آن عوامل دیگری مانند جنسیت، دسترسی به مواد و نظارت خانواده بر میزان سوء مصرف مواد در بین دانشجویان تأثیرگذار است. </em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522An Interpretive Approach in the Sociological Study of Epistemological Issues and Bottlenecks in the Developmental Developments of Iran in the New Era (Theoretic Levels: The Configuration of a Paradigmatic Approach)فرماسیون رویکرد پارادایمی در بررسی معرفتشناختی تحولات توسعهای ایران در دوران جدید (سطوح نظری)1772381694510.22055/qjsd.2021.16945FAبهروزآقازادهدانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تھران، ایران0000-0003-2790-6577حسینابوالحسن تنهاییاستادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-9013-7224عالیهشکر بیگیاستادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210802The present study’s formation in the epistemological study of Iran's developmental transformations or the same theoretical levels has followed a new paradigmatic approach and has an exploratory base. The research method in this study is qualitative, of the type of action research in the sense of its pragmatic induction. Data collection has been done using library and documentary techniques, and data analysis using qualitative techniques, element analysis, dialectical analysis and finally conceptual and logical analysis. This research’s findings at the theoretical level for epistemological study of developmental transformations deal with why and how the new paradigm approach is configured. The formation of the new paradigm approach, or the Interpretive approach to development, uses the elements of paradigmatic creativity and sociological imagination and is based on the theoretical tools of theoretical epistemology and theoretical editing because it seeks to examine The pragmatic realities of development are a paradigm shift for research. The results indicate that in the framework of the Interpretive approach to development and in the structuring of new developmental transformations; The interpretive dialectical self element is the epistemological manifestation of the modern man or creative actors and the most important sensitive element of the paradigm that emerges in the context of the epistemological system with a number of sensitive epistemological elements. It needs to be able to build new developmental realities by construction social interactions in line with new developments. While observing such social epistemological relations in Iran’s epistemological system, one can understand it’s intertwined challenges.<strong><em>پژوهش حاضر با هدف فرماسیون رویکرد پارادایمی جدید در بررسی معرفتشناختی تحولات توسعهای ایران (سطوح نظری)</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>و با پایگاهی اکتشافی</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>صورت گرفته است. روش پژوهش؛ روش کیفی کنشپژوهی و در معنای استقرای پراگماتیستی آن بوده است. تکنیکهای مورد استفاده در گردآوری دادهها فنون کتابخانهای و استنادی بوده، و تحلیل دادهها با استفاده از فنون کیفی؛ تحلیل عناصر، تحلیل دیالکتیکی و تحلیل مفهومی و منطقی صورت گرفته است. یافتهها در سطوح نظری پژوهش با چرایی و چگونگی پیکربندی رویکرد پارادایمی جدید در بررسی معرفتشناختی تحولات توسعهای مرتبط است. فرماسیون رویکرد پارادایمی جدید تحت عنوان رویکرد تفسیری توسعه، با بهرهگیری از عناصر خلاقیت پارادایمی و تخیل جامعهشناختی از طریق ابزارهای نظریِ معرفتشناسی نظری و ویرایش نظری صورت گرفته است تا راهنمای پارادایمی پژوهش در بررسی واقعیتهای پراگماتیستی توسعه باشد. نتایج نشان دادند؛ در چارچوب رویکرد تفسیری توسعه و در ساختارشدگی تحولات توسعهای جدید؛ عنصر خود دیالکتیکی تفسیرگرا بهعنوان نمود معرفتشناختیِ انسان مدرن یا کنشگران خلّاق، مهمترین عنصر حسّاس پارادایمی است که بروز و ظهور آن، نیازمند بستر و منظومه معرفتی با تعدادی عناصر حسّاس و مهم معرفتی بوده، تا بتواند با برسازی هم کنشیهای اجتماعی متناسب با تحولات توسعهای جدید، واقعیتهای توسعهای جدید را برسازی کند، در حالیکه چنین مناسبات معرفتشناختی اجتماعی، در سامان معرفتی ایران با چالشهای درهم تنیده هستیشناختی، روششناختی مواجه بوده است</em></strong><strong><em>.</em></strong>دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320515320210522Sociological Analysis on Effect of Self-Control on Youth Deviant Leisure (Case Study: The Youth of Babolsar City)تحلیل جامعهشناختی تأثیر خودکنترلی بر فراغت انحرافی جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهر بابلسر)2392651694610.22055/qjsd.2021.16946FAعلی اصغرفیروزجاییاندانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانزهراسعادتیکارشناس ارشد مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article20210802The importance of leisure is not overlooked by anyone in today's world full of tension, where people often feel tired because of their busy work. On the other hand, there is deviant leisure which can have many consequences as an activity that violates the ethical, moral and legal norms of the community. It endangers social security in society. This study examines the effect of self-control dimensions on the deviant leisure of youth. The general theory of crime admits that low self-control providing the context of deviant behavior. In this study, survey method was used and questionnaire was used to collect information. The population of this analysis includes all 18-35 years old youths in Babolsar. 400 youth with Cochran formula were selected by using multistage cluster sampling. We used face validity and Cronbach's alpha as reliability. Deviant leisure explained in tow types of obvious deviant leisure and latent deviant leisure. Latent deviant leisure was more than obvious deviant leisure. The results of Pearson correlation indicate that there is a significant relationship between low self-control and with deviant leisure. According to the research theoretical model test, which was carried out using structural equation modeling, it was found a positive effect of low self-control on deviant leisure (Beta=0/65). Also, the research components altogether could explain %43 of the variations of dependent variable (deviant leisure).in all it can says that persons that have low self-control, more do deviant leisure action in leisure times.<strong><em>در جهان پرتنش امروز که انسانها به دلیل مشغله فراوان همواره احساس خستگی میکنند، اهمیت اوقات فراغت بر کسی پوشیده نیست</em></strong><strong><em>.</em></strong><strong><em> از سوی دیگر فراغت انحرافی بعنوان فعالیتی فراغتی که هنجارهای اخلاقی و قانونی جامعه را نقض میکند، میتواند امنیت اجتماعی را به خطر اندازد. </em></strong><strong><em>این پژوهش به بررسی تأثیر خودکنترلی بر فراغت انحرافی جوانان میپردازد. نظریه</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>عمومی</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>جرم</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>اذعان</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>میکند</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>پایین</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>بودن</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>خودکنترلی</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>در</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>افراد</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>زمینه</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>را</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>برای</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>رفتارهای</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>انحرافی</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>مهیا</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>می</em></strong><strong><em></em></strong><strong><em>کند. روش پژوهش، پیمایش و ابزار سنجش آن پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه جوانان</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>35-18 سال</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>شهر بابلسر میباشند که با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر بعنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده است. برای بررسی اعتبار از اعتبار صوری و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است فراغت انحرافی که در این تحقیق در دو بعد اشکار و پنهان مورد بررسی قرار گرفت. میزان فراغت انحرافی پنهان بیشتر از فراغت انحرافی آشکار گزارش شده است. طبق یافتههای آزمون همبستگی پیرسون،</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>بین</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>ابعاد خودکنترلی</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>و</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>فراغت</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>انحرافی و ابعاش</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>رابطه معنی</em></strong><strong><em></em></strong><strong><em>داری</em></strong><strong><em> </em></strong><strong><em>وجود </em></strong><strong><em>دارد</em></strong><strong><em>. برای بررسی تأثیر سازه خودکنترلی بر سازه فراغت انحرافی از تکنیک مدلسازی معادله ساختاری انجام شده است؛ تأثیر خودکنترلی پایین بر فراغت انحرافی مثبت و معنیدار بوده است (65/0=</em></strong><strong><em>Beta</em></strong><strong><em>)؛ همچنین متغیرهای سازه خود کنترلی با هم توانستند 43/0 از تغییرات متغیر وابسته (فراغت انحرافی و ابعاد) را مورد تبیین قرار دهند. در مجموع میتوان گفت افرادی که خودکنترلی پایینتری دارند بیشتر در زمان فراغت مرتکب رفتارهای انحرافی فراغتی میشوند.</em></strong>