دانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220A Study on Social Health and its Effective Factorsبررسی سلامت اجتماعی و عوامل اثرگذار بر آن7281350610.22055/qjsd.2018.13506FAفاطمهمدیریاستادیار گروه جامعه شناسی (گروه مطالعات خانواده)، مؤسسه ی مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشورخدیجهسفیریاستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه الزهرا0000-0001-8068-5086فاطمهمنصوریانکارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه الزهراJournal Article20170104Social health as a factor to assess and cognitive their social function is influenced by several factors that these factors in surveys, have been introduced varied، fragmented and sometimes contradictory and it needed a comp, rehensive review of these factors and we will bring to this matter in this article. This study is a documental and use of 22 scientific article and thesis, and examined this issue meta-analysis method using the software comprehensive Meta analysis and thereby indicate which of the factors and to what degree are accepted. Findings of descriptive and quantitative composition of the research results show: most of the people (56.3%) have moderate level of social health. Communication skills, quality of life, leisure activities, age, socioeconomic status and gender according to the size effect and significant level are affected on social health, but marital status, education and social health aren’t reasonable and significant relations. Findings confirm theories of Keyes, Smith, Frans and Matson.<strong><em>سلامت اجتماعی بهعنوان عاملی برای ارزیابی و شناخت فرد از عملکرد اجتماعی خویش تحت تأثیر عوامل متعددی قرار داشته و در تحقیقات مختلف از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات انجام شده عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی را پراکنده، متفاوت و گاهی متناقض معرفی کردهاند. بر این اساس این مقاله به بررسی این عوامل به روش اسنادی و با استفاده از 22 مقالهی علمی پژوهشی و پایاننامه، به شیوهی فراگیر و جامع فراتحلیل و با استفاده از نرمافزار </em></strong><strong><em>CMA</em></strong><strong><em> پرداخته و در پی آن</em></strong><strong><em>است که نشان دهد، از میان عوامل بررسی شده، کدامیک با سلامت اجتماعی رابطهی قابل قبول داشته و شدت تأثیر این متغیرها بر سلامت اجتماعی به چه میزان بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها، با استناد به یافتههای توصیفی و همچنین ترکیب کمی نتایج پژوهشهای مورد مطالعه نشان داده: 1- اکثر افراد مطالعه شده (3/56 درصد) از سلامت اجتماعی متوسط برخوردارند؛ 2- مهارتهای ارتباطی، کیفیت زندگی، گذران اوقات فراغت، سن، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی و جنس با توجه به اندازهی شدت اثر به ترتیب بر سلامت اجتماعی اثرگذارند؛ 3- میان تأهل و تحصیلات با سلامت اجتماعی رابطهی معناداری برقرار نیست. یافتههای تحقیق تأییدکنندهی تئوریهای کییز، اسمیت، فرانس و ماتسون است.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13506_f3107d3422d6d1ab0190b244a4169f17.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Phenomenological Study: (Kan Neighborhood, District 5, Tehran, Iran)تعریف جامعهشناختی محله آرمانی از نگاه ساکنان (مطالعه پدیدارشناسی: محله کن منطقه 5 شهر تهران)29541350710.22055/qjsd.2018.13507FAسیده مائدهقرشیدانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمصطفیازکیااستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمد صادقمهدویاستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20170129From the distant past, residential quarters and urban living cells have played a vital role in the lives of the residents. From the perspective of residents, real cities are full of shortcomings that encourage the citizens towards the construction of ideals. This article aimed to obtain a definition for ideal neighborhood. The main question outlined here is as follows: How is the ideal neighborhood image in resident minds? This is a descriptive, phenomenological study. The case study was performed in Kan neighborhood of District 5, Tehran, Iran. A total of 32 subjects were interviewed as the sample. Theoretical saturation was used for sampling. In this article, Putnam, Cooley, Clarence Perry, and Fazeli concepts and theories were employed. Three main themes were extracted from the analyses and interviews: Ethical Orientation, Social Capital, and Urban Space. The combination of these factors forms the definition of "Ideal Neighborhood" in the minds of the residents. The interpretation of results showed that what encourages the residents towards the construction of an ideal neighborhood was inspired from different resources. Social Capital and Ethical Orientation were borrowed from the past. Urban Space was, however, the modern image of today's neighborhoods.<strong><em>از گذشتههای دور محلههای مسکونی، بهعنوان سلولهای حیات شهری دارای نقش اساسی در زندگی ساکنان بودهاند. در نگاه شهروندان شهرهای واقعی پر از نقصانهایی است؛ این امر شهروندان را به سمت ساختن آرمانهایی سوق میدهد. این مقاله با هدف دستیابی به تعریفی از محله آرمانی از دید ساکنان به دنبال پاسخ به این سؤال است که تصویری از محله آنگونه که باید باشد در ذهن ساکنان چگونهاست؟ روش مورد استفاده در این پژوهش پدیدارشناسی توصیفی است. جامعهی مورد مطالعه محلهی کن واقع در منطقهی 5 شهر تهران میباشد. تعداد شرکتکنندگان در مصاحبههای صورت گرفته 32 نفر بودهاند که از اشباع نظری در نمونهگیری استفاده شده است. در این مقاله</em></strong><strong><em>از مفاهیم و نظریههای پاتنام، کولی، کلرنس پری و فاضلی استفاده شده است. از بررسی و تحلیل مصاحبههای انجام شده سه درونمایهی اصلی "اخلاقمداری"، "سرمایهی اجتماعی" و "کالبد شهری" به دست آمده است که ترکیب این سه درونمایه تعریف "محله آرمانی" در ذهن ساکنان کن میباشد. تفسیر اطلاعات نشان میدهد که آنچه ساکنان محله را به سمت ساختن آرمانها سوق میدهد الهام گرفته از منابع مختلفی است در درونمایهی "سرمایهی اجتماعی" و "اخلاقمداری" ساکنان آرمانشان را از گذشته وام گرفتهاند و در درونمایهی "کالبد شهری" این منبع وام گرفته از تصویر محلههای مدرن امروزی است. </em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13507_158b26c6fc77268ddb3c9e548bd008ba.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Social Factors Meta Analysis on Inpersonal Violenceفرا تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر خشونت بین فردی55821350810.22055/qjsd.2018.13508FAعلی حیدرحیدریکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهرانمسعودگلچیندانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهرانبیژنزارعدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهرانمجیدروهندهکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20160815This article is about understanding the social factors of interpersonal violence phenomenon. Therefore, among the social studies that have been done on the topic of interpersonal violence, 12 studies selected based on the form and content, and have been studied based on meta-analysis method. Studies selected have been made mainly in the educational environment and a total sample of 4650 people, including 1250 females and 3400 males are included. The results show that the only variable significantly correlated with the dependent variable is the gender variable so that the incidence of violent behavior among boys is more than girls and age, economic and social status are not transparent and meaningful to the dependent variable and the social factors, monitoring and parental control on the activities and behavior of children, satisfactory interaction in the family, poor family relations, media influence and having delinquent friends are most relevant to the dependent variable. The social theories of social control theories, social learning and sub-culture are explaining the phenomenon of interpersonal violence the most.<strong><em>مقالهی حاضر حول شناخت عوامل اجتماعی مؤثر بر پدیدهی خشونت بین فردی تدوین شده است. بنابراین از بین تحقیقات اجتماعی که با موضوع خشونت بین فردی انجام گرفتهاند بر اساس معیارهای شکلی و محتوایی 12 پژوهش برگزیده شده و به روش فراتحلیل مورد مطالعه قرار گرفتهاند. تحقیقات برگزیده عمدتاً در نهادهای آموزشی صورت پذیرفتهاند. نمونهی آماری جمعاً 4650 نفر (1250 نفر دختر و 3400 نفر پسر) است. نتایج نشان میدهند از بین متغیرهای زمینهای فقط متغیر جنسیت با متغیر وابسته رابطهی معناداری دارد و بروز رفتار خشونتآمیز در بین پسران از دختران بیشتر است و متغیرهای سن، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی رابطهی شفاف و معناداری با متغیر</em></strong><strong><em>وابسته ندارند و از بین عوامل اجتماعی، متغیرهای نظارت و کنترل والدین بر فرزندان، تعامل رضایتبخش در خانواده، داشتن روابط نامطلوب در خانواده، تأثیر رسانهها و داشتن دوستان بزهکار با متغیر وابسته روابط معناداری دارند. از بین نظریات اجتماعی، نظریههای کنترل اجتماعی، یادگیری اجتماعی و خرده فرهنگی در تبیین پدیدهی خشونت بین فردی بیشترین سهم را ایفا میکنند.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13508_4004fe524f9d119abc6e60786e05d533.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Violence and Gender (The Experience of Women and Men in the Paveh City)خشونت و جنسیت (تجربه زیسته زنان و مردان شهرستان پاوه)831081350910.22055/qjsd.2018.13509FAجعفرهزارجریبیاستاد گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5382-0371رحمتمیرزائیدانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و مربی دانشگاه پیام نورJournal Article20161102Domestic violence.is Painful reality that has affected all aspects of life their victims. The aim of this study was to investigate the relationship between men and women experience violence in childhood observations on violence in the family home in 2015 in the paveh city. The study was a survey method and a questionnaire was used to collect information. The sample size is 200 people selected by multistage cluster sampling. For data analysis, Pearson correlation coefficient was used. For data analysis, Pearson correlation coefficient was used. the results showed that the "women's the experience of violence in childhood" and "indicators of domestic violence", there is a significant correlation. That means that the the experience of "violence of women in childhood," the father of the family, was more, much more violence against them. The results show that a significant and direct correlation between the the experience of men in family violence and violence against women. That means that the experience, "Male violence Childhood" in the father's family was more violence in the family more than their wives. Results show that the view from the parents in childhood abuse experience leads to learning behavior and learning dominated by men by women is tolerated. <br /> <strong><em>خشونت خانگی واقعیتی دردناک است که بر تمام زوایای زندگی قربانیان خود اثر گذاشته است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطهی بین تجربهی زیسته و مشاهدهی خشونت زنان و مردان در دوران کودکی در خانواده بر خشونت خانگی در سال 1394 در شهر پاوه میباشد. مطالعه به روش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه 200 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب گردیده است. جهت تحلیل دادهها از</em></strong><strong><em>آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. </em></strong><strong><em>نتایج نشان دادکه بین «تجربهی خشونت </em></strong><strong><em>زنان</em></strong><strong><em>در دوران کودکی» با «شاخص و ابعاد خشونت در خانواده» رابطهی مستقیم و معنیداری وجود دارد یعنی هر چه تجربهی خشونت زنان در دوران کودکی در خانوادهی پدری بیشتر بوده میزان خشونت علیه آنان نیز بیشتر است؛ همچنین نتایج نشان داد که همبستگی معنادار و مستقیمی بین تجربهی خشونت مردان در خانواده و خشونت علیه زنان وجود دارد. یعنی هر چه تجربهی خشونت مردان در دوران کودکی در خانوادهی پدری بیشتر بوده میزان خشونت آنان در خانواده نسبت به زنانشان بیشتر است. در نتیجه میتوان گفت که مشاهده و تجربهی بدرفتاری فرد در دوران کودکی منجر به یادگیری رفتار سلطهآمیز توسط مرد و آموختن تحمل توسط زن میشود.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13509_d70c1f25b6e77357f52a1985ecf2682f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Social Factors Affecting Students' Social Isolation (Case Study: Islamic Azad University Central Tehran Branch)بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر انزوای اجتماعی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی)1091421351010.22055/qjsd.2018.13510FAزهراحضرتی صومعهاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160527The study examines the factors affecting Islamic Azad University Central Tehran Branch students' social isolation is studied. From this perspective, the integrated approach based on the theory of Durkheim, Simmel, Ztvmka, Johnson, Chalabi, Kravt, Wellman and Dreyfus used and with respect to assumptions that of the theory according to the characteristics of the study population received attempts to identify the impact of trust and the use of cyberspace and background variables on the emergence of social isolation. With A survey uses questionnaires to 370 students of Islamic Azad University Central Tehran Branch (Integrated University of Valiasr) that through simple random sampling and quota sample size was calculated using the formula were selected. In this study, content and formal validity and Cronbach's alpha was used to measure reliability. Research data using the regression, T-test and <em>ANOVA</em> were analyzed. The results obtained direct and positive impact between trust and social isolation shows (53/3), this means that distrust is increasing social isolation. Also the use of cyberspace (0/017) and background variables (employment status, marital status, place of residence, educational level) as the independent variables research is not affected. on social isolation whatsoever. However, the amount of age group is significantly different to the breakdown of social isolation. Regression results indicate that 29.4% of the variation in the independent variables cause changes in social isolation. The results of this study show that distrust is preventing cooperation among students and weakening the social bonds.<strong><em>در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر انزوای اجتماعی دانشجویان </em></strong><strong><em>دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی</em></strong><strong><em>مورد بررسی قرار گرفته است. </em></strong><strong><em>از این منظر، از رویکرد تلفیقی برگرفته از تئوری دورکیم، زیمل، زتومکا، جانسون، چلبی، کراوت، ولمن و دریفوس بهره گرفت و در صدد شناسایی تأثیر اعتماد و استفاده از فضای مجازی و متغیرهای زمینهای بر انزوای اجتماعی برآمد. با روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه 370 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده و سهمیهای با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران محاسبه شده بود، انتخاب شدند. در این پژوهش از اعتبار صوری و محتوایی و جهت سنجش اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از </em></strong><strong><em>رگرسیون، آزمون </em></strong><strong><em>T</em></strong><strong><em> و تحلیل واریانس </em></strong><strong><em>مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. </em></strong><strong><em>نتایج بدست آمده میان اعتماد و انزوای اجتماعی تأثیری مثبت و مستقیم را نشان میدهد (3/53)، به این معنی که بیاعتمادی باعث افزایش انزوای اجتماعی میگردد؛ همچنین استفاده از فضای مجازی (017/0) و متغیرهای زمینهای </em></strong><strong><em>(</em></strong><strong><em>وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، محل سکونت، مقطع تحصیلی)</em></strong><strong><em> به</em></strong><strong><em>عنوان دیگر متغیرهای مستقل پژوهش، بر انزوای اجتماعی تأثیر نداشته است. البته میزان انزوای اجتماعی به تفکیک گروه سنی دارای تفاوت معناداری است. نتایج حاصل از رگرسیون بیانگر این است که</em></strong><strong><em> تغییرات در متغیرهای مستقل باعث 4/29 درصد تغییرات در انزوای اجتماعی میشود. </em></strong><strong><em>در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بیاعتمادی مانع از همکاری در بین دانشجویان میشود و باعث تضعیف پیوندهای اجتماعی میگردد.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13510_52544f24c3abb8708a0c7e482d0463e8.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Qualitative Investigation of Adaptive Divorce: Case Study of Talesh Males During 2014کند و کاو پدیده طلاق توافقی (مورد مطالعه: مردان شهرستان تالش در سال 1393)1431721351110.22055/qjsd.2018.13511FAثریاپورنصیریکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمانبهروزروستاخیزدانشجو دکتری انسان شناسی دانشگاه تهرانداریوشبوستانیدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20160514This study aims to investigate the contexts, conditions, process and consequences of the adaptive divorce in Talesh. 18 males who had adaptively divorced participated at this study. Participants and concepts were selected by one of the strategies of purposive sampling, maximum variety and theoretical sampling. Data were analyzed by using qualitative methodology of grounded theory. The in-depth interview was the technique of collecting data. Finally, 12 categories and a core category were extracted during coding process which are: perceived crudity for marriage; precipitant familiarity; interfere and importance of significant others; disagreement of family; status differences; infidelity of spouse; ongoing contentions; agreement for separation; Bargaining and agreement on dowry; pain of separation; satisfaction of remarriage; believe in better life after divorce. Finally, the core category extracted as” superficiality, infidelity and difference as the passage of adaptive divorce”.<strong><em>پژوهش حاضر در پی کندوکاو و فهم شرایط، بسترها، فرایندها و پیامدهای پدیدهی طلاق توافقی در شهرستان تالش میباشد. هجده مرد که بطور توافقی طلاق گرفته بودند در این مطالعه شرکت کردند. برای انتخاب مشارکتکنندگان و مفاهیم از یکی از استراتژیهای روش نمونهگیری هدفمند؛ یعنی حداکثر تنوع و همچنین، نمونهگیری نظری استفاده شده است. دادهها با بهرهگیری از روششناسی کیفی مبتنی بر نظریهی زمینهای تحلیل شد. تکنیک جمعآوری دادهها نیز مصاحبهی عمیق بود. در نهایت، 12 مقولهی اصلی و یک مقولهی هسته استخراج گردید. 12 مقولهی اصلی عبارتند از: ادراک ناپختگی برای ازدواج، آشنایی و شناخت شتابزده، دخالت و اهمیت نظر دیگران مهم، ناهمراهی خانواده با ازدواج، تفاوت منزلتی / پایگاهی، پیمانشکنی همسر، مجادلههای پی در پی، توافق برای جدایی، چانهزنی و سازش بر سر مهریه، رنج جدایی، رضایت از ازدواج مجدد و اعتقاد به زندگی بهتر بعد از جدایی. هستهی مرکزی که کل بحث حول آن سازمان مییابد نیز، تحت عنوان "سطحینگری، سستعهدی و ناهمسانی؛ گذرگاه طلاق توافقی" ارائه گردیده است.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13511_80d2c16d810da9e24c789988a6f9e786.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220The Necessity of Mutual Benevolence and Supervision between People and Government and among Members of the Societyچرایی خیرخواهی و نظارت متقابل مردم و کارگزاران و افراد جامعه بر هم1731941351210.22055/qjsd.2018.13512FAحسینایزدیاستادیار گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170218This article discusses the bases of the eighth principle of the costitution which gets into the mutual responsibilites of government and people toward each other and among members of the society. It also studies the relationship between this principle and "Enjoying the good and forbiding the evil". Disscussing a scientific matter, the prerequisits and assumptions of that matter should be considered and followed in order to come to a clear conclustion. While studying jurisprudence and law bases of enjoining the good and forbiding the evil, they should also be traced in Quran and the Sunnah and in the other two inferential sources, i.e wisdom and consensus. Within the limits of a few pages and not as a book or an extensive research proposal, this article tries to study the value of "Enjoinin the good and forbiding the evil" and its significent social place in holy Quran. If it werenot necessary to state the rules of these two duties in the Sunnah, their Quranic correspondents would adequately satisfy and convince any honest researcher. While the main focus of this article is on the 8th principle of the constitution of Islamic republic of Iran, it has tried to explain all the related issues in Hadith and the Sunnah. The article has concluded that there are enough confirmatory documents to prove the necessity of this benevolent act and its constructive effects on the society and government.<strong><em>در بحث چرایی خیرخواهی نظارت مردم و حاکمیت بر هم از مهمترین سند قانونی که سند مهم و اساسی و میثاق روابط جامعه و حاکمان است قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان منبع استفاده شد؛ در این قانون اصل هشتم به امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان عاملی بر نظارت متقابل مردم و کارگزاران و افراد جامعه بر هم میداند. مقاله محور بحثی را که انتخاب نموده و حجم مطالبی را که عرضه میکند ظرفیت تحقیقی یک رساله را داشته ولی با اختصار و بدون گذر کردن و مهمل گذاشتن حتی یک نظریه به بحث پرداخته و چون بر اساس قانون اساسی (اصل چهارم و صد شصت و هفتم) تمام قوانین در نظام جمهوری اسلامی باید بر مبنای اسلام باشد به طور طبیعی از قرآن و سنت که منبع و مبنای مطالب دینی است باید صحت و درستی قوانین را استخراج نمود. در مقالهی حاضر حتی میشد با استناد به یکی از این دو منبع مطالب را عرضه نمود ولی برای اتقان کار و به اصطلاح سنگ تمام گذاردن از هر دو منبع استفاده شد و در نتیجه ابعاد مختلف بررسی و در قانون نیز مسئله پیگیری شد.</em></strong>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13512_a315f1dafcbb14d45f15634233307b4c.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازتوسعه اجتماعی2538-320512220180220Socio-Political Consequences of Russian Influence on the Northern Lands of Iran (Mid 19th and 20th Centuries)پیامدهای اجتماعی و سیاسی نفوذ روسیه در سرزمینهای شمالی ایران (میانه قرن های 19 و 20 میلادی)1952201351310.22055/qjsd.2018.13513FAسیدعباس علیرضوی پیرانشاهیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترJournal Article20170221Following the expansion of industry and trade in Europe and its spread and intensification in the East, Russia did not want to keep up with this trend too. Although Russia's trade relationship with Iran dates back to the Safaviye, however, with regard to the open water project (Persian Gulf), which was on the Russian agenda since "Great Peter", from the Qajar period, during the Golestan, Turkmen-Chay and Akhal treaties, it was able to separate areas from Iran! These lands separated from Iran became one of the main colonies in Russia! But the influence of Russia in Iran is not limited to these areas, and with all its might, it began to exert economic, political and social influence in other northern regions of Iran! As Gilan turned into the economic, political and social gates of Iran with Russia and, consequently, Europe. This issue has had positive outcomes beyond negative implications. The migration of Iranian nationals to Russia and vice versa, the spread of libertarian ideas in Iran, the spread of alienation between Iranians (the forest movement) and the fact that Iran's revolutionaries provided their weapons from Russia, especially the Caucasus. Modern thought, the establishment of new schools and literacy even among girls, tobacco movements, constitutionalism and etc, were consequences of this relationship.<em>به دنبال گسترش صنعت و تجارت</em><em>در اروپا و تشدید و گسترش آن در مشرق زمین، روسیه نیز، </em><em>نمی</em><em>خواست از این جریان عقب بماند</em><em>. </em><em>اگر چه ارتباط تجاری روسیه با ایران به دوران پیش از صفویه بر</em><em>می</em><em>گردد؛</em><em>اما با توجه به طرح دستیابی به آبهای آزاد</em><em> (</em><em>خلیج فارس) که از زمان "پتر کبیر" در دستور کار روسیه قرار داشت، از زمان قاجار طی عهدنامه</em><em>ها</em><em>ی گلستان، ترکمنچای</em><em>و آخال توانست مناطقی را از ایران جدا کند!</em><em>. </em><em>این سرزمینهای جدا شده از ایران، به یکی از اصلیترین مستعمرات روسیه تبدیل گردیدند! اما نفوذ روسیه در ایران به این مناطق محدود نماند و با تمام توان شروع به نفوذ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دیگر مناطق شمالی ایران کرد! به طوری که گیلان تبدیل گردید به دروازهی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران با روسیه و به تبع آن اروپا! این موضوع</em><em>گذشته از پیامدهای منفی، پیامدهای مثبتی را به دنبال داشت مهاجرت اتباع ایرانی به روسیه و برعکس، گسترش اندیشه</em><em>ها</em><em>ی آزادیخواهی در ایران، گسترش روحیهی بیگانهستیزی میان ایرانیان</em><em> (</em><em>جنبش جنگل) و اینکه انقلابیون ایران سلاح خود را از روسیه به ویژه قفقاز تهیه میکردند! اندیشهی مدرن، تأسیس مدارس جدید و سوادآموزی حتی در میان دختران، جنبش تنباکو، مشروطه خواهی و ...</em><em>پیامدهای این ارتباط بودند</em>https://qjsd.scu.ac.ir/article_13513_e2974c7926dabd5751a00a2106fcb866.pdf