2024-03-28T18:37:58Z
https://qjsd.scu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1630
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر هنجارشکنی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی شهر اهواز)
سید عبدالحسین
نبوی
عبدالرضا
نواح
افسانه
حسینوند
پژوهش حاضر با هدف بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر هنجارشکنی در میان دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی شهر اهواز در سال 1394-1393 انجام گرفته است. در چارچوب نظری تحقیق از نظریههای کنترل اجتماعی، نظریهی همنشینی افتراقی ساترلند، نظریهی یادگیری اجتماعی تارد، نظریهی پیوند اجتماعی هیرشی، نظریهی آنومی دورکیم، مرتون، پارسونز و ویلیام گود و نظریهی هگن استفاده شد. مطالعه به روش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه 375 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیده است. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان داد که، بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، دلبستگی به والدین، تعلق به مدرسه، دینداری و نظارت والدین با هنجارشکنی رابطهی منفی و معکوس وجود دارد؛ همچنین بین جنس، از همگسیختگی خانواده، معاشرت با دوستان هنجارشکن و استفاده از رسانههای ارتباطجمعی رابطهی مثبت و مستقیم وجود دارد. تنها بین متغیر تفاهم والدین با هنجارشکنی رابطهای مشاهده نشد. فرضیات مطرح شده 6/52 درصد از واریانس هنجارشکنی دانشآموزان را تبیین کردهاند.
هنجارشکنی
دلبستگی به والدین
تعلق به مدرسه
از همگسیختگی خانواده
تفاهم والدین
نظارت والدین
2017
06
22
7
36
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13001_c495c3e63da7f4e80d9bb8ae43bf0fef.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
مطالعه منتقدانه مسئولیت اجتماعی شرکتها و توسعه (یک مطالعه مردمنگارانه در منطقه عسلویه)
مهتا
بذرافکن
محمدتقی
ایمان
منطقهی گازی پارس جنوبی واقع در شهرستان عسلویه یکی از مناطق صنعتی خاورمیانه و محل فعالیت دهها شرکت پتروشیمی است که تأثیر مخربی روی زیستبوم منطقه گذاشته که بحث مسئولیت اجتماعی شرکتها و روند توسعهی متوازن در آن حائز اهمیت است. این پژوهش با نگرشی جامعهشناختی، با هدف مطالعهی منتقدانهی مسئولیت اجتماعی شرکتها، از دیدگاه جوامع محلی بهعنوان بخشی از ذینفعان بیرونی انجام شده است. جهت انجام این پژوهش، از روش مردمنگاری انتقادی و مصاحبهی اپیزودیک همراه با مشاهده و شیوهی نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 20 نفر از ساکنان بومی انجام و با تکنیک استقراء تحلیلی، از دادههای حاصل، مقولههای اصلی ناپایداری، سلطهی فنسالاری بر انسانمداری، کارکرد غیر اثربخش نهادها و مقولهی هستهی بازاندیشی توانمندساز استخراج و تحلیل شد و مدل پارادیمی بر مبنای مدل پارادایمی اشتراوس ـ کوربین ارائه گردید. نتایج نشان داد مردم این منطقه از رونق اقتصادی و برخی موقعیتهای ناشی از توسعهی اقتصادی ارزیابی مثبتی داشته، اما عملکرد شرکتها در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکتیشان را در قبال زیستبوم و توسعه ی پایدار و متوازن و در نظر گرفتن حقوق مردم محلی ضعیف ارزیابی کردهاند.
مسئولیت اجتماعی شرکتی
صنعتی شدن
توسعهی پایدار
مردم نگاری انتقادی
2017
06
22
37
70
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13003_935228f52a2cc773e1f2aea4c67d61cb.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
مطالعه کیفی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مؤثر بر نزاعهای دسته جمعی (مورد مطالعه: شهرستان ایذه)
مهدی
طالب
زهره
نجفی اصل
ذوالفقار
احمدی اوندی
نزاع دستهجمعی یکی از مسائل و پدیدههای قدیمی است که کماکان در اجتماعات سنتی و مبتنی بر طایفهمداری به قوت خود باقیمانده است. منظور از نزاع دستهجمعی، درگیری یا دعوایی است که معمولاً با انگیزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حداقل بین سه نفر رخ میدهد و خساراتی جانی و مالی به بار میآورد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعهی کیفی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نزاعهای دستهجمعی در شهرستان ایذه است در این مطالعهی کیفی، 24 نفر که به صورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند وارد مطالعه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مداخلهی دولت در جامعهی عشایری و اجرای برنامهی اصلاحات ارضی و مهمتر از آن قانون ملی شدن مراتع و جنگلها در دههی چهل، موجب اسکان خودجوش عشایر و بالتبع آن شیوع نزاعهای دستهجمعی در منطقه گردیده است. از سویی دیگر این یافتهها نشان میدهند که تعصبات طایفهای، جمعگرایی عمودی، همبستگی درونگروهی، پیوندهای خویشاوندی، مسائل ناموسی، عمومی شدن خشونت و نزاع، نخبگان نزاع، اختلافات ملکی، بیکاری، رقابت نخبگان، فروپاشی ساختار سنتی مدیریت، بیاعتمادی به مراجع قضایی و انتظامی، آگاهی از محرومیت، تجربهی عینی نزاع (مشاهده و مشارکت) و مسائل و خاطرات ناخوشایند گذشتهی بستر و زمینهی نزاع دسته جمعی را مهیا میکنند.
نزاع دسته جمعی
شهرستان ایذه
اختلافات ملکی
فروپاشی ساختار سنتی مدیریت
خاطرات و مسائل ناخوشایند گذشته
2017
06
22
71
102
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13007_e8ae670c2268ba43b62aabdfd8142a34.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
تجزیه و تحلیل رابطه محافظه کاری و اصولگرایی در ایران
عباس
حاتمی
محمودرضا
رهبرقاضی
سؤال اصلی مقالهی فرارو این است که چه نسبتی میان محافظهکاری و اصولگرایی در ایران معاصر وجود دارد؟ مقالهبا استفاده از تحلیل ثانویه دادههای "پیمایش جهانی ارزشها"(WVS) بهدست آمده در موج پنجم، این نسبت را در قالب 4 فرضیه آزمون نموده است. در این آزمون ابتدا محافظهکاری به سه بعد فرهنگی، اقتصادی و روانشناختی دستهبندی شد و سپس ارتباط آن با اصولگرایی بررسی گردید. بر اساس یافتههای مقاله اولاً میان بعد فرهنگی محافظهکاری یا همان سنتگرایی و اصولگرایی در ایران رابطهی مثبت و معنادار دیده شد؛ ثانیاً دو شاخص محافظهکاری روانشناختی یعنی مقرراتی بودن و نیاز به امنیت بر روی گرایش به اصولگرایی تقریباً فاقد تأثیر بودند؛ ثالثاً محافظهکاری اقتصادی یا تمایل به نابرابری اقتصادی با اصولگرایی تقریباً رابطهی معکوس و پایینی داشت؛ بهگونهای که این بعد از محافظهکاری به میزان محدودی حتی باعث گرایش بیشتر به اصلاحطلبی و نه اصولگرایی دیده شد. نهایتاً و بر اساس این یافتهها میتوان گفت محافظهکاری در ایران به جای آنکه به شکل علیالحده نگرش سیاسی اصولگرایان محسوب شود، برعکس ابعاد و اجزای متجزای آن در میان حامیان دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاحطلب متفرق و پراکنده است. بالتبع همین پراکندگی و تفرق باعث میشود تا محافظهکاری در ایران نتواند در هیأت یک ایدئولوژی منسجم، منبسط، یک دست و فراگیر ظاهر شود. به این معنا حداقل از حیث مبانی اجتماعی، محافظهکاری ایرانی قادر نیست مبانی تأسیس یک حزب سیاسی محافظهکار قوی را فراهم سازد.
محافظه کاری اقتصادی
محافظه کاری فرهنگی
محافظه کاری روانشناختی
اصولگرایی
2017
06
22
103
130
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13008_e7b8fe78fe66b968233fe08d5b1fbe2d.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
چگونگی ارزیابی کیفیت زندگی در بین روستائیان حومه ارومیه
وحید
قلی زاده قلعه عزیز
یارمحمد
قاسمی
حسین
مهدی زاده
پژوهش حاضر به منظور شناسایی و کشف انتظارات و دیدگاههای روستاییان نسبت به کیفیت زندگی انجام شده است. روش پژوهش حاضر روش کیفی با تأکید بر گراندد تئوری میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند از نوع نمونهگیری نظری است. برای رسیدن به کفایت نمونه از اشباع نظری استفاده شده است. برای تحلیل دادههای این پژوهش، از روش کدگذاری سه مرحلهای بهرهگیری شده است. مرحلهی اول، کدگذاری باز است؛ که در این مرحله مفاهیم مهم از هر مصاحبه استخراج گردیده است. در مرحلهی دوم که کدگذاری محوری میباشد، از تلخیص مفاهیم مقولات مهم بیرون کشیده شده که تعداد آنها 20 مقوله میباشد. سپس مقولات محوری در الگوی پارادایم که از 6 جزء (شرایط علی، پدیده، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) تشکیل شده است، جایگذاری شد و در نهایت در مرحلهی سوم یعنی کدگذاری انتخابی یا گزینشی، مقولهی هسته یا مفهوم مرکزی "فرسایش کیفیت زندگی" استخراج شده است. این مقوله که به مثابه نظریهی مبنایی است، همهی مقولات محوری را در بر گرفته که دلالت بر فرسایش کیفیت زندگی در روستاهای مورد بررسی دارد.
گراندد تئوری
فرسایش کیفیت زندگی
مقولات محوری
مقولهی مرکزی
2017
06
22
131
154
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13009_825f4f47ac8e8d15666933eb31a5dd63.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
میزان امیدواری دانشجویان رشته کتابداری به کاریابی بعد از فراغت از تحصیل
زاهد
بیگدلی
سیده صدیقه
طاهرزاده موسویان
شبنم
شاهینی
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان امیدواری دانشجویان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی (کتابداری) به اشتغال است. روش پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعهی پژوهش دانشجویان دانشگاههای دولتی است. از 700 پرسشنامهی توزیع شده 610 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میزان امیدواری دانشجویان به اشتغال بهطور کلی در حد متوسط است. امیدواری دانشجویان به یافتن شغل "مرتبط" یا "نیمهمرتبط" با رشتهی تحصیلی آنان بهطور معنیداری از حد متوسط کمتر و اما برای یافتن "هر شغلی" از حد متوسط بیشتر است. دانشجویان توانمندی و مهارت خود را در حد متوسط ارزیابی کردند. از نظر پاسخگویان سه عامل "ظرفیت پذیرش دانشگاهها"، "امکانات گروههای آموزشی" و "سیاستها و برنامههای وزارتخانههای متبوع" مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اشتغال است؛ همچنین، میزان امیدواری دانشجویان برای یافت شغل "مرتبط" کمتر از یافتن شغل "نیمه مرتبط" یا "هر شغلی" بلافاصله پس از فراغت از تحصیل یا در فاصلهی یک سال است. دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به یافتن شغل در فاصلهی زمانی کوتاه و به ویژه شغل "مرتبط" با رشتهی تحصیلی خود و ورود به بازار کار ندارند.
اشتغال
دانشجویان
علم اطلاعات و دانششناسی
امید به کاریابی
2017
06
22
155
182
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13010_3fd4c466c62c80bb022e9ce47dae28bb.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
تأثیر سرمایه فرهنگی تجسم یافته (ذهنی) بر تحرک اجتماعی میان نسلی (مورد مطالعه: شهروندان 30 تا 54 ساله شهر گرگان)
زهرا
غفاری
هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایهی فرهنگی تجسمیافته بر تحرک اجتماعی میان نسلی در شهر گرگان میباشد. روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی است. ابزار تحقیق، پرسشنامهی محقق ساخته که برای تعیین اعتبار پرسشنامه از تکنیک اعتبار صوری و اعتبار محتوا با استعانت از تکنیک ضریب نسبی روایی محتوا استفاده شد.بعد از طراحی پرسشنامه و اجرای پایلوت بین 30 پاسخگو، میزان پایایی سئوالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید.جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی زنان و مردان 30 تا 54 سالهی ساکن شهر گرگان که تعداد آنها بر اساس سرشماری سال 1390 برابر با 146238 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بشکل تصادفی چند مرحلهای تعیین گردید. برای شناخت نوع تکنیکهای آماری از آزمون کولوموگراف ـ اسمیرنوف و بواسطهی توزیع نرمال دادهها از تکنیک موجود در آمار پارامتریک (ضریب پیرسون) استفاده شده است. نتایج توصیفی نشان داد که 6/8 درصد پاسخگویان، دارای تحرک میان نسلی نزولی، 24 درصد دارای تحرک میان نسلی افقی و 4/67 درصد دارای تحرک میان نسلی صعودی بودهاند. همچنین بین سرمایهی فرهنگی تجسمیافته با تحرک اجتماعی میان نسلی افراد، در سطح ضریب اطمینان بیش از 95 درصد رابطه وجود دارد.
سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته
تحرک اجتماعی میان نسلی
گرگان
2017
06
22
183
206
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13011_e4f246ad7769ffc38efd05a2e778da31.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های تغییر در باور، رفتار و نگرش های نقطه شروع توسعه
محمد باقر
بهشتی
کریم
محمودی
فاطمه
حسین پور
توسعهی جوامع تنها در گرو رشد اقتصادی یا برنامههایی که معطوف به آن هستند نمیباشد، بلکه جهت رسیدن به توسعه، تغییر در باور، رفتار و نگرشها در اولویت اول قرار دارند. از آنجا که کتابهای درسی ابزاری مناسب برای ارائه ی تغییر در باور، رفتار و نگرشها هستند مطالعه حاضر میکوشد تا به تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1395-1394 بر اساس مؤلفههای مذکور بپردازد. دادههای تحقیق نشان داد که کتابهای مورد بررسی از میان مؤلفههای تحول در باور، رفتار و نگرشها بیشترین توجه به «در جمع زیستن یا جامعهپذیری»، «علم باوری»، «انضباط اجتماعی» و «تعلق خاطر به کشور» داشته است. در حالی که مؤلفههای «ایمان به کار و وجدان کاری»، «اعتماد اجتماعی»، «وقتشناسی» و «رعایت حقوق دیگران» کمتر از حد انتظار مورد توجه واقع شدهاند.
توسعه
تغییر در باور
رفتار و نگرش ها
کتاب مطالعات اجتماعی
تحلیل محتوا
2017
06
22
207
236
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13012_c24bd801cab4dae0d66666312575f4c5.pdf
توسعه اجتماعی
2538-3205
2538-3205
1396
11
4
بررسی آثار و پیامدهای فساد مالی بر حقوق بشر
احمدرضا
رشیدی
لیلا
رئیسی
فساد مالی پدیدهای جهانی، با خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است این پدیده نه تنها در سطح جامعهی ایران بلکه در سایر جوامع نیز رشد و توسعه پیدا کرده و کشورهای توسعهیافته، در حال توسعه و توسعهنیافته را دچار چالش نموده است. آثار متعدد فساد مالی بر جامعهی بشری موجب شد رویکردهایی جدید مبنی بر ارتباط بین فساد و حقوق بشر به وجود آید. یکی از سؤالات حاصل از این رویکرد این است که آیا فساد مالی میتواند حقوق بشر را نقض نماید؟ آشنایی با انواع فساد مالی و تعهدات حقوق بشری دولتها، اثباتکنندهی نقض مستقیم تمامی نسلهای حقوق بشر به وسیلهی اقدامات فسادآمیز است. پاسخ به سؤال فوق بر اساس اسناد الزامآور داخلی و بینالمللی از اهداف مقالهی حاضر است.
کنوانسیون مبارزه با فساد
فساد مالی
حقوق بشر
نقض مستقیم
آموزش
سلامت
2017
06
22
237
254
https://qjsd.scu.ac.ir/article_13013_c616d9758f908b0e41953a83283750a5.pdf