TY - JOUR ID - 17678 TI - استراتژی های مقاومت و باز اندیشی: تجربه ی زنان در فرایند نابرابری جنسیتی درون خانواده JO - توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2538-3205 AU - فرهمند, مهناز AU - بهارلوئی, مریم AD - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 3 SP - 27 EP - 62 KW - نابرابری جنسیتی KW - زنان KW - خانواده KW - دوگانگی عاطفی و منطقی DO - 10.22055/qjsd.2022.32512.2158 N2 - نابرابری جنسیتی در سطوح و اشکال متفاوت، سال‌های متمادی است نظر پژوهشگران، تحلیلگران و متخصصان حوزه‌های مختلف را جلب نموده است و تفسیرها و تعبیرهای مختلفی از آن به‌ عمل ‌آمده است. تغییرات حاصل از مدرن شدن جوامع سبب افزایش آگاهی در زنان شده است و نگرش جدیدی را در آن‌ها ایجاد کرده است. در نتیجه افزایش آگاهی، زنان شروع به بازاندیشی کرده و راهبردها و استراتژی‌هایی را در جهت مقاومت در برابر اعمال نابرابری اتخاذ کرده‌اند. لذا هدف ما در این پژوهش کشف تفسیر و تجربه‌ی زنان از شکل‌های نابرابری جنسیتی درون خانواده و راهبردها و پیامدهای حاصل از آن است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن روش گراندد تئوری می‌باشد. نمونه‌گیری مبتنی بر نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی با حداکثر تنوع است. با 27 نفر از زنان 38-18 ساله‌ی ساکن در شهر اصفهان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام‌ شده است. یافته‌ها با استفاده از روش کدگذاری نظری تجزیه‌ و تحلیل شده است. در نهایت 8 مقوله اصلی کشف شد که عبارت‌اند از: بی‌عدالتی رفتاری، کنترل و مراقبت از حریم خصوصی، ضعف در حمایت مالی، چالش‌های احساسی، ضعف گزینشی و عملکردی، ناهنجاری تعاملی، تخصیص نقش سنتی و ابراز توانمندی. و در آخر مقوله هسته مرکزی دوگانگی عاطفی و منطقی زنان به‌عنوان مقوله هسته کشف گردید. نتایج حاصل از مصاحبه‌ها بیانگر این امر است که تبعیض‌ها و نابرابری‌هایی که در میان دختران و پسران در خانواده‌ها اعمال می‌شود، برای دختران باعث سخت شدن گذران زندگی روزمره‌ی آنان یا به‌عبارتی تنگنای زیست جهانشان شده است؛ لذا به دنبال تنگنای زیست جهان، عادت‌واره‌ی زنانه‌ای با مؤلفه‌هایی چون زیر بار ظلم نرفتن، مقاومت، اعتراض و اثبات خود در زنان شکل گرفته است. UR - https://qjsd.scu.ac.ir/article_17678.html L1 - https://qjsd.scu.ac.ir/article_17678_dc81308f1a72c74fc90d21a397cd6abc.pdf ER -