TY - JOUR ID - 12381 TI - نقش رسانه‌های مجازی در تغییرات ارزش‌های اجتماعی با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی تلگرام و فیس‌بوک JO - توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2538-3205 AU - فرامرزیانی, سعید AU - هاشمی, شهناز AU - فرهنگی, علی اکبر AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AD - عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران AD - . استاد علوم ارتباطات و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 4 SP - 123 EP - 148 KW - رسانه‌های مجازی KW - ارزش‌های اجتماعی KW - تلگرام KW - فیس‌بوک KW - جامعه‌ی ایرانی DO - 10.22055/qjsd.2016.12381 N2 - پژوهش حاضر در پی بررسی نقش استفاده از شبکه­های اجتماعی تلگرام و فیس­بوک بر تغییرات ارزش­های اجتماعی بین دو نسل جوان و میانسال در جامعه­ی ایرانی است. از این­رو روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و 512 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از دو نسل جوان و میانسال ساکن در 5 استان به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها نیز پرسشنامه­ی محقق ساخته است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد بین بهره­مندی و استفاده از شبکه­ی اجتماعی تلگرام و فیس­بوک و میزان تفاوت ارزشی بین نسلی رابطه وجود دارد؛ اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسل جوان به ارزش­های اجتماعی جامعه­ی ایرانی شده است. همچنین بر اساس یافته­های تحقیق بین میزان بهره­مندی از شبکه­ی اجتماعی فیس­بوک و تلگرام با ارزش­های اجتماعی فردگرایی، انتخاب پوشش مدرن و معیارهای ظاهری همسرگزینی در بین هر دو نسل جوان و میانسال رابطه معنادار و مستقیم است اما در ارزش­های اجتماعی قانون­گرایی، دین­گرایی، مسئولیت­پذیری و معیارهای اخلاقی همسرگزینی و انتخاب پوشش سنتی، رابطه معنادار و معکوس می­باشد. UR - https://qjsd.scu.ac.ir/article_12381.html L1 - https://qjsd.scu.ac.ir/article_12381_fa2c824eeccd4bfdceb10058fa31f8a5.pdf ER -