TY - JOUR ID - 12202 TI - سنجش جامعه‌شناختی نابهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان (مورد مطالعه: شهر شیراز) JO - توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2538-3205 AU - ایمان, محمدتقی AU - بهمنی, لیلا AU - دل آور, مریم سادات AD - استاد گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکترای مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم AD - کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه پیام نور شیراز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 3 SP - 139 EP - 158 KW - نابهنجاری رفتاری KW - پایبندی مذهبی KW - ارتباط صمیمی با اعضای خانواده KW - گروه‌های دوستی DO - 10.22055/qjsd.2016.12202 N2 -         فرض پژوهش حاضر این است که پایبندی به باورهای مذهبی، ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و گروه‌های دوستی می‌توانند بر نابهنجاری‌های رفتاری نوجوانان تأثیرگذار باشند. جهت بررسی این فرض، داده‌های مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و با انتخاب نمونه‌ای 385 نفری از دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شیراز بدست آمد و روش نمونه‌گیری، تصادفی چند مرحله‌ای بوده است. یافته‌ها نشان‌ می­دهد که با افزایش یافتن پایبندی‌های مذهبی و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده، از میزان نابهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان کاسته شده است؛ همچنین نتایج نشان‌دهنده‌ی میزان بالاتر نابهنجاری‌های رفتاری در میان دانش‌آموزانی است که ارتباط بیشتری با افراد هنجارشکن دارند؛ نتایج رگرسیونی نشان می‌دهد که پایبندی‌های مذهبی و ارتباط با گروه‌های دوستی به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشته‌اند وارد معادله شده و در مجموع 49 درصد از واریانس متغیر وابسته را توضیح داده‌اند (49/0=2R). UR - https://qjsd.scu.ac.ir/article_12202.html L1 - https://qjsd.scu.ac.ir/article_12202_bcd66f7e624ee7349f8a22fe52548fa3.pdf ER -