TY - JOUR ID - 11945 TI - بررسی رابطه ارتباطات علمی با خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان JO - توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2538-3205 AU - باقری بنجار, عبدالرضا AU - مصلحی جنابیان, نرگس AU - ملگ آبادی, بانو بیگی AU - محمدی, میثم AD - عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران AD - دانشجوی دکتری جامعه‏شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران AD - کارشناس ارشد جامعه‏شناسی دانشگاه شاهد تهران AD - کارشناس ارشد پژوهشگری دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 2 SP - 79 EP - 100 KW - ارتباطات علمی KW - خوداثربخشی دانشگاهی KW - هویت دانشگاهی KW - جامعه‏پذیری DO - 10.22055/qjsd.2016.11945 N2 - امروزه علم و دانش به دلیل ارزش آن و یا به دلیل تأثیراتی که در کلیه‏ی عرصه‏های زندگی انسان بر جای گذاشته، اهمیت زیادی یافته است. سؤال اصلی در این پژوهش آن است که آیا رابطه‏ای میان ارتباطات علمی و خوداثربخشی در میان دانشجویان وجود دارد یا خیر؟ جامعه‏ی آماری این پژوهش را کلیه‏ی دانشجویان دو دانشگاه دولتی شاهد و دانشگاه تهران، که در سال 1389 برای تحصیلات عالی پذیرفته شده‏اند، تشکیل می‏دهد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، معادل 360 نفر حاصل شد که از دانشکده‏های مختلف دو دانشگاه شاهد و تهران متناسب با تعداد کلی هر یک از آن‏ها تعیین گردید؛ سپس ابزار پرسشنامه به شکل تصادفی در اختیار پاسخگویان قرار گرفت، که با استفاده از نرم‏افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. ‏داده‏ها حاکی از میزان نسبتاً پایین ارتباطات علمی و سطح متوسط خوداثربخشی شخصی و دانشگاهی در دو دانشگاه است؛ اگر چه میزان هر دو متغیر در دانشگاه شاهد کمتر از دانشگاه تهران بود. هم‏چنین نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان داد که ارتباطی معنادار میان ارتباطات علمی و میزان خوداثربخشی شخصی و دانشگاهی در میان دانشجویان وجود دارد. UR - https://qjsd.scu.ac.ir/article_11945.html L1 - https://qjsd.scu.ac.ir/article_11945_69b79cd244d61b33250e19ae65160396.pdf ER -