TY - JOUR ID - 11932 TI - تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز JO - توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2538-3205 AU - احمدی, عزت اله AU - عدلی پور, صمد AU - میرمحمد تبار, سید احمد AU - ابوترابی, فاطمه AD - عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه یاسوج Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 4 SP - 107 EP - 134 KW - شبکه‌های اجتماعی مجازی KW - فیس‌بوک KW - ارزش‌های خانوادگی KW - دانش‌آموزان مقطع متوسطه DO - 10.22055/qjsd.2015.11932 N2 - یکی از نهادهای اصلی جامعه، خانواده می­باشد که بنظر می­رسد با ورود رسانه‌های اجتماعی در آنها، دستخوش تغییراتی شده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه­ی تأثیر شبکه­ی اجتماعی فیس‌بوک بعنوان یکی از رسانه‌های نوین بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان کاربر این شبکه­ی‌ اجتماعی مجازی است. در این زمینه از نظریه‌های کنشارتباطیهابرماس، نظریه­یکلیو ولخارتدرموردتأثیرگروه و تئوری­هایارتباط­جمعی استفاده شده است.مقاله­ی حاضر بصورت پیمایشی و با استفاده از پرسش‌نامه­ی اینترنتی محقق‌ساخته در بین 300 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه­ی ‌شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه صورت گرفته است؛ همچنین برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کندال سی، پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که شبکه­ی اجتماعی فیس‌بوک از جنبه‌های مختلف می‌تواند بر ارزش‌های خانوادگی تأثیر گذارد. بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت در فیس‌بوک، میزان وابستگیبه فیس‌بوک، فضای صمیمیتدر اثر واردشدن دانش‌آموزاندر محیط تعاملی فیس‌‌بوک، روابط احساسیدر اثر واردشدن دانش‌آموزاندر محیطتعاملی فیس‌‌بوک و احساسرضایت دانش‌آموزان از احساسگمنامی درفیس‌بوک و ارزش­های خانوادگیرابطه‌ای معکوس وجود دارد؛ اما بین میزاناطلاع خانوادهدر استفاده­ی فرزنداناز فیس‌­بوکو ارزش­‌‌های خانوادگی رابطه­ی معنادار مستقیمی وجود دارد. UR - https://qjsd.scu.ac.ir/article_11932.html L1 - https://qjsd.scu.ac.ir/article_11932_e6c6a9a3fadc19c7a038da9cdcf0255a.pdf ER -