دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
ضرورت بازنگری در سیاستهای تصویرگری اعتیاد در جامعه (مطالعه موردی: شهر کرج)
7
34
FA
حبیب
احمدی
استاد بخش جامعهشناسی دانشگاه شیراز
hahmadi@rose.shirazu.ac.ir
علی
عربی
0000-0003-2649-8911
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز
a.arabi@scu.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.12517
<strong><em>اعتیاد مسألهای با ابعاد گسترده است که مهمترین نقطهی تلاقی دیدگاههای متفاوت در ارتباط با آن مبحث پیشگیری است. در پژوهش حاضر در بخش اول با رویکردی کیفی و نگاه آسیبشناسی به بررسی نتایج سیاستهای تصویرگری اعتیاد در شهر کرج پرداخته شده است، و در بخش دوم با رویکرد کمی نتایج حاصل با روش پیمایش اجتماعی مورد آزمون قرار گرفتند که دادههای مورد نیاز این بخش بوسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته فراهم شدند. یافتهها حاکی از آن بود که سیاستهای رایج در دهههای اخیر باعث شده تا تصویر اعتیاد در ذهن جوانان با ویژگیهایی همچون کارتنخوابی، خمیدگی و ژولیدگی، بیاراده و سست بودن، بیکاری و مسألهای عمدتاً متعلق به طبقات پایین، همراه باشد. این یافته با نتایج پیمایش اجتماعی نیز تأیید شد به نحوی که 80 درصد از پاسخگویان چنین تصویری را در ذهن خود داشتند. باید توجه داشت که این امر نه تنها باعث افزایش ضریب پیشگیری در جامعهی جوان ایران نشده بلکه به شکلی معکوس عمل نموده است. </em></strong>
اعتیاد,مواد مخدر,پیشگیری,معتاد
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12517.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12517_011c272c44067218c85adbb7a36ecfc2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
فقر چند بعدی خانوارهای دارای کودک در استان کرمان با بکارگیری رویکرد نسلی: 1392-1363
35
52
FA
مهدی
نصرت ابادی
استادیار مرکز تحقیقات تعیینکنندههای اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
nosratabadi@mng.mui.ac.ir
اسماعیل
چرخلو
مربی؟ کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
echarkhloo@yahoo.com
زهره
حلوایی پور
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
halvaiepourzohreh@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.12518
<strong><em>هدف مطالعهی حاضر تحلیل روند فقر چند بعدی خانوارهای دارای کودک در مناطق شهری و روستایی استان کرمان (1392-1363) بود. در این مطالعه با استفاده از دادههای پیمایش هزینه ـ درآمد خانوارهای کشور، خانوارهای دارای کودک در استان کرمان به چهار گروه سنی تفکیک شد و با استفاده از رویکرد "معصومی و لوگو" و استفاده از شاخص </em></strong><strong><em>FGT</em></strong><strong><em> (فوستر، گریر و توربک) سنجههای فقر چند بعدی مورد اندازهگیری قرار گرفتند. در انجام محاسبات از نرمافزارهای </em></strong><strong><em>Stata11</em></strong><strong><em> و </em></strong><strong><em>Excel</em></strong><strong><em> بهره گرفته شد.</em></strong><strong><em>نتایج مطالعه نشان داد نرخ فقر چند بعدی در سالهای مختلف مطالعه هم در مناطق شهری و هم روستایی با نوسانات زیادی همراه بوده است. بالاترین میزان فقر در مناطق شهری مربوط به سال 1388 بود. در مناطق روستایی علاوه بر این سال در سال 1368 برخی گروههای سنی فقر چند بعدی بالایی داشتند. در طول برنامهی توسعهی اول تا سوم در مناطق روستایی و شهری استان شاهد کاهش نرخ و شدت فقر چند بعدی بودیم، اما این روند در طول برنامهی چهارم توسعهی افزایشی بود. هم در مناطق روستایی و هم شهری استان در دورهی اخیر (منتهی به سال 1392) نرخ فقر چند بعدی کاهش داشت اما شکاف فقر با نوساناتی همراه بود. در مجموع نرخ و شدت فقر چند بعدی در مناطق روستایی استان بیشتر از مناطق شهری بوده است که این امر بیانگر آن است که در طول برنامههای توسعهی سیاستهای منسجم و هدفمندی برای رفع محرومیتهای چندگانه بهخصوص در مناطق روستایی استان اتخاذ نگردیده است.</em></strong>
فقر,فقر چند بعدی,شاخص FGT
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12518.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12518_a96fe7d03a7401db1f6998270c097e8d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
بررسی رابطه بین هوش هیجانی با رشد تحصیلی در بین دانشجویان
53
72
FA
علیرضا
کیا
1 عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
modirkia@yahoo.com
اعظم
حیدری
معاون فرهنگی آموزش و پرورش (دبیرستان) شهرستان دزفول
ah3ana@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12519
<strong><em>هوش عاطفی بهعنوان عامل موفقیت در بسیاری از جنبههای زندگی مورد توجه قرار گرفته است. لذا این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان انجام گرفت. </em></strong><strong><em>این پژوهش از نوع کاربردی بوده و از روشهای توصیفی و همبستگی به گردآوری دادهها پرداخته شده است. برای جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد شدهی هوش هیجانی سیبریا شیرینگ و بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل 1829 نفر دانشجو بود. که 358 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از این جامعه انتخاب گردید. </em></strong><strong><em>نتایج این پژوهش نشان داد که: </em></strong><strong><em>1- بین میزان هوش هیجانی و تمام مؤلفههای آن با</em></strong><strong><em>رشد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد، 2- میانگین نمرهی دختران در مؤلفههای خودانگیزی و خودکنترلی هوش هیجانی از میانگین نمرهی پسران در این مؤلفهها بیشتر است، 3- بین میانگین نمرهی پسران و میانگین نمرهی دختران در دیگر مؤلفههای هوش هیجانی تفاوتی معنیداری وجود ندارد، 4- میانگین نمرهی میزان رشد تحصیلی پسران و دختران تفاوت معنیداری ندارند. روندهای کلی نشان میدهند که علاوه بر تواناییهای شناختی، با آموزش مهارتهای هوش هیجانی و پرورش مؤلفههای آن در دانشجویان میتوان مهارتهای تحصیلی آنان را به میزان چشمگیری افزایش داد. </em></strong>
هوش هیجانی,رشد تحصیلی,هوشیاری اجتماعی,مهارتهای اجتماعی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12519.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12519_92435cfe0191bd9b802e226a51a828d9.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
مطالعه بیکاری از نگاه بیکاران روستایی و پیامدهای آن (مطالعه موردی: روستای حسنآباد در شهرستان دلفان)
73
102
FA
میلاد
رستمی
کارشناس ارشد علوم اجتماعی، گرایش توسعهی روستایی دانشگاه تهران
miladrostami@alumni.ut.ac.ir
حسین
ایمانی جاجرمی
دانشیار گروه توسعهی روستایی دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
imanijajarmi@ut.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.12520
<strong><em>بیکاری معضلی است که تمام ابعاد زندگی فرد و خانوادهی وی را تحت تأثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف کشف ابعاد گوناگون بیکاری از منظر خود بیکاران و شناسایی پیامدهای آن، با استفاده از نظریهی زمینهای و فن مصاحبهی عمیق انجام شد. روستای حسنآباد از توابع شهرستان دلفان در استان لرستان، که دارای میزان بیکاری بالاتر از میانگین کشوری است، برای انجام پژوهش برگزیده شد. در مجموع، 17 مصاحبه با مردان بیکار روستایی انجام و 117 مفهوم از مصاحبهها استخراج شد. از 117 مفهوم استخراج شده، شش مقوله بهدست آمد. این شش مقوله عبارتند از: الف) انزواطلبی؛ ب) خودمحرومسازی؛ ج) وقتکشی؛ د) مقصر دانستن دیگران؛ ه) اولویت نیازهای اولیه؛ و) گرایش به روشهای نامتعارف کسب ثروت. مقولهی مرکزی پژوهش، "بیکار منزوی و مطرود" است که سایر مقولههای ساختهشده را تبیین میکند. نتایج پژوهش نشان میدهند که پدیدهی بیکاری پیامدهایی ناگوار برای فرد، خانواده و جامعه دارد و در صورت عدم مقابله با آن، فرهنگ فقر در زندگی بیکاران بهوجود آمده، تثبیت و نهادینه میشود.</em></strong>
بیکاری,انزواطلبی,طرد اجتماعی,روستا,نظریه ی زمینهای
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12520.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12520_60ac38a1ed0ef338e073df56dc84e3ab.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
تاثیر اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگ ایرانی اسلامی بر توسعه پایدار شهر جدید اندیشه
103
134
FA
مجید
کفاشی
عضو هیات علمی دانشگاه ازاد
majidkaffashi@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.12521
مقاله حاضر حاصل طرح پژوهشی است.هدف این پژوهش شناخت تاثیر اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگ ایرانی اسلامی بر پایداری شهر جدید اندیشه با استفاده از دیدگاه بوردیو و لئونارد دهل است.<br />پژوهش حاضر با طرح این پرسش که چه رابطه ای بین تاثیرات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگیِ بازار بزرگ ایرانی- اسلامی(هنگام ساخت و اتمام ساخت)و پایداری شهر جدید اندیشه وجود دارد؟ نقاط قوت و ضعف پروژه بازار بزرگ ایرانی- اسلامی بر و پایداری شهر جدید اندیشه کدامند؟ به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است.روش تحقیق این پژوهش،پیمایشی و ابزار سنجش،پرسشنامه پنج گزینه ای مبتنی بر مقیاس لیکرت است. بحث اعتبار محتوایی CVR ابزار سنجش 83/0 است و سنجش روایی سازه ای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و آماره KMO برابر 90/0 بدست آمده که در سطح بالا و نشان از همبستگی گویه های مقیاس است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 524 نفر ساکنین شهر اندیشه و کسبه محل می باشند.شیوه نمونه گیری بر اساس شیوه سیستماتیک انجام شده است.ب<br />یافته های پژوهش نشان می دهد که در هنگام ساخت، متغیر تاثیر اقتصادی با میزان 14/0 و متغیر تاثیر اجتماعی با میزان 18/0و متغیر تاثیر فرهنگی با میزان 21/0،متغیر وابسته پایداری شهر اندیشه را مورد پیش بینی قرار می دهد و در پایان ساخت، متغیر تاثیر اقتصادی با میزان 19/0 و متغیر تاثیر اجتماعی با میزان 15/0و متغیر تاثیر فرهنگی با میزان 31/0،متغیر وابسته پایداری شهر اندیشه را مورد پیش بینی قرار می دهد.بنابراین متغیر فرهنگی بیشترین تاثیر را دارد.
"شهر پایدار","بازار بزرگ"," ایرانی اسلامی"
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12521.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12521_72df911e64867b948ea60be17cbc0498.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
بررسی رابطه تعارض کار ـ خانواده و بحران هویت
135
164
FA
مریم
رضایی دره ده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
m.rezaei2006@yahoo.com
مراد
برادران
0000-0003-0818-373X
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه پیام نور و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
mbbakhbin@yahoo.com
غلامحسین
کرمی
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه پیام نور و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز
karami1391@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.12522
<strong><em>مسئلهی تحقیق حاضر، بررسی رابطهی تعارض کار ـ خانواده و بحران هویت زنان شاغل است</em></strong><strong><em> که با بهرهگیری از تئوری هویت و تئوری نقش و با تأکید بر تئوری فرایند کنترل هویت پیتر بورک و دیدگاه کمیابی استفاده شده است.</em></strong><strong><em>تحقیق با روش پیمایشی و با استفاده پرسشنامه انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 310 نفر از زنان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفتهاند.</em></strong><strong><em>تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از مقایسهی میانگینها، رگرسیون و تحلیل مسیر صورت گرفته است. </em></strong><strong><em>یافتههای پژوهش نشان داد که بین همزمانی نقشهای شغلی ـ خانوادگی زنان با تجربهی تعارض کار ـ خانوادهی آنان رابطهی مستقیم و معناداری وجود دارد و عامل خانواده و انتظارات نقش خانوادگی تغییرات بیشتری از تعارض را تبیین میکند. بین حمایت اجتماعی خانواده از فرد شاغل و تجربهی تعارض کار ـ خانواده رابطهی معنادار و معکوسی برقرار بود و نهایتاً رابطهی معنادار و مستقیمی بین تجربهی تعارض کار ـ خانواده و بحران هویت زنان مشاهده شد که این بیانگر اهمیت نقشها و تعارض نقش بر هویت و بحران هویت زنان است.</em></strong>
هویت,بحران هویت,نقشهای چندگانه,تعارض نقش,تعارض کار ـ خانواده,حمایت اجتماعی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12522.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12522_bfcc5d777e8927998ed4ac05ce100702.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمانی در دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 6 خوزستان (از دیدگاه اساتید)
165
188
FA
قنبر
امیرنژاد
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
g.amirnejd@yahoo.com
پرستو
اژدری
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
parastoo.azhdari@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.12523
<strong><em>از آنجا که تغییرات محیطی بر بسیاری از وجوه سازمان اثر گذاشته است، سازمانها باید با استفاده از راهکارهای مناسب خود را به صورت پویا با تغییرات محیطی وفق دهند تا قادر به بقای خود شوند. سازمانی که به شکل چابک طراحی شده باشد، ساختار سازمانی منحصر به فردی دارد که سبب میشود سازمان در انجام فرآیندهای خود با اثربخشی بیشتری عمل کند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمان است. جامعهی آماری این تحقیق را اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی 6 خوزستان تشکیل میدهد. روش پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر حسب نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی به شمار میآید؛ و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع علی و بهطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه و روشهای تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار </em></strong><strong><em>SPSS.18</em></strong><strong><em> و </em></strong><strong><em>LISREL.8.5</em></strong><strong><em> بهره گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه نشان داد که ساختار سازمانی (و ابعاد آن) تاثیر منفی و معناداری بر چابکی سازمانی دارند.</em></strong>
ساختار سازمانی,چابکی سازمانی,دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه ی 6
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12523.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12523_97edbbb3140177cfc6a9a62c00cb89ec.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
11
1
2016
11
21
بدحجابی؛ واکنش سوژه به تأیید اجتماعی
189
215
FA
حسن
مومنی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
hasan1841@gmail.com
عبدالحسین
کلانتری
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
abkalantari@ut.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.12524
<strong><em>مسئلهی بدحجابی را میتوان از جهات مختلفی مانند واکاوی ریشهها یا پیامدها، در حوزههای مختلف تاریخی، جامعهشناختی، روانشناختی، علوم سیاسی و حتی علوم اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار داد. در این نوشتار برآنیم در حوزههای علوم اجتماعی با بررسی بدحجابی بهعنوان واکنش سوژه به تأیید اجتماعی به بررسی این موضوع بپردازیم. </em></strong><strong><em>روش تحقیق حاضر پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده است. از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. نمونهی منتخب متشکل از تعداد 300 نفر خانم بالاتر از 14 سال در شهر اهواز است. در مجموع 9 فرضیه مطرح شده، 8 فرضیه رابطهی همبستگی معناداری با متغیر وابسته داشتند؛ همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پنج متغیری که در نهایت در مدل ماندند به میزان 75 درصد واریانس متغیر وابسته یعنی تأیید اجتماعی را تبیین نمودند. نتایج معادلهی ساختاری نیز مؤید نتایج رگرسیون بود. بدحجابی قصدمند به انحاء مختلف در پاسخ به تأیید اجتماعی از سوی دیگران مذکر میباشد و زوایای آن حاکی از تغییر ارزش حجاب میباشد و از عنصری حافظ شخصیت و معنویت به رسانهای جهت مقبولیت و تأیید اجتماعی دیگران در حرکت است.</em></strong>
سوژه,تأیید اجتماعی,بدحجابی,دختران
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12524.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12524_b0d0b9219bdeccf4bb79636cd88014dc.pdf