دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
سبک زندگی و مصرف فرهنگی: با تأکید بر مطالعه آزاد در شهر اهواز
7
28
FA
عبدالرضا
نواح
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
dr.navah@yahoo.com
عبدالله
فاضلی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه یاسوج و کارمند نهاد کتابخانههای عمومی کشور
a.fazelli@yahoo.com
محمدصادق
رجایی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
sadeghrajaie@gmail.com
فاطمه
مقتدایی
کارشناس ارشد جامعهشناسی و کارمند بنیاد شهید دزفول
moghtadaee61@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12197
<strong><em>هدف اساسی پژوهش حاضر، </em></strong><strong><em>بررسی تأثیر انواع سرمایه بر سبک زندگی و همچنین تأثیر سبک زندگی بر مطالعهی آزاد در بین شهروندان شهر اهواز </em></strong><strong><em>است. جامعهی آماری این پژوهش، کلیهی ساکنان 15 سال به بالا در شهر اهواز است که از بین آنها 400 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایش است و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند. برای آزمون فرضیهها از همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد که میزان مطالعه در بین جامعهی مورد بررسی در حد پایینی قرار دارد، به نحوی که حدود 40 درصد افراد در طول هفته، فاقد مطالعه</em></strong><strong><em>ی</em></strong><strong><em> آزاد هستند یا کمتر از 1 ساعت مطالعه میکنند. نتایج تحقیق نشان میدهد که سبک زندگی بر میزان مطالعه اثر مثبت و معنادار دارد؛ همچنین سرمایه</em></strong><strong><em>ی</em></strong><strong><em> فرهنگی، سرمایه</em></strong><strong><em>ی</em></strong><strong><em> اقتصادی و سرمایه</em></strong><strong><em>ی</em></strong><strong><em> اجتماعی بر سبک زندگی اثر مثبت و معنادار دارند و در مجموع این سه نوع سرمایه بهعنوان متغیرهای مستقل 7/42 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین مینمایند.</em></strong>
مطالعه ی آزاد,مصرف فرهنگی,سرمایه ی فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی,سبک زندگی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12197.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12197_5fbe985b237a824e89c85049cc77b41d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
تحلیلی جامعهشناختی از میزان آگاهی شهروندی شهروندان نسبت به امور شهری
29
66
FA
محمود
شارع پور
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
m.sharepour@umz.ac.ir
مریم
شعبانی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران
shaebani@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12198
<strong><em>توجهی کالبدی و سختافزاری به شهر، مدیریت شهری را گرفتار فرسایش سخت و شکننده مینماید؛ بهتر آن است اهتمام دستاندرکاران جهت برون رفتن از انواع معضلات در حوزهی مدیریت و توسعهی شهری به ریشهیابی باشد که زمینه را برای حل و فصل عمیق سبب گردد، که در این میان به نظر میرسد عمیقترین و کاراترین راه حل، آگاهسازی و ارتقای سطح دانش </em></strong><strong><em>شهروندی شهروندان است؛ چون مدیران شهری را در هدفگذاری، برنامهریزی و اجرای مناسب اقدامات، برای رسیدن به شهری پایدار کمک مینماید. تحقیق حاضر با تکیه بر نظریههای شهروندی (برایان. اس. ترنر و یورگن هابرماس) و</em></strong><strong><em> به روش پیمایش انجام گرفته است؛ به این ترتیب که پس از تقسیم شهر ساری به مناطق 3 گانه، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی، تعداد 437 نفر بهعنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. جمعیت تحقیق کلیهی شهروندان شهر ساری با ضابطهی سنی 18 سال و بالاتر میباشد. نتایج حاصل از تحقیق، حاکی از متوسط بودن میزان آگاهی شهروندی شهروندان نسبت به امور شهری است که سهم آگاهی مردان بیشتر از زنان میباشد. متغیر رسانههای جمعی و مشارکت در نهادهای مدنی معنادار بوده و رسانههای جمعی، مهمترین تبیینکنندهی آگاهی شهروندی نسبت به امور شهری میباشد. متغیرهای زمینهای (گروههای سنی، سمت در خانوار، وضعیت تأهل، وضعیت فعالیت) معنادار میباشند و تطابق یافتههای این متغیرها دلالت بر ضعف آگاهی در میان جوانان است.</em></strong>
آگاهی,شهروندی شهری,رسانههای جمعی,مشارکت مدنی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12198.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12198_298866e2470ff38c0af34cadbfb956d0.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با مدارای سیاسی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه شیراز)
67
82
FA
جهانگیر
جهانگیری
دانشیار بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه شیراز
jjahangiri@gmail.com
خلیل اله
سردارنیا
5739495822
دانشیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شیراز
kh_sardarnia@yahoo.com
قاسم
علیزاده
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیراز
alizadeh.ghasem1366@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12199
<strong><em>سرمایهی اجتماعی با محوریت اعتماد و شبکههای اجتماعی و مدارای سیاسی از پیششرطهای مهم برای انسجامبخشی و همبستگی اجتماعی و نیز دموکراسی هستند. هدف در این پژوهش، بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی با مدارای سیاسی دانشجویان بود. در این مطالعه از نظریهی رابرت پاتنام برای طرح گویهها یا سنجههای متغیر سرمایهی اجتماعی و از نظریهی کینگ برای متغیر مدارای سیاسی استفاده شد. این تحقیق با روش پیمایشی انجام شده است که حجم نمونه، 390 نفر از بین دانشجویان همهی مقاطع تحصیلی دانشگاه شیراز بعنوان جامعهی آماری بود. یافتههای تحقیق نشان میدهند که 2/19 درصد از کل دانشجویان دارای مدارای سیاسی در سطح پایین، 3/61 درصد مدارای سیاسی متوسط و 5/19 درصد دارای مدارای سیاسی بالا هستند. متغیرهای مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی، تعهد اجتماعی، آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، میزان مصرف رسانهای، فرایض مذهبی، عضویت در تشکلها، سن و مقطع تحصیلی با مدارای سیاسی رابطهی معنادار داشتند ولی در ارتباط با متغیرهای وضعیت تأهل، دانشکدهی محل تحصیل، قومیت، محل سکونت، محل تولد و جنسیت با مدارای سیاسی رابطهی معناداری دیده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی، تعامل اجتماعی، محل تولد، اعتماد اجتماعی، محل سکونت، مصرف رسانه و جنسیت در معادله وارد شدند و در مجموع 24 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند.</em></strong>
دانشگاه شیراز,مدارای سیاسی,سرمایهی اجتماعی,اعتماد اجتماعی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12199.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12199_1001911dca08f1d46cc2ec5ec99d8af8.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
مشارکت به مثابه حفظ حیثیت در مقابل "دیگری" (مطالعه فرایند و ساختار مشارکت در تجربه آبرسانی دهستان زِلان)
83
110
FA
موسی
عنبری
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
anbari@ut.ac.ir
محمدعزیز
احمدی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
mardin2@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12200
<strong><em>موضوع پژهش، فهم و بررسی زمینههای اجتماعی و موقعیتی مشارکت در یک تجربهی توسعهای، یعنی فرآیند آبرسانی شش کیلومتری مردمی روستای زِلان از توابع شهرستان جوانرود است که با روش کیفی و تکنیکهای مصاحبهی عمیق و مشاهده، اطلاعات گردآوری شده و با شیوهی گراندد تئوری (کدگذاری باز و محوری) تحلیل شدهاست. اگر در روایت نوسازی، مشارکت اقدامی قابل برنامهریزی و متأثر از عوامل مشخصی چون سطح تحصیلات، درجهی شهرنشینی و رسانههای جمعی (لرنر و راجرز) ملاحظه میشود و تسهیلگر اقدامات توسعهای است و در روایت پساتوسعه به مثابه جعلی سرمایهدارانه مطرود و قابل نقد است، چرا که کنشگران سوژههای منفعل گفتمان مشارکت تلقی میشوند، یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که ماهیتِ معنا و مفهومی مشارکت، اَشکال و میزان و شدّت آن و نیز نتایجی که از مشارکت حاصل میشود تابع کنشهای اجتماعی و گفتگوی متقابل میان عوامل مرتبط با مشارکت است. افراد مختلف بسته به نیاز، منافع، جایگاه اجتماعی و رسمی و باورهای اخلاقی و دینی خود میتوانند بر ابعاد این پدیده تأثیر بگذارند. مشارکت جمعی جامعهی مورد مطالعه، علاوه بر حفظ و بقای زیستی و هویتی خویش، اقدامی جهت "اثبات خوداتکایی و حفظ آبرو و حیثیت" در مقابل روستاهای همجوار از یک طرف، و نوعی اعتراض در مقابلِ "عدم انجام به موقع یک اقدام فوری توسط مسئولان ادارات" از طرف دیگر، بوده است.</em></strong>
مشارکت,حفظ حیثیت,دولت,دیگری,کمبود آب,دهستان زِلان
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12200.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12200_21c7961a25813e0cc91ccffe289bdd73.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
همگرایی و واگرایی هویتهای ملی، مذهبی و جهانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)
111
138
FA
سینا
امینی زاده
0000-0002-7365-190X
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
sinaaminizadeh@yahoo.com
داریوش
بوستانی
دانشیار گروه علوم اجتماعی و رئیس گروه پژوهشی جامعهشناختی مطالعات شهری ـ روستایی دانشگاه شهید باهنر کرمان
dboostani@uk.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.12201
<strong><em>این پژوهش کمی، به بررسی رابطهی بین هویتهای ملی، مذهبی و هویت جهانی پرداخته است. جامعهی آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه 380 نفر برآورد گردید که با توجه به ماهیت طبقهای جامعهی آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، نمونهها انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده بعمل آمد. تحلیل یافتهها نشان داد که هویت مذهبی در بعد اعتقادی و هویت ملی در بعد رفتاری، رابطهی مثبتِ معنیداری با هویت جهانی دارند. از طرف دیگر هویت مذهبی در بعد مناسکی با هویت جهانی رابطهی منفی معناداری دارد. متغیرهای دیگر از قبیل میزان استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای و مصرف فرهنگی نیز رابطهی مثبتی با هویت جهانی دارند. بطور کلی میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که رابطهی هویتهای محلی (مذهبی و ملی) با هویت جهانی در برخی ابعاد از نوع همگرایی و در برخی ابعاد از نوع واگرایی است. به تعبیر دیگر ما شاهد نوعی خاصگرایی و عامگرایی هستیم که دو روی سکهی جهانیشدن است. </em></strong>
هویت جهانی,هویت ملی,هویت مذهبی,جهانیشدن,مصرف فرهنگی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12201.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12201_afea2bf5a2320c5126701077c6338d3d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
سنجش جامعهشناختی نابهنجاریهای رفتاری دانشآموزان (مورد مطالعه: شهر شیراز)
139
158
FA
محمدتقی
ایمان
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه شیراز
iman@shirazu.ac.ir
لیلا
بهمنی
دانشجوی دکترای مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
la_bahmani@yahoo.com
مریم سادات
دل آور
کارشناس ارشد جامعهشناسی و مدرس دانشگاه پیام نور شیراز
m_dlvr@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.12202
<strong><em> فرض پژوهش حاضر این است که </em></strong><strong><em>پایبندی به باورهای مذهبی، ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و گروههای دوستی میتوانند بر نابهنجاریهای رفتاری نوجوانان تأثیرگذار باشند. جهت بررسی این فرض، دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و با انتخاب نمونهای 385 نفری از دانشآموزان دختر دبیرستانهای شیراز بدست آمد و روش نمونهگیری، تصادفی چند مرحلهای بوده است. یافتهها نشان میدهد که با افزایش یافتن پایبندیهای مذهبی و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده، از میزان نابهنجاریهای رفتاری دانشآموزان کاسته شده است؛ همچنین نتایج نشاندهندهی میزان بالاتر نابهنجاریهای رفتاری در میان دانشآموزانی است که ارتباط بیشتری با افراد هنجارشکن دارند؛ نتایج رگرسیونی نشان میدهد که پایبندیهای مذهبی و ارتباط با گروههای دوستی به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتهاند وارد معادله شده و در مجموع 49 درصد از واریانس متغیر وابسته را توضیح دادهاند (49/0=</em></strong><strong><em><sup>2</sup></em></strong><strong><em>R</em></strong><strong><em>). </em></strong>
نابهنجاری رفتاری,پایبندی مذهبی,ارتباط صمیمی با اعضای خانواده,گروههای دوستی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12202.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12202_bcd66f7e624ee7349f8a22fe52548fa3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
پیامدهای رویکرد محلهمحوری شهر تهران با نشانگرهای سرمایه اجتماعی
159
186
FA
علی
فلاحی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران
fallahy@me.com
فریدون
رمضانی
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2141062@gmail.com
حبیب
آقابخشی
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
habib@uswr.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.12203
<strong><em>در راستای استقرار مدیریت مطلوب شهری، طرح محلهمحوری با هدف تمرکززدایی، افزایش بهرهوری، تکریم مردم و رضایتمندی شهروندان، افزایش خدمات و همچنین توسعهی مشارکت شهروندان از ابتدای سال 1387 آغاز گردیده است. این پژوهش با هدف شناخت تأثیر مدیریت محله در میزان سرمایهی اجتماعی شهروندان شهر تهران (منطقهی 4) انجام شده است. مطالعه به صورت پیمایشی و توسط ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعهی آماری، شهروندان بالای 15 سال و ساکن در محلات (20 محله) منطقهی 4 شهر تهران میباشند که در مجموع بالغ بر (1057000) نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر محاسبه شده است. شیوهی نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین متغیر مدیریت محله و مؤلفههای سرمایهی اجتماعی (اعتماد اجتماعی، مشارکت، انسجام، پیوندهای اجتماعی غیر رسمی، تعلق اجتماعی) رابطهی معنادار و مستقیمی وجود دارد. متغیر اعتماد اجتماعی با ضریب همبستگی برابر با (368/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) دارای بیشترین رابطه و متغیر تعلق اجتماعی با ضریب همبستگی برابر با (289/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) دارای کمترین رابطه با متغیر محلهمحوری (مدیریت محلی) است. </em></strong>
محله,محلهمحوری,مدیریت محله,سرمایهی اجتماعی,مشارکت شهروندان
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12203.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12203_ae5b4aee06a3f60e7687e62fbdd185bc.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
3
2016
05
21
الگوها و روند تغییرات مسائل اجتماعی در استان خراسان رضوی طی سالهای 1392-1383 (با تأکید بر کلانشهر مشهد)
187
214
FA
یکتا
آشوری
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی تهران
yektaashoori@gmail.com
محمدجواد
سیاهکارزاده
کارشناس ارشد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
m.j.siahkarzadeh@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.12204
<strong><em>مقالهی حاضر با هدف بررسی مسائل اجتماعی در کلانشهر مشهد و روند تغییرات آنها، شناختی صحیح و مبتنی بر واقعیت را ممکن میسازد؛ چرا که این مسائل در صورت نادیده انگاشته شدن، آثار و تبعات منفی را در پی دارد که زمینهساز آسیبها و انحرافات اجتماعی میشود. به همین منظور با توجه به اولویت و میزان تأثیرگذاری، هفت مسئلهی اجتماعی</em></strong><strong><em> فقر، نابرابری، بیکاری، طلاق، خودکشی، اعتیاد و جرم در استان خراسان رضوی، بویژه شهر مشهد مورد بررسی و روند آن طی سالهای 92-83 مورد ارزیابی واقع شده است. این تحقیق مبتنی بر روش طولی است که به کمک دادههای ثانویه در دورهی زمانی 1392-1383 انجام شده است. در این تحقیق ابتدا از طریق تحلیل ثانویه به جمعآوری و بررسی آمارهای موجود و سپس به کمک روش فرا تحلیل به بررسی و تحلیل شاخص مورد نظر پرداخته شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که کلانشهر مشهد بهعنوان شهری مذهبی و در عین حال مهاجرپذیر با روند رو به رشد مسائل</em></strong> <strong><em>اجتماعی مواجه است.</em></strong>
مسئلهی اجتماعی,خراسان رضوی,مشهد,فقر,نابرابری,بیکاری
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12204.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_12204_dd698cb7aa132e08610857fb0577034e.pdf