دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
بررسی رابطه میان مفاهیم سبک زندگی و هویت مذهبی در شهر و روستا (مورد مطالعه: جوانان 30-18 ساله شهر بوکان و سه روستا (سلامت، کورهکانی و گلولان سفلی))
7
36
FA
سید احمد
فیروزآبادی
دانشیار گروه مطالعات توسعهی اجتماعی دانشگاه تهران
afirouzabadi@ut.ac.ir
حسین
میرزایی
دانشیار گروه مطالعات توسعهی اجتماعی دانشگاه تهران
hmirzaie@ut.ac.ir
خالد
جاذبی
کارشناسی ارشد توسعهی روستائی ـ گرایش توسعهی اجتماعی دانشگاه تهران
khaled.jazebi@ut.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.11942
<strong><em>یکی از ویژگیهای دوران جدید این است که برخلاف گذشته حق تعیین و انتخاب هویت افراد به خود آنها واگذار شده است. آنان نیز تلاش میکنند تا از طریق رفتارهای مصرفی و آنچه سبک زندگی نامیده میشود هویت ویژهی خود را به نمایش بگذارند.</em></strong><strong><em> در پژوهش کنونی با استفاده از چارچوب نظری متفکرانی چون گیدنز و زیمل رابطهی میان مفاهیم سبک زندگی (الگوی تغذیه، مدیریت بدن، الگوی خرید پوشاک و اوقات فراغت) و هویت مذهبی جوانان 30-18 </em></strong><strong><em>شهر بوکان و 3 روستای </em></strong><strong><em>سلامت، کورهکانی و گلولان سفلی </em></strong><strong><em>با استفاده از روش کمی و ابزاری پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. حجم نمونه جامعهی شهری 382 و جامعهی روستایی 194 نفر تعیین شد. </em></strong><strong><em>نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در هر دو جامعهی شهری و روستایی بین دو مفهوم رابطهی معناداری وجود دارد. در جامعهی روستایی جهت رابطه مستقیم و در جامعهی شهری رابطهی میان این دو مفهوم معکوس بود. علاوه بر این در هر دو جامعه بین دو متغیر جنسیت و تحصیلات با هویت مذهبی رابطهی معناداری وجود داشت؛ اما در هر دو جامعه سن رابطهی معناداری با هویت مذهبی پاسخگویان پیدا نکرد. </em></strong>
سبک زندگی,الگوی تغذیه,مدیریت بدن,الگوی خرید پوشاک,اوقات فراغت,هویت مذهبی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11942.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11942_0da772e131dfde5c1b0c9198760ce84c.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بیگانگی اجتماعی جوانان (مورد مطالعه: جوانان 25-18 سال شهر اهواز)
37
54
FA
علی حسین
حسین زاده
0000-0002-6745-1215
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
alihos81@yahoo.com
معصومه
باقری
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
m.bagheri@scu.ac.ir
امیر
رزم آرا
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
amir.razmara@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.11943
<strong><em>هدف مقالهی حاضر، بررسی بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی مؤثر بر بیگانگی اجتماعی جوانان میباشد. این تحقیق به صورت پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. جمعیت آماری در این تحقیق، کلیهی جوانان 25-18 سال شهر اهواز میباشد، که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1393-1392 اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین </em></strong><strong><em>تمامی متغیرهای تحقیق با بیگانگی اجتماعی رابطهی معناداری وجود دارد. </em></strong><strong><em>نتایج رگرسیون نشان داد که 70 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تنها دو متغیر احساس محرومیت نسبی و احساس آنومی تبیین میکنند.</em></strong>
بیگانگی اجتماعی,احساس آنومی,رضایت از زندگی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11943.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11943_9f6f8fc7648a93323e93d7abe0e4cc03.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
جهتگیری ارزشی و ارتباط آن با شاخصهای توسعه انسانی در شهر بندرعباس
55
78
FA
مصطفی
ظهیری نیا
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان
mozan54@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.11944
<strong><em>این مقاله در صدد است با بهرهگیری از نظریهی دگرگونی ارزشی رونالد اینگلهارت، ضمن شناخت وضعیت جهتگیری ارزشی، رابطهی بین برخی از شاخصهای توسعهی انسانی و نوع جهتگیری ارزشی، را مورد بررسی قرار دهد. دادههای این تحقیق با تکمیل 393 پرسشنامه، و از میان افراد هیجده سال و بالاتر در شهر بندرعباس، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که 8/44 درصد افراد دارای جهتگیری ارزشی مادی، 1/50 درصد دارای اولویتهای ارزشی التقاطی (ارزشهای مادی و فرامادی به صورت توأم) و 1/5 درصد افراد نیز دارای اولویتهای ارزشی فرامادی بودند. بعبارت دیگر، افراد ارزشهای مادی را نسبت به ارزشهای فرامادی، در اولویت بالاتری قرار میدهند؛ همچنین افراد جوانتر نسبت به افراد مسنتر، و افراد دارای تحصیلات بالاتر نسبت به افراد دارای تحصیلات پایینتر، بیشتر به سمت ارزشهای فرامادی گرایش دارند. یافتههای حاصل از بررسی رابطهی بین متغیرهای نشان داد که بین متغیرهای تحصیلات افراد، تحصیلات والدین، احساس امید به زندگی و میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی و نوع جهتگیری ارزشی افراد، رابطهی معنیداری وجود دارد. بعبارت دیگر فرضیههایی که مدعی وجود رابطهی بین متغیرهای فوق با نوع جهتگیری ارزشی بودند، مورد تأیید قرار میگیرند. </em></strong> <br /><strong><em> </em></strong>
جهتگیری ارزشی,توسعهی انسانی,ارزشهای مادی و فرامادی,استان هرمزگان
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11944.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11944_214a187d34b69e93ec126e6a943b94ba.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
بررسی رابطه ارتباطات علمی با خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان
79
100
FA
عبدالرضا
باقری بنجار
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران
ab.bagheri@yahoo.com
نرگس
مصلحی جنابیان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
nargesmoslehi.j@gmail.com
بانو بیگی
ملگ آبادی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد تهران
malek-abadi.1365@gmail.com
میثم
محمدی
کارشناس ارشد پژوهشگری دانشگاه تهران
m_m.1366@yahoo.com
10.22055/qjsd.2016.11945
<strong><em>امروزه علم و دانش به دلیل ارزش آن و یا به دلیل تأثیراتی که در کلیهی عرصههای زندگی انسان بر جای گذاشته، اهمیت زیادی یافته است. سؤال اصلی در این پژوهش آن است که آیا رابطهای میان ارتباطات علمی و خوداثربخشی در میان دانشجویان وجود دارد یا خیر؟ جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان دو دانشگاه دولتی شاهد و دانشگاه تهران، که در سال 1389 برای تحصیلات عالی پذیرفته شدهاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، معادل 360 نفر حاصل شد که از دانشکدههای مختلف دو دانشگاه شاهد و تهران متناسب با تعداد کلی هر یک از آنها تعیین گردید؛ سپس ابزار پرسشنامه به شکل تصادفی در اختیار پاسخگویان قرار گرفت، که با استفاده از نرمافزار </em></strong><strong><em>SPSS</em></strong><strong><em> تجزیه و تحلیل شدند. دادهها حاکی از میزان نسبتاً پایین ارتباطات علمی و سطح متوسط خوداثربخشی شخصی و دانشگاهی در دو دانشگاه است؛ اگر چه میزان هر دو متغیر در دانشگاه شاهد کمتر از دانشگاه تهران بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان داد که ارتباطی معنادار میان ارتباطات علمی و میزان خوداثربخشی شخصی و دانشگاهی در میان دانشجویان وجود دارد</em></strong><strong><em>.</em></strong>
ارتباطات علمی,خوداثربخشی دانشگاهی,هویت دانشگاهی,جامعهپذیری
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11945.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11945_69b79cd244d61b33250e19ae65160396.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
آراء و اندیشههای اولریش بک (نظریهپرداز جامعه مخاطره-آمیز)
101
126
FA
حبیب
احمدی
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه شیراز
ahmadihabib1332@gmail.com
رودابه
دهقانی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز
roodabeh.dehghani1990@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.11946
<strong><em>اولریش بکِ آلمانیتبار از نظریهپردازان اجتماعی مدرنیته است. یکی از مهمترین مفاهیمی که بک ارائه میدهد، پندارههایی است دربارهی «جامعه و مخاطره» که در اولین کتاب خود با نام «جامعهی مخاطرهآمیز» آنان را نگاشته است. وی جامعهی مخاطرهآمیز را طی فرایند ظهور مدرنیتهی اول و سپس مدرنیتهی دوم مورد توجه قرار میدهد و دههی 1970 را دورهی ظهور مدرنیتهی دوم میداند. وی جامعهی مخاطرهآمیز را با سه ویژگی شرح میدهد: 1- توزیع مجدد ثروت: در جامعهی مخاطرهآمیز دعوا نه بر سر تقسیم ثروت بلکه مسئله توزیع امور منفی و مخاطره است؛ 2- فردیتیابی: از نظر بک فردگرایی به ساختار مدرنیتهی دوم تبدیل شده است، از قرن 17 به بعد نهادها و ساختارهای جامعه برای آزادی و استقلال فرد زیر سؤال رفته است و افراد وادارند تا زندگینامههای خود را بسازند. این آزادی از بند ساختارها، رهایی به سوی عدم قطعیتهای یک جامعه در مخاطره است؛ 3- استانداردزدایی از کار: در سراسر جهان، کار ناپایدار افزایش یافته و افراد تحت عدم قطعیت کار خواهند بود. با توجه به آنچه گفته شد، جامعهی مخاطرهآمیز شامل تغییرات مرتبط به هم در زندگی اجتماعی معاصر میشود. مفهوم بک از مخاطره بر این ایده استوار است که مدرن شدن تعداد کثیری از مشکلات را ایجاد خواهد کرد که در نتیجهی آن نهادهای اجتماعی بازتابی میشوند و به فرایند خودارزیابی وادار میشوند. </em></strong>
: اولریش بک,جامعهی مخاطرهآمیز,مدرنیتهی بازتابی,جهانوطنی شدن
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11946.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11946_1b31425ddd6175e22efac28946ba49e1.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
تجزیه و تحلیل نقش کیفیت زندگی بر نوع و میزان مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
127
156
FA
نجات
محمدی فر
دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
nmohammadifar@yahoo.com
حسین
مسعودنیا
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
h.masoudnia@ase.ui.ac.ir
امیرمسعود
شهرام نیا
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
m_shahramnia@yahoo.com
عباس
حاتمی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
d.a.hatami@gmail.com
10.22055/qjsd.2016.11947
<strong><em>این مقاله با</em></strong><strong><em> هدف تجزیه و تحلیل نقش کیفیت زندگی بر نوع و میزان مشارکت سیاسی نگاشته شده است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایش</em></strong><strong><em>است. دادههای پژوهش از شهر اصفهان بدست آمده و از طریق تکمیل پرسشنامه نزد 385 نفر از افراد با استفاده از نرم افزار </em></strong><strong><em>SPSS</em></strong><strong><em>مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. </em></strong><strong><em>بر اساس یافتههای </em></strong><strong><em>پژوهش</em></strong><strong><em>،</em></strong><strong><em>متغیرهای بهزیستی شخصی (15/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، بهزیستی خانوادگی (19/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، رضایت از روابط بین شخصی (28/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، وضعیت اقتصادی (15/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) و عدالت اجتماعی (28/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) با مشارکت سیاسی محدود، متغیرهای بهزیستی شغلی (17/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، رضایت از روابط بین شخصی (18/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، وضعیت اقتصادی (19/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) و عدالت اجتماعی (43/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) با مشارکت سیاسی تبعی و متغیرهای رضایت از خدمات شهری (25/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، بهزیستی خانوادگی (19/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>)، رضایت از روابط بین شخصی (27/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) و عدالت اجتماعی (24/0=</em></strong><strong><em>r</em></strong><strong><em>) با مشارکت سیاسی مدنی ارتباط معناداری داشتند. نتایج نشان میدهد که بین کیفیت زندگی و نوع و میزان مشارکت سیاسی بطور کلی ارتباط معناداری وجود دارد.</em></strong>
کیفیت زندگی,مشارکت سیاسی,احساس بهزیستی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11947.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11947_aa1a2d072ecd75f729542ca981bf872a.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
توسعه اجتماعی
2538-3205
2588-6444
10
2
2016
02
20
تأثیر سرمایه اجتماعی بر سرمایه فرهنگی (مورد مطالعه: معلمان استان همدان و شهرستانهای تابعه)
157
177
FA
مهرداد
حسین پناهی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی توسعهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
mehrdadpanahi58@gmail.com
ایرج
ساعی ارسی
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
saiearasi@gmail.com
ساسان
ودیعه
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
sas.vadiea@iauctb.ac.ir
10.22055/qjsd.2016.11948
<strong><em>سرمایهی فرهنگی یکی از انواع سرمایهای است که در تحلیل بوردیو (1977) مطرح شده است. به دنبال مطرح شدن مفهوم سرمایهی فرهنگی در حوزهی جامعهشناسی، پژوهشهای مختلفی انجام شده است که با عناوین مختلف به بررسی رابطهی بین سرمایهی فرهنگی و دیگر متغیرها مانند موفقیت تحصیلی پرداختهاند. </em></strong><strong><em>پژوهش حاضر به بررسی </em></strong><strong><em>تأثیر سرمایهی اجتماعی بر سرمایهی فرهنگی معلمان استان همدان و شهرستانهای تابعه در بین نمونهی 376 نفری پرداخته است و از نظریهی سرمایهی فرهنگی بوردیو و پاتنام جهت تنظیم فرضیههای پژوهش استفاده شده است. روش نمونهگیری بصورت خوشهای و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی بسته و در طیف لیکرت استفاده گردیده است و جمعیت نمونه در هر خوشه از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند، از طریق نرمافزار</em></strong><strong><em>SPSS</em></strong><strong><em>و</em></strong><strong><em>AMOS</em></strong><strong><em> نسخهی 23 و با استفاده از فرمولهای رگرسیون و تحلیل مسیر به تحلیل دادهها پرداخته شده که در نهایت این نتایج به دست آمده است، به ازای یک واحد افزایش در سرمایهی اجتماعی، آگاهی، اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی به ترتیب 50%، 43%، 29% و 31% افزایش در سرمایهی فرهنگی کاملاً مشهود میباشد و به این ترتیب میتوان معنیدار بودن تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (سرمایهی فرهنگی) را تأیید نمود.</em></strong>
سرمایه,سرمایهی فرهنگی,سرمایهی اجتماعی
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11948.html
https://qjsd.scu.ac.ir/article_11948_764e32a55600acac65ea1cfe3b72da76.pdf