%0 Journal Article %T مطالعه موردی به مثابه یک روش‌شناسی %J توسعه اجتماعی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2538-3205 %A علامه, ساجده %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 15 %N 4 %P 277-311 %! مطالعه موردی به مثابه یک روش‌شناسی %K مطالعه موردی %K مطالعه موردی توصیفی %K مطالعه موردی تبیینی %R 10.22055/qjsd.2021.17216 %X مطالعات موردی نقش مهمی در توسعه بنیادی و روش‌شناسی علوم اجتماعی داشته است. از سوی دیگر، سردرگمی و شبهات بسیاری درباره چیستی مطالعات موردی و کاربرد آنها وجود دارد. از آنجا که به نظر می‌رسد بسیاری از پژوهش‌های اجتماعی، از مطالعه موردی استفاده می‌کنند، روشن کردن چیستی و چگونگی کاربرد مطالعات موردی اهمیت می‌یابد. به­ویژه آنکه این روش در پژوهش‌های جامعه‌شناسی در ایران به مثابه یک روش‌شناسی مستقل کمتر به کار گرفته می‌شود. این مقاله، در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول، تلاش می‌شود که ضمن شرح فرآیند انجام مطالعه موردی به مثابه یک روش‌شناسی «چیستی» و «چگونگی» آن روشن گردد. در این بخش، دو رویه مهم انجام مطالعات موردی یعنی مطالعه موردی توصیفی استیک (1379) و مطالعه موردی تبیینی ین (1378) که در ادبیات بسیار مورد توجه است، شرح داده می‌شود. در بخش دوم، پیشینه 28 پژوهش که با عنوان مطالعه موردی در فصلنامه جامعه‌شناسی ایران از سال 1381 تا 1395 صورت گرفته با استفاده از روش مرور سیستماتیک بررسی می‌گردد. نتایج نشان داد از میان 28 پژوهشی که با عنوان مطالعه موردی ارائه شده است، فقط 71/10 درصد مطالعه موردی را به مثابه یک روش‌شناسی به کار گرفته است. در واقع، مطالعه موردی در اغلب این پژوهش‌ها به‌عنوان یک روش‌شناسی مستقل به کار گرفته نشده است بلکه عمدتاً انتخاب آنچه باید مطالعه شود، در دیگر روش‌شناسی‌ها به‌ویژه پیمایش بوده است. %U https://qjsd.scu.ac.ir/article_17216_8b731e5dce3d98764ee521f13763d1c8.pdf