%0 Journal Article %T مطالعه تعیین‌کننده‌های جامعه‌شناختی سبک زندگی محیط زیستی دانشجویان دانشگاه تبریز %J توسعه اجتماعی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2538-3205 %A سلطانی بهرام, سعید %A حاجیلو, فتانه %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 15 %N 2 %P 93-134 %! مطالعه تعیین‌کننده‌های جامعه‌شناختی سبک زندگی محیط زیستی دانشجویان دانشگاه تبریز %K سبک زندگی محیط زیستی %K سرمایه اجتماعی %K سرمایه فرهنگی %K معرفت زیست‌محیطی %K دانشجویان دانشگاه تبریز %R 10.22055/qjsd.2021.16828 %X کنش‌های افراد در ارتباط با محیط زیست متأثر از عواملی است که در خلال اجتماعی شدن در فرد ایجاد و تقویت می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر آن است که علل اثرگذار بر رفتارهای زیستی افراد در فرایند اجتماعی شدن، تجربیات و مهارت‌هایی که در این زمینه می‌یابند، مسئولیت‌هایی که می‌پذیرند و نقش دانش و آگاهی را که در روند آموزش کسب می‌کنند، بررسی نماید. این پژوهش در جریان سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه تبریز و به شیوه پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه تبریز هستند که 302 نفر از آنان به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که، میانگین سبک زندگی محیط زیستی در دامنه 52 تا 133 برابر با 59/99 می‌باشد که نشان می‌دهد سبک زندگی محیط زیستی دانشجویان در حد زیادی قرار دارد. همچنین در میان ابعاد ششگانه سبک زندگی محیط زیستی، بعد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کمترین مقدار میانگین محاسبه شده راداشته است. نتایج آزمون فرضیات نیز نشان می‌دهد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین سیک زندگی محیط زیستی با متغیرهای سرمایه اجتماعی و ابعاد سه گانه آن شامل اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی و همچنین متغیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن و نیز متغیر معرفت محیط زیستی به‌عنوان متغیرهای مستقل وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی سبک زندگی محیط زیستی نشان می‌دهد که سه متغیر مشارکت اجتماعی، معرفت محیط زیستی و بعد عینی سرمایه فرهنگی در کل حدود 19 درصد تغییرات سبک زندگی محیط زیستی دانشجویان دانشگاه تبریز را تبیین می‌کنند. %U https://qjsd.scu.ac.ir/article_16828_3b379e231441817e3309c73c31dad6e6.pdf