@article { author = {Haghighat Ziabary, Seyyedeh Sedigheh and Ofoghi, Nader and Alizadeh, Reza}, title = {The Role of Higher Education Space in Reproduction with Reflexibility of Love}, journal = {Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development)}, volume = {17}, number = {1}, pages = {147-182}, year = {2022}, publisher = {Shahid Chamran University Of Ahvaz}, issn = {2538-3205}, eissn = {2588-6444}, doi = {10.22055/qjsd.2021.36911.2413}, abstract = {Humans interact with each other to meet their needs. One of the most important of these needs is romantic interaction. Without love, much of a person's life is fruitless, and nothing is as magical as love. Romantic love exists in all cultures, and probably every culture reproduces love in its own way. In the present study, prominent social theorists on love, such as Anthony Giddens, Zygmunt Bauman, Ulrich Beck, and Elizabeth Beck Gransheim, put theories in a discourse framework using Foucault's discourse and the theory of social reproduction. Pierre Bourdieu discusses the processes of late modernity and its impact on romantic relationships, as well as reproduction with reflexibility of love through higher education. The purpose of this study is to obtain a better and more accurate sociological understanding of the social and cognitive aspects of love relationships among students with the help of the above theories. According to the mentioned purpose, the method used in this research is quantitative (survey) method. The statistical population of the present study is all students of Azad University and Gilan University of Rasht who have been studying in these two universities during the academic year 2020-2021. For sampling in this study, stratified random sampling has been used. Finally, 342 questionnaires were distributed and collected. Findings showed that there is a significant correlation between the components of higher education, social structure, and cultural structure, the prevalence of consumerist culture, intimacy crisis, students' mental structure and reproduction with reflexibility of love in higher education. Also, the results of path analysis of this research show that the reproduction of love is directly affected by mental structure (0.230), consumerism (0.198) and social structure (0.146).}, keywords = {Reproduction with Reflexibility,Love-Late Modernity,Higher Education,Rasht City}, title_fa = {نقش فضای آموزش عالی در بازتولید توأم با بازاندیشی مفهوم عشق (مطالعه‌ای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد شهر رشت)}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر با قرار دادن نظریات، نظریه‌پردازان برجسته اجتماعی در باب عشق، مانند آنتونی گیدنز، زیگمونت باومن، اولریش بک و الیزابت بک گرنشایم، در یک چارچوب گفتمانی با استفاده از گفتمان مورد نظر فوکو و با بهره گرفتن از نظریه « بازتولید اجتماعی» پیر بوردیو به چگونگی فرآیندهای مدرنیته متأخر و تأثیر آن بر روابط عاشقانه و همچنین نحوه بازتولید عشق بازاندیشانه از طریق آموزش عالی پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش این است که به کمک نظریات فوق درک جامعه‌شناختی بهتر و دقیق‌تری از جنبه اجتماعی و شناختی روابط عشقی در بین دانشجویان به دست آید. با توجه به هدف ذکر شده، روش مورد استفاده در این پژوهش روش کمی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر ،کلیه دانشجویان فعال دانشگاه گیلان و دانشگاه آزادشهر رشت را در بر می‌گیرد که در طول سال تحصیلی 1399-1398 در این دو دانشگاه مشغول به تحصیل بوده و انتخاب واحد نموده‌اند. برای نمونه‌گیری در این تحقیق از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شده است. و در نهایت 342 پرسشنامه توزیع و جمع‌آوری شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که همبستگی معناداری بین مؤلفه‌های آموزش عالی از جمله ساختار اجتماعی، ساختار فرهنگی، رواج فرهنگ مصرف‌گرایی، بحران صمیمیت، ساختار ذهنی دانشجویان و نحوه بازتولید عشق در آموزش عالی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر این تحقیق نشان می‌دهد، بازتولید عشق تحت تأثیر مستقیم ساختار ذهنی (230/0)، مصرف‌گرایی (198/0) و ساختار اجتماعی (146/0) قرار دارد.}, keywords_fa = {بازتولید توأم با بازاندیشی,عشق,مدرنیته متأخر,آموزش عالی,شهر رشت}, url = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_16972.html}, eprint = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_16972_58b7d9e54f99f7a7021b9e583532a4ce.pdf} }