@article { author = {heydari, aliheydar and golchin, masuad and zare, bizhan and rohandeh, majid}, title = {Social Factors Meta Analysis on Inpersonal Violence}, journal = {Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development)}, volume = {12}, number = {2}, pages = {55-82}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University Of Ahvaz}, issn = {2538-3205}, eissn = {2588-6444}, doi = {10.22055/qjsd.2018.13508}, abstract = {This article is about understanding the social factors of interpersonal violence phenomenon. Therefore, among the social studies that have been done on the topic of interpersonal violence, 12 studies selected based on the form and content, and have been studied based on meta-analysis method. Studies selected have been made mainly in the educational environment and a total sample of 4650 people, including 1250 females and 3400 males are included. The results show that the only variable significantly correlated with the dependent variable is the gender variable so that the incidence of violent behavior among boys is more than girls and age, economic and social status are not transparent and meaningful to the dependent variable and the social factors, monitoring and parental control on the activities and behavior of children, satisfactory interaction in the family, poor family relations, media influence and having delinquent friends are most relevant to the dependent variable. The social theories of social control theories, social learning and sub-culture are explaining the phenomenon of interpersonal violence the most.}, keywords = {interpersonal violence,Meta-Analysis,Social Theory,social factors}, title_fa = {فرا تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر خشونت بین فردی}, abstract_fa = {مقاله­ی حاضر حول شناخت عوامل اجتماعی مؤثر بر پدیده­ی خشونت بین فردی تدوین شده است. بنابراین از بین تحقیقات اجتماعی که با موضوع خشونت بین فردی انجام گرفته­اند بر اساس معیارهای شکلی و محتوایی 12 پژوهش برگزیده شده و به روش فراتحلیل مورد مطالعه قرار گرفته­اند. تحقیقات برگزیده عمدتاً در نهادهای آموزشی صورت پذیرفته­اند. نمونه­ی آماری جمعاً 4650 نفر (1250 نفر دختر و 3400 نفر پسر) است. نتایج نشان می‌دهند از بین متغیرهای زمینه­ای فقط متغیر جنسیت با متغیر وابسته رابطه­ی معناداری دارد و بروز رفتار خشونت­آمیز در بین پسران از دختران بیشتر است و متغیرهای سن، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی رابطه­ی شفاف و معناداری با متغیروابسته ندارند و از بین عوامل اجتماعی، متغیرهای نظارت و کنترل والدین بر فرزندان، تعامل رضایت­بخش در خانواده، داشتن روابط نامطلوب در خانواده، تأثیر رسانه­ها و داشتن دوستان بزهکار با متغیر وابسته روابط معناداری دارند. از بین نظریات اجتماعی، نظریه­های کنترل اجتماعی، یادگیری اجتماعی و خرده فرهنگی در تبیین پدیده­ی خشونت بین فردی بیشترین سهم را ایفا می‌کنند.}, keywords_fa = {خشونت بین فردی,فراتحلیل,نظریات اجتماعی,عوامل اجتماعی}, url = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_13508.html}, eprint = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_13508_4004fe524f9d119abc6e60786e05d533.pdf} }