@article { author = {Aghajani, Zahra and Jahangiri, Jahangir and lahsaeizadeh, abdolali}, title = {The Process of Constructing the Female Self in Family: Rethinking About Sacricity of Family and Indecency of Divorce (Case Study of Women from University of Tehran)}, journal = {Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development)}, volume = {11}, number = {3}, pages = {129-166}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University Of Ahvaz}, issn = {2538-3205}, eissn = {2588-6444}, doi = {10.22055/qjsd.2017.12827}, abstract = {Divorce, especially in transitional societies like Iran, that hallow the family, is not only as a moral evil but as a factor of loss and harm. The results shows that this representation in some case is an unfounded stereotype which needs revisions. Structural changes in societies from traditional to modern conditions, leads to the wide changes in dominant values. The most important changes include the rise of ethical values such as autonomy and individuality which explained in Emmanuel Kant philosophy. These fundamental principles are the basis for defining the "personal identity" in modern society according to Anthony Giddens. This work shows how the divorce experience leads to the substantiation of these moral principles and consequently personal identity. We work with 21 middle class women who educated in social sciences. Our method is Grounded Theory for understanding the “process of constructing Identity”, but during our research we faced with troubles arised from its methodological requirements and assumptions, which was an obstacle to the realistic interpretations of the data. Grounded Theory practically, distorts data confrontation, which is incompatible with sociologic purposes.}, keywords = {Autonimy,Self Identity,Divorce,Modern Society,grounded theory}, title_fa = {فرایند برساخت هویت زنان در جریان طلاق: بازاندیشی در تقدس خانواده و قبح طلاق (مطالعه موردی: دانشجویان زن رشته‌های علوم اجتماعی دانشگاه های تهران)}, abstract_fa = {طلاق، به­خصوص در جوامعی چون ایران که همچنان قائل به تقدس نهاد خانواده است، نه صرفاً به‌عنوان قبحی اخلاقی بلکه عامل خسران برای زنان انگاشته می‌شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که این تصور در برخی موارد تنها کلیشه‌ای بی­پایه؛ و لذا نیازمند بازنگری اساسی است. تحولات ساختاری جوامع در گذار از وضعیت سنتی به مدرن، به تغییراتی گسترده در سطح ارزش‌های حاکم بر جامعه می‌انجامد. از جمله مهم­ترین این تغییرات ارزشی می‌توان به برآمدن اصولی اخلاقی چون «خودمختاری» و «فردیت» تأکید کرد که به حیث فلسفی در نظام فلسفی امانوئل کانت تبیین شده‌اند. این اصول بنیادی مبنای تعریف مقوله‌ای هستند که آنتونی گیدنز بدان «هویت شخصی» در جامعه‏ی مدرن می‌گوید. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که چگونه طلاق می­تواند به تحقق اصول اخلاقی فوق‌الذکر و هویت شخصی مبتنی بر آن منجر شود. در تحلیل این فرایند، با استفاده از روش نامور به «نظریه‏ی زمینه‌ای»، به سراغ 21 نفر از زنان دانش‌آموخته در رشته‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های تهران رفته‌ایم که به لحاظ طبقاتی عمدتاً به طبقه‏ی متوسط تعلق دارند. در روند پژوهش پی بردیم که الزامات روشی و پیش‌فرض‌های نظری این نظریه خود مانعی بر سر راه تفسیر و تحلیل رئالیستی داده‌ها است. منظور این است که نظریه‏ی زمینه‌ای در عمل باعث تحریف و تقلیل مشاهدات می‌گردد که با رسالت جامعه‌شناسی برای شناخت واقعیت جامعه ناسازگار است.  }, keywords_fa = {خودمختاری,هویت شخصی,طلاق,جامعه‏ی مدرن,نظریه‏ی زمینه‌ای}, url = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12827.html}, eprint = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12827_0d5f95be625540200130890e1736b155.pdf} }