@article { author = {rezapour, daryoush}, title = {A Study of Social Contexts Affecting Tendency on Verbal Violence among High School Students in Bushehr City}, journal = {Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development)}, volume = {11}, number = {2}, pages = {123-148}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University Of Ahvaz}, issn = {2538-3205}, eissn = {2588-6444}, doi = {10.22055/qjsd.2017.12686}, abstract = {This research studies some social affecting agents to tendency the verbal violence among high school students in Bushehr city. The methodology of this study was survey and used a questionnaire. Population of this study was all high school students in the city of Bushehr and 400 persons determined as the sample size with using Lin table. The method of sampling was a multi-stage stratified random sampling. Validity and reliability were obtained using Cronbach's Alpha and spss software for data analysis data were used. Stepwise regression analysis showed that among tendency to verbal violence as a dependent variable and socialization, socio-economic status and parental control as independent variables are correlated. These variables are the most influential factors on verbal violence.}, keywords = {Verbal Violence,students,Socialization,Socio-Economic Status,Bushehr City}, title_fa = {بررسی زمینه‌های اجتماعی مؤثر بر گرایش به خشونت کلامی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بوشهر}, abstract_fa = {این پژوهش کمی، با هدف بررسی زمینه‌های اجتماعی مؤثر بر گرایش به خشونت کلامی بین دانش‏­آموزان دبیرستانی شهر بوشهر انجام شده است. داده‌های این پژوهش به روش پیمایشی و شیوه‏ی گردآوری آنها استفاده از پرسشنامه‏ بوده است. جامعه‏‏ی آماری پژوهش تمام دانش‏آموزان دبیرستان‌های شهر بوشهر بوده که با استفاده از جدول لین تعداد 400 نفر به­عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه‏گیری‏ به شیوه‏ی تصادفی طبقه‏ای چند مرحله‏ای، بوده است. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای تحلیل نتایج داده‌های پژوهش از نرم­افزار SPSSاستفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان می‏دهد که بین متغیر وابسته‏ یعنی میزان گرایش دانش­آموزان به خشونت کلامی و متغیرهای مستقل جامعه­پذیری، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و نظارت والدین، همبستگی وجود دارد. این متغیرها تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر گرایش به خشونت کلامی در این حوزه‌ی پژوهشی می‏باشند.}, keywords_fa = {خشونت کلامی,دانش‌آموزان,جامعه‌پذیری,پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی,شهر بوشهر}, url = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12686.html}, eprint = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12686_01862c6b926a0aabb5340e8e894089ab.pdf} }