@article { author = {rasoulzadeh aghdam, samad and adlipour, samad and kouhi, khadijeh}, title = {Analyzing the Relationship of Social Capital with Reflexive Identity (Case Study: Students of Azarbaijan Shahid Madani University)}, journal = {Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development)}, volume = {11}, number = {2}, pages = {95-122}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University Of Ahvaz}, issn = {2538-3205}, eissn = {2588-6444}, doi = {10.22055/qjsd.2017.12685}, abstract = {Scholars of social sciences believe that social capital is one of the variables which can directly and indirectly effect on the identity of individuals of a society. Therefore, the present study is to investigate the relationship of social capital with reflexive identity among students. This study is a survey research conducted on 316 BA/BSc students of Azarbaijan Shahid Madani University in academic year 2015-2016. The participants were selected via the stratified sampling technique. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire. Findings of the study show that there is a direct significant correlation between social capital and its dimensions (Social trust, social participation, social cohesion, social support, and the volume ofcommunication networks) with reflexive identity of students. That is with the increase in the degree of students’ social capital, their reflexive identity is reinforced as well. The results obtained form the regression test show that the five dimensions of social capital, i.e. Social trust, social participation, communication network size, social cohesion, and social support) could explain 20% of variations of students’ reflexive identity.}, keywords = {social capital,Identity,Reflexive Identity}, title_fa = {تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی با هویت بازاندیشانه (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)}, abstract_fa = {اندیشمندان علوم اجتماعی بر این باروند که سرمایه‏ی اجتماعی یکی از متغیرهایی است که می‌تواند به­طور مستقیم و غیر مستقیم بر هویت افراد جامعه تأثیرگذار باشد. لذا، هدف پژوهش حاضر، مطالعه‏ی رابطه‏ی سرمایه‏ی اجتماعی با هویت بازاندیشانه در بین دانشجویان است. این مطالعه از نوع پیمایشی است که بر روی 316 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال‌ تحصیلی 95-94 که با روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده انتخاب شده‌اند، صورت گرفته است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه­ی محقق‌ساخته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین سرمایه‏ی اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، حمایت اجتماعی و حجم شبکه‏ی ارتباطی افراد) با هویت بازاندیشانه‏ی دانشجویان همبستگی معنادار مستقیمی وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز بیانگر آن است که از بین ابعاد پنج‌گانه‏ی سرمایه‏ی اجتماعی، فقط بعد مشارکت اجتماعی تأثیر معناداری بر هویت بازاندیشانه‏ی دانشجویان ندارد و ابعاد دیگر سرمایه‏ی اجتماعی توانسته‌اند 20 درصد از تغییرات هویت بازاندیشانه‏ی دانشجویان را تبیین کنند.}, keywords_fa = {سرمایه‏ اجتماعی,هویت,هویت بازاندیشانه}, url = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12685.html}, eprint = {https://qjsd.scu.ac.ir/article_12685_bdaa6191ddd75f291a89fa3ee78f3633.pdf} }